• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Grafiek met schuifbalk

Status
Niet open voor verdere reacties.

ABO01

Gebruiker
Lid geworden
27 feb 2019
Berichten
70
Hi,

Wat doe ik verkeerd zodat schuifbalk niet goed werkt?
 

Bijlagen

  • Test1.xlsx
    72,5 KB · Weergaven: 14
Ik denk dat je niets verkeerd doet :) want de schuifbalk werkt niet zoals je wenst.
 

Bijlagen

  • Test2.xlsx
    72,5 KB · Weergaven: 30
En ik heb het nu helemaal kwijt.... :)

Hoe heb je balk aan grafiek gekopled? Zoveel ik zie is niet via Name Manager....
 
F1 is altijd voor de hulp
In dit geval niet de toets maar de cel

en E4 is daar weer aan gekoppeld
 
Laatst bewerkt:
Kan iemand toch kijken wat is verkeerd in mijn file. Ik wil die graag via "name Manager".

Oplossing van "popipipo" werkt maar het is niet precies wat ik wil. En als nog weet ik niet stap per staap hoe het aan elkaar gekoppeld is.

Grafiek is te lang. En volgens mij, met "name Manager" kan ik aangeven dat ik in grafiek per (bijvoorbeeld) 20 regels wil zien.
 
Ok, klaar om gefileerd te worden dan?

Je had zo ongeveer alles fout gedaan wat fout kon gaan.
- Alle 3 verschuivingsformules waren fout omdat je steeds een aantal rijen naar beneden liet verplaatsen ipv kolommen naar rechts. ook had je hoogte (20 rijen) ingesteld ipv breedte 20 kolommen.
- Tevens had voor de grafiekseries nog steeds de orginele celverwijzingen staan en niet je naambereiken vandaar dat je dus nogsteeds die onleesbare grafiek met 800+waarden zag


De verschuivingsformules moeten als volgt aan gepast. in rood de fouten eronder de gecorrigeerde versies.
een verschuivingsformule heeft 5 elemente.

=VERSCHUIVING(startcel;rijen;kolommen;hoogte;breedte)
de startcel hoeft alleen cel linksboven van het bereik te zijn, dus geen heel bereik.
in rijen geef je aan hoeveel rijen je naar beneden wilt schuiven, in jou geval altijd nul want per naambereik staan alle waarden in 1 rij.
in kolommen geef je dus het aantal kolommen dat je naar rechts wilt schuiven
in hoogte kun je opgeven hoe hoog het bereik (in rijen moet zijn) bij jou laat je die leeg of gebruik je 1.
in breedte kun je opgeven hoeveel kolommen in het bereik moeten, daar wil je dus 20 als waarde. om 20 datums te laten zien.

Per formule ziet dat er zo uit.

Date
was: =VERSCHUIVING(PickCharts!$E$4:$AEF$4;PickCharts!$B$30;20)

moet zijn =VERSCHUIVING(PickCharts!$E$4;;PickCharts!$B$30;;20)

naam
was =VERSCHUIVING(PickCharts!$E$5:$AEF$5;PickCharts!$B$30;;;20)

moet zijn =VERSCHUIVING(PickCharts!$E$5;;PickCharts!$B$30;;20)

Targ
was =VERSCHUIVING(PickCharts!$E$6:$AEF$6;PickCharts!$B$30;;;20)

moet zijn =VERSCHUIVING(PickCharts!$E$6;;PickCharts!$B$30;;20)


Nadat de naambereiken goed gezet zijn moet je in de grafiek klikken op de blauwe lijn en zorg je dat de celverwijzingen worden aangepast naar de naambereiken ,de einduitkomst moet dit zijn.

voor de blauwe lijn: (naam)
=SERIE(PickCharts!$B$5;'Kopie van Test1-1.xlsx'!date;'Kopie van Test1-1.xlsx'!naam;1)

voor de groene lijn (target)
=SERIE(PickCharts!$B$6;'Kopie van Test1-1.xlsx'!date;'Kopie van Test1-1.xlsx'!targ;2)

Als je dat allemaal aanpast dan krijg je een werkende schuifbalk.

nog een paar tips.
- De cel B30 waar je de schuifbalk aan koppelt zou ik verstoppen onder het grafiekgebied zodat je dat tellertje niet ziet en iemand ook niet perongelijk die waarde verwijderd.
- In de Y-as zou ik hoogste waarde instellen, nu springt de grafiekschaal op en neer afhankelijk van de hoogste waarde in het huidige bereik. dat maakt de grafiek minder prettig leesbaar en vatbaar voor verkeerde interpretatie
 

Bijlagen

  • Kopie van Test1-1.xlsx
    57,3 KB · Weergaven: 26
Laatst bewerkt:
Dank je wel roeljongman, heb ik aangepast en het werkt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan