CPU hitching on simple things

Status
Niet open voor verdere reacties.

bierent

Gebruiker
Lid geworden
25 feb 2012
Berichten
377
Hallo,

Tegenwoordig problemen met mij cpu welke random stottert tijdens licht gebruik.
Dit is al een tijdje bezig en heb momenteel mijn overclock al teruggedraaid.
Mijn cpu is een i7 9700K met asus z390p moederbord, 32gb ram, meer pc specs nodig?. Windows draait op m2 ssd. Cpu is goed gekoeld en is idle rond 40 graden.

Ik heb al tijdje geen zware games gedraaid maar bij licht spel als rocket league heb ik geen problemen. Voorheen ook niet echt met spellen als warzone of gta V.
Het probleem komt voornamelijk voor onder normale studeer/gebruik omstandigheden. Ik merk dit doormiddel van een kleine stottering in Netflix, Prime of muziek van Spotify.
Er komt dan ook altijd een piekje bij de cpu in taakbeheer en deze is vooral in de 2de kern het grootst. Dit lijkt steeds vaker te gebeuren en krijg soms ook blue screen.
Weet niet of deze gelinkt zijn. Eentje al opgelost door probleemdriver van asus.
Iemand enig idee hoe ik kan opsporen wie/wat het probleem veroorzaakt of hoe ik het mogelijk kan oplossen?

Berend
 
Laatst bewerkt:
Kan ook een oude driver zijn van wifi, indien je dat gebruikt. Indien je een vaste lijn hebt is dat een stuk minder waarschijnlijk.

Blue screen kan ook op andere problemen duiden natuurlijk, moeilijk om dat vast te stellen. Maar het hikje in online gebruik met sommige wifi chipsets is een bekend probleem iig.
 
Dank voor de reacties.

Heb proces explorer geinstalleerd maar hoe het werkt moet ik nog een beetje uitzoeken en hoe ik ermee het probleem kan vinden.
De pc ligt aan een lan kabel dus de wifi is het probleem niet.
Ik heb verder de minidump aangezet en een analyze gedaan met whysoslow. Deze geeft een waarschuwing dat teveel ram word gebruikt? Beetje raar met 32gb. Verder geeft deze geen meldingen. (edit, zie dat system idle rond 25% ram gebruikt)

Ik heb verder een onedrive van bedrijven en een personal lopen, kan dit effect hebben?

Bekijk bijlage 356927

Wat opstart met het systeem valt volgens mij wel mee. Zet meestal al programma's uit die ik niet nodig heb. (Alleen niet alle programma's worden hier weergegeven, zie bijvoobeeld antivirus er niet tussen staan)
capture2.PNG
 
Laatst bewerkt:
Cloudgebruik kan een ernstige vertraging geven, zeker als er veel data over een wat mager uitgevoerde internetverbinding (of wifi) moet, maar ik kan me niet voorstellen dat dat een overbelaste cpu oplevert.

Ik heb een vergelijkbare configuratie (I7 9700K en 32GB ram) met 12% ram gebruik met Outlook, Thunderbird en een Brave-browser open. Maar ik heb totaal geen clouddiensten of skype of spotify, of iets dergelijks aan staan.

Zet die clouddiensten (Onedrive, Spotify, etc ) eens uit om te zien wat voor een invloed die hebben.
 
Laatst bewerkt:
Hmm kan onedrive evt kort aanzetten maar heb dat wel elke dag kort nodig om te syncen met laptop en voor studie.
Mijn ram word ook voornamelijk gebruikt door brave-broser, outlook en office.
Spotify is een lastige voor mij om uit te zetten aangezien ik de hele dag muziek luister.

Whocrashed geeft wel een paar logjes
Bekijk bijlage 356930
Het probleem met asio2 had ik een paar dagen geleden al gevonden en opgelost.
Echter dat malwarebytes problemen veroorzaakt wist ik niet, moet ik deze dan afentoe installeren en scannen? Blocked soms wel sites voor mij wat handig is.
Verder netio.sys weet ik niet echt wat ik aan kan doen, zag ik bij laatste bsod staan maar via google niet echt oplossing gevonden.

Bij de betrouwbaarheidscontrole stonden ook enkele gevallen. Bij shutdowns van windows kan ik de reden niet zien.
Bekijk bijlage 356932
Bekijk bijlage 356933
Bekijk bijlage 356934
Ook zie ik hier problemen van Solidworks, alleen heb ik deze afgelopen week niet gebruikt of gestart. Waarom staat dit dan toch aan. Kan ik dit op een of andere manier compleet blocken?
 

Bijlagen

  • whocrashed.png
    whocrashed.png
    128,4 KB · Weergaven: 30
  • trust1.PNG
    trust1.PNG
    56,1 KB · Weergaven: 28
  • trust2.PNG
    trust2.PNG
    52,1 KB · Weergaven: 22
  • trust3.PNG
    trust3.PNG
    86,5 KB · Weergaven: 26
Laatst bewerkt:
alle bijlages ongeldig, je moet ze toevoegen via de geavanceerde editor, dit is een forum-bug.
 
Ja, zo doen ze het wel..
Je hebt dus meerdere driver-problemen zoals blijkt uit de dump-log...
Ik zou Patch My PC eens draaien en kijken wat dat oplevert...?
 
Patch my pc geeft me enkel updates voor programma's welke geinstalleerd zijn. Ik zie nergens een optie voor drivers.
 
Ik heb drvhub gebruikt en 4 drivers heeft deze geupdate.
Verder heb ik gevonden dat de bsod van netio.sys van malwarebytes kwamen. Dus die heb ik nu niet meer constant aanstaan.
Laatste paar dagen zijn de hitches minder vaak voor gekomen maar ze zijn er wel nog zeker. Ca. 1 keer per uur een korte hapering in geluid.
In Netflix komt de hapering in beeld wel nog vaker voor. Beetje apart, internet is bekabeld, glasvezel 10MB/s dus daar zou het niet aan kunnen liggen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan