Eerstvolgende waarde zoeken in alleen de bovenliggende cellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Williewammes

Gebruiker
Lid geworden
12 mei 2020
Berichten
28
Hallo,

Ik heb een stuklijst van een machine naar Excel geëxporteerd en hierin staat per onderdeel het niveau die het onderdeel in de stuklijst heeft.
Om te kunnen bepalen wat de cel is van het bovenliggende niveau moet Excel alleen in de bovenliggende cellen zoeken naar de eerste waarde van onder naar boven gezien (niveau van deze rij minus 1).

Voorbeeld: Een onderdeel heeft niveau 4 in de stuklijst. In kolom C moet hij de eerste cel weergeven waarin het bovenliggende niveau staat (zie onderstaande voorbeeld).

Excel vraag 1.png

Het kan zijn dat in de voorgaande cellen meerdere keren het getal van het bovenliggende niveau wordt weergegeven (omdat zich meerdere onderdelen op dat niveau bevinden), maar hij moet dus alleen de cel weergeven die hij van onder naar boven gezien als eerste tegenkomt (omdat dat het bovenliggende onderdeel is waar het onderdeel in zit).

Het is een beetje lastig uitleggen, maar ik hoop dat jullie aan de hand van het voorbeeld snappen wat ik wil bereiken. Ik heb het voorbeeld Excel bijgevoegd in de bijlage.

Vriendelijke groet,

Wiljen Veldhuis
 

Bijlagen

  • Voorbeeld niveau zoeken.xlsx
    9 KB · Weergaven: 43
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan