Antivirus

Status
Niet open voor verdere reacties.

rudike6

Gebruiker
Lid geworden
29 mei 2020
Berichten
345
Hallo, weten jullie een goed gratis virusscan programma en antivirus in één? Ik heb wel eens van KPN veilig gehoord, is dat een aanrader? Of is er een betere? Ik heb gescand met Malwarebytes en er waren in totaal 140 virussen. Maar dat Malwarebytes was een proefversie. Dus vandaar deze vraag.
 
Welk besturingsprogramma en welk securityprogramma is actief. 140 virussen en dat er dan ook nog maar iets werkt, kan ik geen geloof aan hechten.
 
Gewoon Windows Defender. Deze vraagt ook om bevestigingen en Defender staat aan als er geen andere virus scanner actief is. Met Defender kan je geen hacks meer gebruiken. Het komt in ieder geval niet met reclame uitingen als zouden er honderden redenen zijn dat uw computer langzaam werkt.

Ik heb ook KPN maar niet KPN Veilig. Ik gebruik tot Windows 10 wel eens Avast!. Deze beschermt ook op Internet. Internet is nou net het heikele punt want in e-mails klik je nergens op maar op Internetpagina's altijd wel ergens.

Om beschermd te zijn op Internet moet u eigenlijk de bekende domeinen met dreigingen blokkeren. Dat kan al met een advertentie blokkeer add-on. Ik gebruik samen UBlock Origin en Adblock Plus. Daarnaast is er nog een mogelijkheid om in het Windows Hosts bestand adressen om te leiden met het programma Hostsman. Alle drie werken ze met bijgewerkte lijsten van bekende bedreigende sites. Dat zijn de zogenaamde "abonnementen." Voor blokkeren van advertentie servers kiest u lijsten die bedoeld zijn voor West Europa.

Behalve de voorzorgsmaatregelen treffen, bijvoorbeeld altijd de afzenders van e-mail controleren en de URL van een link eerst laten onderzoeken met VirusTotal, https://www.virustotal.com/gui/ , zou ik steeds zelf controleren wat er op de computer opstart met AutoRuns van Sysinternals https://docs.microsoft.com/nl-nl/sysinternals/downloads/autoruns . Je moet zelf zoeken met Google en in de forums bij de zoekresultaten maar bij iedere opgestelde lijst zijn nieuwe ingangen groen gekleurd en dat geeft een veilig gevoel. Het is geen scanner maar geeft een volledig overzicht. In elk geval zijn regels van programma's met een ongeldig certificaat of onbekende uitgever al wel rood en paars. Kijkt u dan ook nog kritisch bij Programma's en onderdelen en in het systeemvakje rechts onder op de Taakbalk.
 
Hallo, weten jullie een goed gratis virusscan programma en antivirus in één? Ik heb wel eens van KPN veilig gehoord, is dat een aanrader? Of is er een betere? Ik heb gescand met Malwarebytes en er waren in totaal 140 virussen. Maar dat Malwarebytes was een proefversie. Dus vandaar deze vraag.
Bedoel je niet 140 tracking cookies?
 
I.p.v. virussen bedoel je waarschijnlijk zaken die MBAM als "bedreiging" aangeeft, wat naar mijn mening schromelijk overdreven is.
Wat reeds eerder opgemerkt is: je hebt niks anders nodig, Windows Defender, wat standaard in elke Win 10 zit, is meer dan voldoende.
Gewoon regelmatig je cookies en internet geschiedenis opruimen en het "probleem" is opgelost...
 
Oké, dat Avast ga ik downloaden. WDefender vind ik slecht, ik kreeg bij elke keer opstarten een melding van een virus.. Malwarebytes werkt ook prima! Alleen jammer dat het een proefversie is..
 
Een virusprogramma, Defender, dat meldt dat er een virus aanwezig is, is een slecht virusprogramma? :rolleyes:
Ben benieuwd waar ik heb liggen te slapen met deze "inzichten"....:eek:
 
ik kreeg bij elke keer opstarten een melding van een virus..
Ik kan je niet volgen. Imho is dat de bedoeling van een antivirusprogramma.
Wat is dat voor melding? Wil je deze plaatsen in je volgende reactie?

Aan jouw reacties te lezen lijkt het er op dat jij niet wilt dat het bestand waar jij het over hebt, wordt gezien als een virus.
 
Laatst bewerkt:
Windows Defender doet zijn werk perfect.
En dat ie aangeeft dat er virussen gevonden zijn.....raadt eens wat het doel van een virusdetectiesysteem is? Juist, ja, aangeven dat er virussen zijn. Vervolgens wordt u geacht de juiste acties te ondernemen om die virussen onschadelijk te maken.

Maar ik heb zo het vermoeden dat uw internetgedrag dusdanig "gewaagd" is dat daar geen antiviruspakket tegen bestand is.

Welk besturingsprogramma en welk securityprogramma is actief. 140 virussen en dat er dan ook nog maar iets werkt, kan ik geen geloof aan hechten.

Ik denk dat ie malware bedoelt.
Ik heb wel eens pc's onderhanden gehad waar de verschillende tools in totaal 950 stuks malware vonden. Dus 140 kijk ik niet van op.
Dat zijn meestal mensen die veel gratis software en ander "leuke dingen" downloaden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb gelukkig heel weinig van dit soort PC's over de vloer gehad van de mensen die ik om budget redenen gratis help, maar bij mij betekent dat in die gevallen een schone installatie.
Met een Linux stick de data redden, op virussen checken en daarna de schijf schoonmaken en dan pas een nieuwe Windows installatie.
Geen haar op mijn hoofd om zulke systemen in mijn netwerk te zetten met een draaiende besmette Windows erop en al helemaal geen (eigen) USB stick gebruiken. Heb zo toch die mensen kunnen helpen zonder die troep zelf te krijgen.
Dat zijn meestal mensen die veel gratis software en ander "leuke dingen" downloaden.
Daar herken ik wel eea in, dus het is dan voor mij een eenmalige actie en dat vertel ik ze ook. De risico's zijn te groot, het is echt niet alleen malware wat ik voorbij zag komen.
 
Alle securityprogramma's komen wel eens met false positives. Even kijken in de handleiding hoe je die kunt uitsluiten, even uitsluiten, dat is alles. Maar goed, TS gaat Avast downloaden en mogelijk gebruiken en dan horen we het wel.
 
Defender reageert op "potentieel schadelijke software" en zal dat daarna blijven doen. Dat is denk ik ook hier het probleem want bij melding van een gevonden virus, zou iedereen meteen gaan kijken wat dat dan is en het probleem ermee verhelpen. Je hebt meer mogelijkheden binnen Avast! en deze is natuurlijk uit te breiden als de betaalde versie wordt genomen.

Ik zie dat ik ook nog Emisoft Browser Security gebruik als add-on van Chrome.
 
De melding van Wdefender was dat er een virus was. Ik klikte op acties starten en startte opnieuw op toen het klaar was. Ik kreeg WEER dezelfde melding. Avast heb ik gedownload, en werkt tot nu toe prima!
 
Wat kan een "vreemde" daar nou uit wijs worden! Helemaal niets. Je had een screenshot kunnen plaatsen. Je had onder "details" kunnen kijken. Wat hield die oplossing/acties dan in! Maar ja, het is wel moeilijk om antwoord te geven op simpele vragen zoals in post 8.
 
Geeft niks. De volgende keer beter opletten wat er voor meldingen komen. Probeer nog de details te zien met rechts klikken op Start en dan naar Logboeken te gaan. Klap dan uit; Windows logboeken > Beveiliging en kijk in de lijst bij de datums en tijden dat Defender een melding gaf. Een ander spoor is Bij Zoeken "Beveiliging" intypen en daar naar Virus en bedreigingsbeveiliging te gaan. Op dat scherm zie je staan: Beveiligingsgeschiedenis.

Kijk zelf naar wat er opstart met de lijst die AutoRuns (link in post #3) opstelt. Zoek de voor jou onbekende namen met Google en in de forums van de zoekresultaten en ik verzeker jou dat je over veel malware uitsluitsel kan krijgen. Het is natuurlijk belangrijk om te weten welk programma eventueel aangepast is maar Avast kan ook een diepe scan doen en moet daarbij dan de instelling Heuristics gebruiken. Heuristics is het zoeken binnen programma's naar de vingerafdruk en gewoonten van Virussen. Geef nog de opdracht sfc /scannow om de beveiligde systeembestanden van Windows te controleren en houd de installatie stick dan gereed om in te voeren als er om die bestanden gevraagd wordt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan