Wifi 5 GHz

Status
Niet open voor verdere reacties.

awc

Gebruiker
Lid geworden
16 sep 2008
Berichten
110
Ik heb een laptop Lenovo Ideapad 520 met Windows 10 Home.

Mijn KPN wifi punt staat in dezelfde ruimte als de laptop.
Soms is de Wifi verbinding 5 GHz.
Meestal is de Wifi verbinding 2.4 GHz.

Vraag:
Kan ik de laptop standaard instellen zodat deze de 5GHz verbinding gebruikt?


Wat heb ik zelf geprobeerd:
In de adapter instellingen van Windows vind ik geen optie om kanaal of frequentie aan te passen.

Specs wifi-adapter in de laptop:
Qualcomm Atheros QCA9377
Wi-Fi Standards: 802.11ac Wave 2, 802.11a/b/g, 802.11n.
Wi-Fi Spectral Bands: 2.4GHz, 5GHz.
Peak Speed: 433 Mbps.
Channel Utilization: 20/40/80 MHz.
MIMO Configuration: 1x1 (1-stream)
Wi-Fi Features: MU-MIMO.

KPN Wifi instellingen:
2.4 GHz kanaal 6
5 Ghz Kanaal 56

Meestal maakt de laptop verbinding met kanaal 6.
 
Laatst bewerkt:
De meeste routers gebruiken dezelfde SSID voor de frequenties, zodat de verbindende partij (de laptop hier) kan switchen tussen de banden en zo de meest optimale verbinding legt. Wil je altijd de 5G, dan kan je die een andere naam geven. Bij het verbinden kun je dan de juiste aanbieder kiezen.
 
@OctaFish:
Voor zo ver ik kan zien kan ik geen verschillende SSID aangeven.
Ik heb twee extenders van KPN: Experia Arcadyan hierdoor is de wifi op de kpn router uitgeschakeld.
Zie afbeelding voor de Wifi instellingen:
 

Bijlagen

  • wifi.PNG
    wifi.PNG
    98,3 KB · Weergaven: 42
Laatst bewerkt:
Dit soort info is toch het gemakkelijkst terug te vinden op het KPN forum.

Samengevat:
Door het invoeren van mesh technologie, roaming wifi thuis zodat je mobiel en laptop overal in huis compleet automatisch de sterkste WiFi kiest, maakt het noodzakelijk dat alle banden 2.4 en 5 GHz dezelfde SSID gebruiken.
Dus de KPN heeft die optie uit de interface gesloopt anders gaat het wrs vast mis bij een deel van de klanten.

Eea is hier op het KPN forum na te lezen, een van de kortere berichten waar het resultaat vermeld staat:
https://forum.kpn.com/internet-9/experia-wifi-super-wifi-updates-484206?postid=860571#post860571

Tanoor Slimmerik 156 reacties 1 jaar geleden
Vanochtend al mn wifi netwerken uit de lucht. Zal geen toeval zijn: De Experia-wifi heeft nu firmware 1.00.26v3.
....
Alles werkt weer, maar wat me opvalt: geen aparte SSID meer mogelijk op de 2.4 en 5 banden van de experia-wifi. De radiosterkte is niet meer instelbaar. Sowieso erg beperkt in de instellingen.

Ik heb geen KPN maar toch roaming: Dat kan met oa Asus en TP-Link routers/nodes/access points.
Om roaming soepel te laten verlopen heb ik uiteraard ook de namen van de SSID's van de 2.4GHz en de 5GHz identiek gemaakt.
Met een WiFi-tracer app op mijn tablet heb ik toen gekeken of het klopte: De SSID heet AX en de app kan zien welke zenders er onder vallen, door op de app de AX subs zichtbaar te maken (open klikken van die AX-tak). Aangezien het 2 roaming Asus AX58U betreft zijn er dus 4 wifi's zichtbaar, 2 beneden en 2 boven, zowel de 2.4 als de 5GHZ banden zijn zichtbaar.

We hebben 100Mbps internet en het 2e plaatje geeft de snelheid resultaten voor boven en beneden.
Mijn (wat oudere) laptop kiest beneden automatisch voor de 5GHz band en boven (net nog ff gecheckt) koos mijn laptop eerst voor 2.4GHz (op 144 Mbps) en daarna (ca 1 minuut later) voor 5GHz (300 Mbps). Mijn wat oudere laptop kan niet sneller... maar haalt toch bijna de max van de internet verbinding, zie 2e plaatje.

Opmerking: De kids, die nu thuis werken ivm Corona, hadden voor hun werk een beter WiFi netwerk nodig dan wat wij hadden liggen en zelf genoeg aan hadden. Zij verbinden met AX type netwerkkaarten en halen altijd de max maar vooral, ze kunnen nu overal in huis bereikbaar zijn/werken zonder de verbinding en de snelheid te verliezen. Imho is WiFi6 voor ons dus overkill, maar een v/d kids gebruikt ook het lokale netwerk veel voor zijn grote data stroom, die heeft er wel baat bij.

Ergo: Ik vermoed dus dat jouw 2.4GHz toch de snelste verbinding is, aangezien er automatisch voor gekozen wordt. Mijn check laat ook zien dat de switch naar 5GHz wel gemaakt kan worden, maar blijkbaar niet altijd de eerste connectie hoeft te zijn.

Tip: Vraag anders op het KPN forum nog eens door of er tips/ervaringen zijn die voor jou aanvullend kunnen zijn.
Succes
 

Bijlagen

  • afbeelding_2021-04-18_092628.png
    afbeelding_2021-04-18_092628.png
    192,7 KB · Weergaven: 28
  • afbeelding_2021-04-18_093542.png
    afbeelding_2021-04-18_093542.png
    107,3 KB · Weergaven: 39
@Route99
Heel duidelijk verhaal.
Of ik dat ook allemaal zelf gevonden zou hebben is maar de vraag. Maar dat terzijde.
Je maakt ook de opmerking: Dat je vermoed dar 2.4GHz toch de snelste verbinding is.
Ik heb een Wifi-analyzer geïnstalleerd van MS Windows uit de app-store.
De geeft aan de 5GHz kanaal 56 het sterkste kanaal is.
Zie afbeedling.

Blijft toch mijn vraag: Kan ik mijn laptop wifi forceren om kanaal 56 te gebruiken.
 

Bijlagen

  • wifianalyzer.PNG
    wifianalyzer.PNG
    550,4 KB · Weergaven: 37
Graag gedaan.
Er is nog (minimaal) 1 setting waar je nog wel mogelijk wat aan hebt, kortbij heb je daar bij de 5GHz voordeel van maar 2,4GHz komt verder/is sneller bij moeilijke plaatsen, vergeet dat niet als je een keer op zo'n plek zit en de 5GHz is slecht.... Geen idee of dan het systeem met onderstaande setting alsnog terug schakelt. Tis "prefer" dus het zou wel moeten gebeuren. De KPN software in die extra WiFi's speelt die nog een rol?
Ik neem even aan dat je weet hoe je bij deze setting kom in de eigenschappen van de Wi-Fi adapter.

Zou je de gemeten downloads van beiden instellingen eens hier neer kunnen zetten?
Als het verschil zo groot is als jouw plaatje suggereert.... ben dan benieuwd of dit wel of niet met elkaar correleert.
Zijn jouw nodes draadloos gekoppeld en treedt dit probleem op bij "de verste weg" node?
Ik heb de nodes hier via UTP gekopeld.

Wat je bij de KPN wrs niet beïnvloedden kan is het afschakel punt om een band los te laten als de signaal sterkte zwakker wordt een bepaald punt ... dat kan hier wel doen en staat op -50dBm, dus er er dan een sterke band/wifi actief dan schakelt ie om.
 

Bijlagen

  • afbeelding_2021-04-18_112528.png
    afbeelding_2021-04-18_112528.png
    42,1 KB · Weergaven: 31
Laatst bewerkt:
Het is gelukt.

Dit heb ik gedaan.
- Advies van route99 om pref.band aan te passen, ging helaas niet omdat deze optie er helaas niet bij staat.
- Update Windows: Geen actie, alles is up to date.
- Update middels de Lenovo app: Geen actie, alles up to date.
- Op internet gelezen driver voor de adapter updaten middels driver op de Lenovo website.
- Resultaat: Zeer slechte wifi verbinding.
- Vorige driver terug gezet.
- Resultaat: Nu wel wifi met 5GHz.
Weet alleen niet hoe en waarom het nu wel doet.

Resultaat is wat telt.
Ik houd het even in de gaten of het ook zo blijft.

Bedankt voor ieders meedenken.
 

Bijlagen

  • wifi5gh.PNG
    wifi5gh.PNG
    13,6 KB · Weergaven: 29
Helaas.
De laptop maakt weer verbinding met 2.4 GHz kanaal 6 in plaats van het 5 GHz kanaal.
Met het wifi punt in dezelfde ruinte.

Ik maak veel gebruik van mijn interne file server.
In de 5GHz mode is deze merkbaar sneller.

Dus alsnog de vraag:
Kan ik mijn laptop instellen zodat deze bin mij thuis altijd het 5GHz kanaal kiest?
 
Zoals aangegeven in #7 had ik een update van de driver gedaan vanaf de Lenevo website.
Dit had geen succes.

@rout99
Heb nu de driver van jouw link geïnstalleerd.
En dat heeft geholpen.
Waarschijnlijk had ik niet de juiste versie.

Nogmaals dank.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan