• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gemiddelde berekenen in vorm van SOM.ALS

Status
Niet open voor verdere reacties.

Judithdoek

Gebruiker
Lid geworden
9 mrt 2021
Berichten
70
Hoi,

Ik wil in Excel een gemiddelde berekenen, maar deze moet voldoen aan een voorwaarde.

Met SOM.ALS is het mogelijk om dat te doen, maar ik heb nog niet een manier gevonden met GEMIDDELDE.



Appel25
Peer52
Appel36

Stel ik pas SOM.ALS toe in bovenstaande tabel, dan zou de formule zijn =SOM.ALS(A:A;"Appel";C:C)

Het resultaat is dan 11, ik wil hetzelfde doen met een functie om het gemiddelde te berekenen, daar moet dan dus 5,5 uitkomen.

Kan iemand mij helpen? En heb ik zo mijn probleem duidelijk genoeg geformuleerd?
 
Gemiddelde.als
 
Nee die kan niet splitsen in meerdere kolommen, als je begrijpt wat ik bedoel.
 
Excuus kan wel, ik had er bij moeten zeggen dat ik een + nodig heb dus =gemiddeld.als(....)+gemiddelde.als(....) etc.
 
Opgelost dus?
 
Nee nog niet, ik wil ze namelijk zoals in #4, maar dan krijg ik het gemiddelde erbij opgeteld en niet het gemiddelde in zijn geheel.
 
Bvb

Code:
=SOMPRODUCT((A1:A3="Appel")*(B1:C3))/(AANTAL.ALS(A1:A3;"Appel")*2)
 
het kan vast eenvoudiger
Code:
=SOMPRODUCT($B$1:$C$3*($A$1:$A$3=A1))/SOMPRODUCT(($B$1:$C$3<>"")*($A$1:$A$3=A1))
 
Laatst bewerkt:
Optie:
Code:
=SOMPRODUCT(GEMIDDELDE.ALS($A$1:$A$3;"Appel";INDIRECT({"B1:B3";"C1:C3"})))
 
Matrix, afsluiten met control shift enter
Code:
=GEMIDDELDE(ALS(A1:A3="Appel";B1:C3;""))
 
Laatst bewerkt:
Ik moet de gegevens uit verschillende bladen halen, volgens mij werken bovenstaande functies daarom niet
 
Plaats dan een representatief vb bestand
 
Wachtend op het voorbeeldbestand toch maar
Code:
=GEMIDDELDEN.ALS(C1:C3;A1:A3;"Appel")
 
Het gemiddelde moet van kolom B en C geloof ik
 
Geen idee, de som.als gaat ook alleen maar over kolom C.

Hoe zou je aan 5.5 komen.
 
Zoals ik het begrijp:
1. is de gewenste uitkomst: het gemiddelde van appel van kolom B (=2,5) + het gemiddelde van kolom C (= 5,5) = 8.
2. staan de kolommen in de werkelijke situatie niet naast elkaar in 1 sheet, maar verdeeld over meerdere... misschien zijn lijsten ook niet even lang.

Kortste klap lijkt me daarom een aantal functies bij elkaar optellen.
Code:
=GEMIDDELDE.ALS(A1:A3;"Appel";B1:B3)+GEMIDDELDE.ALS(A1:A3;"Appel";C1:C3)

Een beter voorbeeld had veel van de discussie en gokwerk kunnen voorkomen...
 
Het staat er volgens mij erg duidelijk.

Hoi,

Stel ik pas SOM.ALS toe in bovenstaande tabel, dan zou de formule zijn =SOM.ALS(A:A;"Appel";C:C)

Het resultaat is dan 11, ik wil hetzelfde doen met een functie om het gemiddelde te berekenen, daar moet dan dus 5,5 uitkomen.
 
I.c.m. post #4 kom ik daarna tot mijn interpretatie...

Hoop dat Judith wat licht kan laten schijnen op de gewenste uitkomst, anders blijft het gissen.
 
1 van alle zal toch wel kloppen:D
Aangezien je gemiddeldes over meerdere tabbladen wil:
 

Bijlagen

  • Map1.xlsm
    21 KB · Weergaven: 16
Excuses voor de late reactie. Ik zit alleen op dit forum, tijdens werktijden.

Hierbij een voorbeeld bestand:
 

Bijlagen

  • Gemiddelde als.xlsx
    12,1 KB · Weergaven: 13
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan