Dlookup in een subformulieer

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jorex

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
15 apr 2021
Berichten
2
Ik ben nieuw op dit forum en heb met de zoekfunctie dit onderwerp DLookup in een Subform niet kunnen terug vinden .
In ieder geval bedankt dat U mij aanvaard hebt op dit forum.
Wie kan met helpen met de Dlookup in een access Subform
De tabel naam : Artikelen
Op te zoeken veld: “BHCode_B” aan de hand van deze onderstaande Dlookup-functie.

DLookUp("[BhCode_B]";"Boekhoudrekeningtabel";"[Boekhoudrek_B]='" & [Formulieren]![ArtikelenFrm]![Boekhoudrek_A] & "'")
Waarin het veld “Boekhpoudrek_A”het referentieveld is in het formulier “Registratiue2”.

Deze DLookup doet het in een Formulier genaamd “Artikelen”.
De Dlookup doet het ook in het Subformulier genoemd “ArtikelenSubF”.
=DLookUp("[BhCode_B]";"Boekhoudrekeningtabel";"[Boekhoudrek_B]='" & [Formulieren]![ArtikelenSubF]![Boekhoudrek_A] & "'")

Probleemstelling:
Zodra ik dit Subformulier in het formulier ”Registratie2” toevoeg als gegevensblad doet de Dlookup het niet meer en geeft dan aan #Naam?
Hopelijk dat er iemand van jullie me wegwijs kan maken wat ik fout doe of waar de oplossing zit.
Mvrgr. Jorex
 
Allereerst natuurlijk welkom op HelpMij! Je geeft zelf al je oplossing:
Deze DLookup doet het in een Formulier genaamd “Artikelen”. De Dlookup doet het ook in het Subformulier genoemd “ArtikelenSubF”.

En dan heb je hier een probleem:
Zodra ik dit Subformulier in het formulier ”Registratie2” toevoeg als gegevensblad doet de Dlookup het niet meer en geeft dan aan #Naam?

Dat is natuurlijk spekkie voor het bekkie voor een (redelijk) ervaren Access gebruiker :). Heel simpel: gebruik geen Gegevensbladweergave. Waarom niet? Om te beginnen: gruwelijk lelijk. Verder kun je bijzonder weinig automatiseren in deze weergave. En naar nu blijkt: functies werken niet OK.
Kortom: waarom niet je doorlopend formulier netjes opmaken en gebruiken? Wat is daar op tegen?

Daarnaast snap ik niet waarom je in dit geval een DLookup functie gebruikt; het lijkt mij totaal niet nodig in deze situatie. Je gegevens kan je veel beter (en sneller) in de onderliggende query oplossen.
 
Hoi Octafish,
je hebt gelijk wat betreft dat schreewelelijk, maar ik kom uit de tijd van MS-DOS en vind dit nog steeds heerlijk om mee te werken. Vandaar...
Normaal gebruik ik de Dlookup functie niet maar wilde ze uiteindelijk wel onder de knie krijgen.

Echter in het doorlopende formulier kwam ik hetzelfde probleem tegen als hierboven beschreven.
Ben dan wat geen experimenteren en de oplossing ligt in het feit dat je het hoofdformulier in dit geval "Registratie2" moet vermelden in de Dlookup functie samen met het subformulier cq. gegevensblad dus zoals hieronder [Formulieren]![Registratie2].[ArtiekelenSF1_2] dus met punt en niet uitroepteken. Dit werkt wel.

=DLookUp("[BhCode_B]";"Boekhoudrekeningtabel";"[Boekhoudrek_B]='" & [Formulieren]![Registratie2].[ArtikelenSF1_2]![Boekhoudrek_A] & "'").

In ieder geval bedankt voor de tip met het doorlopend formulier. Had hier nog nooit bij stil gestaan.
 
Nogmaals: niet gebruiken als het niet nodig is. D-functies maken alles traag, en ze zijn behoorlijk onhandig in het gebruik. Los het opzij de onderliggende query. Ik zoek ook al jaren een manier om op een goede manier soep met een vork te eten, maar het is me nog steeds niet gelukt. Misschien moet ik dat óók maar opgeven :).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan