• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gemiddelde berekenen over resterende dagen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mike1233

Gebruiker
Lid geworden
17 apr 2021
Berichten
5
Ik ben een tijdje aan het zoeken geweest maar kan het niet vinden.
Ik wil graag door excel laten uitrekenen hoeveel kWh ik nog moet opwekken om mijn maandtarget te halen.

Ik heb een kolom van januari t/m december waar de maandtargets in staan die ik moet opwekken om de jaaropbrengst te halen voor mijn PV.( zonnepanelen)
Daarnaast staat een kolom met de totaalwaarde die ik nog moet opwekken die maand.
In kolom 1 word automatisch de totaalopbrengst van de maand opgeteld als ik de waarde handmatig invul per dag in een kolom.
In kolom 2 word automatisch de waarde afgetrokken van de benodigde maandopbrengst.
In kolom 3 wil ik graag de waarde hebben die ik per dag, gemiddeld nog moet opwekken door de overgebleven dagen van de maand om de maandtarget te halen.

De maandtarget is in dit voorbeeld 100 kWh.
De waarde van dag 4 t/m 30 moeten nog komen.
Ik moet voor de komende dagen nog 2,67 kWh opwekken om tot de 100 te komen.
in kolom staat nu 2,67. Dat is 72kWh/27 (aankomende dagen)
Als ik op dag 4 ook 10 kWh opwek dan moet ik nog 62 kWh. Dus dat is dan 62/26=2,38 kWh.
dag opbrengst kolom 1 kolom 2 kolom 3
1 10 28 72 2,67
2 20
3 8
. 0
. 0
. 0
30 0

Wie kan mij helpen aan de formule om het gemiddelde te berekenen die ik per dag nog moet opwekken door de dagen die nog moeten komen die desbetreffende maand?

Bedankt alvast.
 
een voorbeeldbestandje aub, je kan niet verwachten dat je bestand hier nagebouwd wordt.
 
Sorry voor de onduidelijkheid. Ik heb geprobeerd alle gegevens in kolommen weer te geven en daardoor gebruikt gemaakt van veel spaties. Alleen worden die spaties verwijderd bij het plaatsen van een bericht.
Ik zal even een link van een screenshots hier delen.
Ik hoop dat dat duidelijk is.

https://www.dropbox.com/s/vwd9lbs02x...refox.jpg?dl=0
 
De vraag is of je een Excel bestand wilt plaatsen. Dit werkt vele malen beter dan screenshots.
 
Je dropbox link werkt niet en is ook niet nodig via dropbox.
Je kunt gewoon hier een bestand toevoegen door

1. Op "ga geavanceerd" te klikken in de snel reageren box. (rechtsonder de reageer box)
2. Scroll naar Beheer bijlagen knop
3. voeg je bestand toe door de instructies in dat scherm te volgen

op basis van je omschrijving alleen kan ik er ook geen passende formule bij bedenken.
 
Ik kan wel iets bedenken.
Code:
=D1/DAG(LAATSTE.DAG(VANDAAG();0)-AANTAL(B1:B31))
 
Excuses voor het ongemak.
Ik zal vanmiddag of vanavond even een bestand uploaden. Zit nu achter aan tablet te rommelen en die werkt niet mee.
Excel bestand staat op de pc.

Screenshots is even tijdelijk
 

Bijlagen

  • SmartSelect_20210417-104312_Firefox.jpg
    SmartSelect_20210417-104312_Firefox.jpg
    131,1 KB · Weergaven: 27
Laatst bewerkt:
op basis van het screenshot dan maar.

celranges kunnen afwijken voor je bestand uiteraard maar aangenomen dat dagen in kolom A staan en kolom 3 voor kolom E staat. onderstaande formule


Code:
=$D5/(max($A$5:$A$35)-AANTALARG($B$5:$B$35))

max formule helpt met vinden juiste aantal dagen in kolom A voor die maand (28,29,30 of 31)
aantalarg functie telt aantal cellen (dagen) gevuld in kolom B. Voorwaarde is wel dat elke dag is ingevuld heeft in B anders klopt de deling niet.
Cel D5 zou resterende KhW moet bevatten.
 
Bedankt voor de reeds gegeven mogelijke oplossingen.
Ik heb even een bestand toegevoegd zodat het misschien wat duidelijker is.
 

Bijlagen

  • Voorbeeld opbrengst.xlsx
    11,9 KB · Weergaven: 14
op basis van het voorbeeld

deze formule voor cel U10 wat overeenkomt met de beschrijving

Code:
=(S10-Q10)/(KIEZEN(RIJ(A4);31;28;31;30;31;30;31;31;30;31;30;31)-AANTAL.ALS(VERSCHUIVING($A$7;0;RIJ(A4);31;1);">0"))

het is een beetje complexe formule voor een simpel tabelletje maar ik heb nu eenmaal een hekel aan elke regel handmatig aanpassen..

Als je het niet erg vind per regel het totaal aantal dagen van de maand en de kolom letters aan te passen werkt voor U10 maand april ook.

=(S10-Q10)/(30-AANTAL.ALS($E$7:$E$37;">0"))

de AANTAL.ALS telt het aantal regels waar een waarde groter dan 0 staat. enige kanttekening als de panelen niets opbrengen op een dag zou je misschien 0,01 in moeten vullen om de aantal.als formule die dag ook mee te tellen.
alternatief is de cellen die nog niet gevuld zijn leeg maken en dan >=0 als voorwaarde opnemen, dan kun je ook een 0 als waarde voor een dag invullen.
Geen idee waarom je overal 0 hebt staan dus heb de formule nu gebaseerd daarop, dat geld voor beide versies.

In de complexe formule hoef je niks per regel aan te passen.

de functie KIEZEN heeft het aantal dagen per kalendermaand waarbij het indexgetal wordt berekend door de functie RIJ(A4) en de A4 naar rij 4 verwijst in cel U10 en dus de 4e waarde uit kiezen pakt (30)
De functie VERSCHUIVING helpt per rij om naar de volgende kolom te gaan als de formule naar een rij lager sleept. met hetzelfde RIJ(A4) trucje in dit geval gaat het om de verschuiving ten opzichte van startpunt A7.
 

Bijlagen

  • Kopie van Voorbeeld opbrengst.xlsx
    12,3 KB · Weergaven: 14
Laatst bewerkt:
Code:
=(s7-q7)/dag(laatste.dag(datumwaarde("1"&o7);0)-aantal.als(index(b$7:m$37;;rij()-6);">0"))
 
Laatst bewerkt:
Ik wil jullie graag hartelijk bedanken voor de aangedragen opties. De berekeningen zien er zeer complex uit ik was er zelf nooit uitgekomen.
De oplossing van roeljongman werkt prima. Zelf de regel aanpassen is niet zo heel erg moeilijk dus dat ga ik eerst even doen.
HSV ook bedankt voor jouw oplossing. Die heb ik nog niet getest maar ga ik zeker nog even doen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan