kan in formulier tekstvak niet bewerken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tul

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
20 apr 2021
Berichten
4
Hallo,

Ik heb in een formulier een bestaand veld ingevoegd uit een tabel. Nu kan ik in het formulier het tekstvak niet bewerken, maar wel in de tabel. Bewerken toestaan staat op ja, vergrendeld op nee. Wat moet ik aanpassen om in het formulier wel aanvullingen te kunnen typen?

Alvast bedankt!
 
Dat je in een tabel het veld wél kunt bewerken is logisch, want dat kan altijd in een tabel. In een formulier is het afhankelijk van de instellingen van het formulier, en/of van de query die je gebruikt voor het formulier. Als je een query gebruikt, en je kan in die query niet muteren, dan kan het in het formulier sowieso nooit. Dus eerste vraag is: waarop is het formulier gebaseerd?
 
Hallo, ik heb het formulier samengesteld door bestaande velden toe te voegen van verschillende tabellen die met relaties verbonden zijn.

Voorheen deed ik dat ook zo.

Had ik het beter via een query kunnen doen?
 
Dan is je formulier op een query gebaseerd, alleen een automatisch gegenereerde query ipv een query die je zelf schreef. Als je naar de record source eigenschap (tab: data) van het formulier kijkt, dan zie je de query syntax: select .... .
Je kan die copiëren en in een nieuwe query (SQL view) plakken. als je die query uitvoert zie je meteen of die updatable is of niet.
Ik weet niet wat Octafish bedoelt met 'muteren', dat ken ik alleen van bacteriën en virussen, maar ik denk dat dit ook op het updaten slaat.
 
Had ik het beter via een query kunnen doen?
Dat ís een query :). Waarschijnlijk heb je dan velden gebruikt die het updaten van je query/formulier beletten. Zorg ervoor dat je géén sleutelvelden in die query opneemt. Dus als je een tabel Klanten hebt met een uniek KlantID, en een tabel Bestellingen met daarin een BestellingID en een KlantID (de relatie is dan dus op KlantID) neem dan niet het veld KlantID uit de tabel Klanten, maar het KlantID uit de tabel Bestellingen. Kies je de tabel Klanten, dan kun je de query niet bijwerken, kies je Bestellingen, dan kan je de query wél bijwerken.
 
Ik weet niet wat Octafish bedoelt met 'muteren', dat ken ik alleen van bacteriën en virussen, maar ik denk dat dit ook op het updaten slaat.
Muteren is bij ons een heel normale term om aan te geven dat je gegevens kunt veranderen. Inderdaad, dat doen virussen ook :).
 
als je die query uitvoert zie je meteen of die updatable is of niet.
'Updatable' is dan weer geen woord dat in de Nederlandse taal (of Belgische) thuis hoort. Dit in tegenstelling tot muteren, wat dat wél is :).Updatable.pngMuteren.png
 
Vermits we het Access bestand zelf niet zien blijft het gokken.
Als je formulier gebaseerd is op een query kan er van alles en nog wat verhinderen dat je het veld invult. (Als het een berekend veld is... of als de query een samenvoegquery is of....)
Als je formulier als bron gewoonweg 1 (Eén dus) tabel heeft, zou er normaal gezien géén probleem mogen zijn. Tenzij de tekstvelden hun eigenschappen verkeerd zijn ingesteld, maar ik neem aan dat dat niet het geval is, gezien je vraag.

Kort samengevat: ik vermoed dat je hier geen goed antwoord zal krijgen als niemand je bestand kan zien.
 
Maar TS hééft al gezegd dat hij velden uit meerdere tabellen heeft gebruikt :). En volgens mij kun je, als je een formulier met de wizard maakt ook geen berekende velden maken en óók geen Group By query maken. Blijft als zo’n beetje enige mogelijkheid over dat TS verkeerde (sleutel)velden heeft gebruikt.
Laten we dus eerst afwachten wat er als antwoord op komt.
 
Ik heb een geanonimiseerde en verkorte versie als bijlage toegevoegd. Fijn dat jullie meedenken!
 

Bijlagen

  • Database Tul.zip
    109,4 KB · Weergaven: 29
Laatst bewerkt:
Hoi Tul, ik zie niet echt een database, maar een Access met enkele Excel sheets die als tabel vermomd zijn. Als je deze sdtructuur wil aanhouden kan je beter verder werken in Excel en daar de V/H Lookup functies gebruiken. Wil je met Access verder dan zal je de tabellen moeten structureren, bijvoorbeeld:
- een tabel met met alleen de gegevens van de zorgverleners (nummer, naam, voornaam, email, ...), als basis kan je hier de tabel Bron_actieveKO nemen
- een tabel met verlof: alleen het ID van de zorgverlener, Jaartal, Verlof_Survey, ...
- een tabel met gesprekken: ID van zorgverlener, Jaartal, aantal gesprekken, vereist aantal gesprekken, (normaantal hoeft niet in de tabel, dat kan uit de vorige 2 berekend worden), opmerking.

Om te weten welke tabellen: bekijk wat je wil bereiken, welke rapporten je wil afdrukken, over welke gegevens je beschikt, enz. Ik neem aan dat je niet alleen de data van dit jaar wil bijhouden, maar de app volgend jaar ook nog verder wil gebruiken?
Gebruik ook geen spaties of leestekens in de naam van je objecten.

Dus als je Acces verder wil gebruiken heb je nog wel wat herstructurering voor de boeg. Wil je verder met Excel, dat kan natuurlijk ook.

succes
Noëlla
 
- een tabel met met alleen de gegevens van de zorgverleners (nummer, naam, voornaam, email, ...), als basis kan je hier de tabel Bron_actieveKO nemen
Om even aan te geven hoe slecht je gegevens zijn georganiseerd haal ik even deze regel van noella aan, want zij adviseert dus om de gegevens van de zorgverleners te baseren op de tabel Bron_actieveKO, waar alleen het veld ZorgverlenerID in staat dat (en wellicht [naam zv]) dat je hiervoor kunt gebruiken. In de tabel [Traintool gedaan] staan echter veel meer zorgverlener gegevens, zoals naam, aanhef, email, [training gedaan] etc. Kortom: er deugt niet zoveel van a) je tabellen, en b) je relaties. Als je naar het relaties venster gaat, zie je een oerwoud aan lijnen die geen van alle Referentiële Integratie hebben. Ze zijn dus, ook al zijn ze correct gelegd, volkomen waardeloos. Je kunt net zo goed de velden [geachte] en [Ko Startdatum] aan elkaar koppelen, dat werkt ook (niet).

Kortom: even terug naar het begin, en maak een goed ontwerp met wat je wilt doen met de database. Zelfs met de juiste relaties kun je deze drie tabellen niet aan elkaar koppelen en een werkende (in te vullen) query maken. [Traintool gedaan] met [Bron_actieveKO] gaat prima, en [Bron_actieveKO] met [normaantal gehaald] gaat óók goed, maar alle drie tegelijk dus niet.
 
oeps. jullie hebben ook wel gelijk. ik ga terug naar de start!
 
Goed plan :). En als je hulp nodig hebt: je weet waar je terecht kan :).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan