• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Sorteerknoppen functioneren niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

jafrako

Gebruiker
Lid geworden
13 jan 2007
Berichten
150
Ik open een nieuwe lege sheet waarvan alle cellen nog maagdelijk zijn, dus standaard geformatteerd.
Ik vul wat gegevens in bijv in kolom A maar sla er verschillende over (dus niet iets ingevuld en dan de inhoud verwijderd).
Er zitten dus gaten in de kolom.
Dan schakel ik de sorteerknoppen in en sorteer kolom A alfabetisch. De gevulde cellen moeten dan naar boven aansluiten en de lege onderaan laten.
Er gebeurt echter helemaal niets.
Er staan zowel letters al cijfers in de gevulde cellen.
Nadat ik de kolom als tekst had geformatteerd werd wel gesorteerd met zoals gebruikelijk de getallen bovenaan. Formatteren als getallenkolom werd op diezelfde manier geformatteerd.

Waar is Excel nou eigenlijk mee bezig. Ik gebruik al jaren Excel en sorteerknoppen in de meest uiteenlopende sheets en ben dit nog nooit tegen gekomen behalve dat Excel hardnekkig lege cellen als niet leeg wenst te beschouwen. Dacht eerst dat dat ook hier het geval was vandaar mijn experiment met een blanco lege sheet standaard geformatteerd.

De Office helpdesk is nu een chat toestand waar je geen behoorlijk antwoord krijgt maar dat was altijd al zo. Nog nooit ik zeg NOG NOOIT in jaren een zinnig antwoord van Microsoft gekregen. Knap staaltje.
 
Jawel hoor. Sorteerknoppen functioneren prima. Blijkbaar deugt er niet zoveel van jouw opzet. Lijkt mij overigens hetzelfde wat je hier ook al geplaatst hebt.https://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/958551-Lege-cellen-in-Excel-niet-meesorteren

Het plaatsen van het bestand is blijkbaar te veel moeite?

Ik tref kennelijk altijd de slimme nerds die denken dat dit een forum voor deskundigen is en leuk en/of hatelijk doen over de domheid van de vraagsteller.
Vraagstellers zijn per definitie ondeskundig over datgene waar de vraag over gaat en daarom raadplegen ze een forum.

Op het geval van 2007 waarnaar je verwijst heb ik door omstandigheden niet direct gereageerd maar uiteindellijk wel met de mededeling dat ik een andere "oplossing" had gevonden.
Bestandje meesturen is niet teveel moeite maar een knop om een bestandje mee te sturen heb ik na ampele speurtochten niet gevonden. Dom hè.
 
Ik verwijs naar een recente vraag. Een bestandje kan je bijvoegen door op 'Ga geavanceerd' en vervolgens de paperclip te klikken.

Nog nooit ik zeg NOG NOOIT in jaren een zinnig antwoord van Microsoft gekregen. Knap staaltje.
Van diegene die de vraag gesteld heeft?
 
Ik open een nieuwe lege sheet waarvan alle cellen nog maagdelijk zijn, dus standaard geformatteerd. Ik vul wat gegevens in bijv in kolom A maar sla er verschillende over (dus niet iets ingevuld en dan de inhoud verwijderd). Er zitten dus gaten in de kolom. Dan schakel ik de sorteerknoppen in en sorteer kolom A alfabetisch. De gevulde cellen moeten dan naar boven aansluiten en de lege onderaan laten. Er gebeurt echter helemaal niets.

Je voorbeeldje is een schoolvoorbeeldje van iemand die niet goed snapt hoe Excel werkt. Sorteren doe je namelijk altijd op een aansluitend bereik. Dus als jij in Kolom A wat gegevens invult en regelmatig cellen leeg laat, dan wordt alleen dat deel gesorteerd (als bereik gezien) waar jij op dat moment in staat. Nooit zal Excel uit zichzelf de complete kolom sorteren. Dat gebeurt alleen als je de hele kolom selecteert. Kortom: verdiep je ook eens in hoe het programma werkt :).
 
Ik werk al vele jaren met Excel en ik maak daar hele slimme en ingewikkelde dingen mee, maar Excel is meters breed en enorm diep.
Ik beheers een smal gedeelte dat ik nodig heb maar dan wel tot heel diep. En als ik na veel experimenteren en lezen er nog niet uit ben; dan pas raadpleeg ik dit Forum waarvan ik (complimenten) altijd razendsnel een reactie krijg.
Ik neem aan dat een Forum er is voor mensen die bepaalde dingen NIET weten en leuke opmerkingen over dat weinige dat ik toevallig niet weet is wel heel erg dom. Dit Forum bestaat omdat er onwetenden zijn.
Overigens bedankt want het antwoord is duidelijk en ik weet weer iets meer.
 
Mooi dat het opgelost is. Jammer dat niemand weet hoe..

dat weinige dat ik toevallig niet weet is wel heel erg dom
Dat mag je wel even uitleggen. Van mijzelf schat ik in dat ik zo'n 80% niet weet.

Je zou een welkome helper zijn met zoveel kennis.:thumb:
 
Er viel niet iets concreets op te lossen dus ook niets uit te leggen. Ik liep er gewoon tegenaan dat mijn sortering vreemde resultaten gaf en ik werd nieuwsgierig hoe dat zit. Ik weet nu beter hoe Excel sorteert en daar moet ik het mee doen. Vreemd dat ik daar in het verleden nooit problemen me heb gehad. Kennelijk altijd alleen maar aansluitende bereiken gesorteerd.

En "dat weinige dat ik niet begrijp" slaat natuurlijk niet op mijn totale kennis in de breedste zin maar op die onderwerpen waar ik wel wat van weet en soms iets tekort kom en dan een Forum raadpleeg.

Ik ben van de generatie 1944 en mijn leeftijdgenoten worden schichtig in de buurt van computers. In 1962 werd ik door IBM uit 500 man met 10 anderen geselecteerd voor een baan als programmeur maar door omstandigheden is mijn pad anders gegaan. Pas in de nineties ben ik begonnen met m'n eerste AT-tje en als ik 40 jaar later was geboren dan ik zou ik nu tot over m'n oren in de IT hebben gezeten. Het werd het beheren met twee andere hobbyisten van het computerpark van een historische vereniging.

Dus helper op dit Forum is te hoog gegrepen.
 
Ik werk al vele jaren met Excel en ik maak daar hele slimme en ingewikkelde dingen mee

Je maakt me nieuwsgierig.....
 
Maak vier kolommen (A, C, E, G) zoals je hebt beschreven: getallen & tekst met daartussen lege cellen.

Test dan:

Code:
Sub M_snb()
    Cells(1).CurrentRegion.Sort Cells(1)

    Columns(3).Sort Cells(1, 3)

    UsedRange.Columns(5).Sort Cells(1, 5)

    Columns(7).SpecialCells(2).Sort Cells(1, 7)
End Sub

Of
Code:
Sub M_snb()
    Cells(1).CurrentRegion.Sort Cells(1), 2

    Columns(3).Sort Cells(1, 3), 2

    UsedRange.Columns(5).Sort Cells(1, 5), 2

    Columns(7).SpecialCells(2).Sort Cells(1, 7), 2
End Sub

Kijk vervolgens eens naar wat een dynamische tabel (vanaf 2007) te bieden heeft.

Code:
Sub M_snb()
    ListObjects(1).DataBodyRange.Columns(1).Sort ListObjects(1).DataBodyRange.Cells(1)
End Sub
of

Code:
Sub M_snb()
    [Table1[[#All]]].Sort [Table1[[#All],[aa7]]]
End Sub
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan