Laptop voor jonge meid

Status
Niet open voor verdere reacties.

margriet1971

Gebruiker
Lid geworden
22 nov 2009
Berichten
158
Goedemorgen,

Ik zoek voor mijn nichtje (16) een laptop. Ze heeft er een speciaal voor school, maar daarnaast wil ze er graag 1 die ze mee kan nemen bij logeren of naar de camping.

Haar budget is niet erg groot. Ze zegt zelf € 400 .
Dat mag wel iets meer zijn vermoed ik (haar oma betaalt mee), maar in ieder geval dus niet top of the Bill.

Eisen:
- filmpjes kijken (youtube, Netflix)
- Facebook ed
- spelletje (waaronder Roblox)
- touchscreen is leuk, maar geen “must”

In ieder geval een laptop waarmee ze weer even vooruit kan.

Ze denken altijd dat ik er verstand van heb, maar dat is eigenlijk al jaren niet meer zo. :rolleyes:
Vandaar dat ik hier de vraag maar post.

Hebben jullie een paar goede suggesties? Ben benieuwd :thumb:
 
Chromebook, die zijn niet duur. Je hebt ze al rond de 300 euro.
Ik heb er zelf eentje en naast mijn normale laptop en desktop vind het handig. Hij is makkelijk mee te nemen, je kan er in feite alles op doen en ik gebruik hem ook voor zoom meetingen.

oe werkt een chromebook?

Inmiddels zijn er verschillende fabrikanten die chromebooks aanbieden. Sommige chromebooks zijn tevens een 2 in 1, wat wil zeggen dat ze uitgerust zijn met een touchscreen. Zo heeft u een laptop en een tablet in één apparaat. Chromebooks werken in principe allemaal op een dezelfde manier. Inloggen op een chromebook doet u met een Google account, waarmee u gelijk ingelogd bent op al uw ingesloten apps zoals Gmail en Google Drive. Doordat de laptop is ontworpen om te worden gebruikt terwijl u verbonden bent met het internet, ondersteunt een chromebook geen programma’s zoals Microsoft Office, maar apps die draaien op het web. Sinds kort heeft u vanaf uw chromebook ook toegang tot de Google Play Store. Ondanks dat een chromebook veel met internet werkt, kunt u ook veel offline doen. Zoals documenten inzien, muziek beluisteren en ook veel apps zijn offline te gebruiken.

Voordelen chromebook:

Ontzettend licht, zowel qua gewicht als software.
Aanschafprijs is doorgaans laag omdat de software zo licht is.
Kan met minimale specificaties goed presteren.
Start binnen enkele seconden op.
Maakt automatisch een back-up van uw bestanden in cloud opslag.
Beschikt over ingebouwde virusbeveiliging.
Wordt standaard geleverd met apps.
Heeft een lange accuduur (tussen de 7 en 9 uur).

Nadelen chromebook:

Niet geschikt voor programma’s zoals Microsoft Office.
Niet geschikt voor zwaardere software.
Meeste apps en toepassingen werken op internet.
 
Dank je wel alvast Femke!

Ikzelf zou nooit aan een chromebook denken, maar wellicht dat het voor haar heel passend is?

Heb je ook suggesties voor een goed exemplaar (merk/type)?


En ik ontvang toch ook graag nog wel een suggestie voor een “klassiek” exemplaar dan heeft ze iets te kiezen!
 
Let er wel op dat je met een Chromebook erg beperkt bent met wat je ermee wilt doen want zonder internetverbinding blijft er weinig over....

Kijk hier eens hier, dan weet je ongeveer wat je voor een budget van rond de € 500 kunt verwachten....een touchscreen is uiteraard voor zo'n budget niet aan de orde.
Vanwege de chip-tekorten wereldwijd zijn laptops zeer prijzig tegenwoordig...
 
Klopt, maar als je niet gaat gamen is hij meer dan snel genoeg.
 
Maar ook veel sneller oud.
 
Wat dacht je van mijn AMD FX 8 core 3,50ghz processor. Die is toch ook oud zou je zo zeggen. Ergens begin 2013 aangeschaft. Ik hoef nog steeds geen nieuwere.
Is die celeron niet van 2018?
 
Laatst bewerkt:
Wat dacht je van mijn AMD FX 8 core 3,50ghz processor. Die is toch ook oud zou je zo zeggen. Ergens begin 2013 aangeschaft. Ik hoef nog steeds geen nieuwere. Is die celeron niet van 2018?
Das toch mooi.

Maar: Laten we het bij een laptop CPU houden, dat vergelijk heb ik gemaakt. En ik kijk niet naar de leeftijd maar naar de prestaties in zo een laptop.
Ik heb een Dell E6330 laptop 13.3" uit 2012/13 met een Intel-Core-i5-3340

https://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i5-3340M-vs-Intel-Celeron-N4000/m1915vsm503050
Die is 8-9 jaar oud en zelfs die is nog veel sneller dan die Celeron N4000, dus die laatste is dus echt technisch snel verouderd.... en dat was puur mijn inzet.
Ik vind dat de fabrikanten met zulke N4000-laptop met een echt minimalistische CPU geen duurzame spullen in de markt zetten.
 
Laatst bewerkt:
Eisen:
- filmpjes kijken (youtube, Netflix)
- Facebook ed
- spelletje (waaronder Roblox)
- touchscreen is leuk, maar geen “must”
ik zeg chromebook.

Je kan op een chromebook veel juist vanwege de apps die je kan installeren. Wat te denken van spelletjes e.d.

Maar goed, ga je voor een "echte" laptop: kijk eens op tweakers.net
Bij vraag en aanbod en dan 5 sterren als filter. Zo heb ik mijn laptop gekocht, en die heb ik nu al jaren.
Maar ook mijn chromebook die een van de eerste was die apps kon installeren (want dat kon je nooit) en die werkt perfect.
 
Laatst bewerkt:
Ook ik zeg chromebook. Ik heb er een en het werkt fantastisch! Je kan er ook je mobiel aan koppelen dus dat is handig. Laat je ook weten wat jullie gekocht hebben ts? ;)
 
Heb inmiddels drie laptops uitgezocht, waaronder één chromebook. Volgens mij is dit nu de beste keus, waarbij voor mij de eerste eigenlijk gelijk af valt, maar ze wilde het liefst "Een blauwe laptop".
Wat denken jullie?


Gekeken naar:
- volwaardig toetsenbord, dus met numeriek blok erbij.
- 15,6" scherm. 15,6" = 34.5*19.4 cm, diagonaal: 39.6 cm

1. Begonnen met je "blauwe" wens. Daar komt één laptop uit, direct ook de duurste en die presteert het minst goed.

Blauwe Windows 10 laptop:
https://www.bol.com/nl/p/acer-aspir...y0H4vj1H5EqZofPTMmDB7_lXaNSExcn0aAuamEALw_wcB
€ 499,--
i3 processor
4gb werkgeheugen
512gb opslag
15,6" = 34.5*19.4 cm, diagonaal: 39.6 cm
Geen touchscreen

2.
Snelle Window's 10 laptop:
https://www.bol.com/nl/p/hp-laptop-...Q.m9sGF7WSjkylWMBZVudGYA_0_38.39.ProductTitle
€ 468,23
i5 processor
8gb werkgeheugen
512gb opslag
15,6" scherm
Geen touchscreen

3.
Chromebook


https://www.mediamarkt.nl/nl/produc...0u-svXIKQQij-sHzKrgaAtIGEALw_wcB&gclsrc=aw.ds
€ 479,--
Intel Pentium Silver N5030 processor
8gb werkgeheugen
128gb opslag (minste opslag, je werkt zoveel mogelijk in de cloud
15,6" scherm
Touchscreen, lijkt op Android.
 
Ik zou de kleur zeker niet leidend laten zijn, het beperkt je enorm in de mogelijkheden.
Voorbeeld, op deze link 118 uitvoeringen in alle beschikbare kleuren
https://tweakers.net/laptops/vergel...y4mdQVhIUAUTGnETjrT0JKbQNI62bv53GoMRDXRE5llI-

Dezelfde specs, maar dan in de kleur blauw, slechts 2
https://tweakers.net/laptops/vergel...1TpTgjSSktfzbkYZXfFOWc4o0pa0l9epGuCtEbXHLOX8A

Ja Maestro12, dat had ik ook gezien/bedacht hoor! En jij tovert nog veel meer exemplaren naar voren (118) die goed in de specs zitten naar mijn idee. Maar ik wil wel graag 15,6" en een volwaardig toetsenbord.

En ik ben wel benieuwd naar jullie ideeën over 't chromebook dat ik uitzocht. Is dat ook een goede keus??
 
Chromebook:
Merk Acer ( ik wil het niet, kwalitatief niet geweldig )
Intel Pentium Silver N5030 processor: niet de vlotste met een basis klokfreq. van 1.1 Gjhz
Opslag: 128 Gb is te krap, 256 Gb is wel minimaal en ja, met een Chromebook werk je veel in de cloud maar dan moet er wel een internetverbinding zijn zoals ik al eerder opmerkte.
Zonder internetverbinding is het gebruik beperkt omdat zo'n verbinding eigenlijk een must is bij een Chromebook.

Die Win 10 laptop bij Bol zou een mooie oplossing zijn, hoewel het een HP is, maar deze is niet leverbaar dus valt af.
Wat de kleur betreft: zou daar niet wakker van liggen, zeker niet als je daar behoorlijk meer voor moet betalen.
Tenslotte kijk je naar het scherm, niet naar de buitenkant van het toestel.
 
Ik heb voor mijn werk ook een (HP) Chromebook, leuk om te e-mailen, teams en dat soort zaken, maar verder...... 'echte' spellen is geen optie, een beetje zwaardere grafische bewerkingen gaat niet, dan heb ik meer aan mijn 5 jaar oude laptop (met i7 processor), bovendien zoals gezegd, je zit voor bijna alles vast aan on-line werken met een Chromebook.

P.s. Als je op de eerste link van mij, de slider van 'schermdiagonaal' verplaatst naar 15 inch, wordt de selectie aangepast.
 
Opslag: 128 Gb is te krap, 256 Gb is wel minimaal
Ik doe het met minder op mijn chromebook die Samsung is.
Kan makkelijk!

Merk Acer ( ik wil het niet, kwalitatief niet geweldig )
Heb hier een Acer Travelmate, gewone laptop welis waar, maar een dijk van een ding.

Ik zou ook eens kijken naar een goede tweedehands.
Ooit voor een klant een fujitsu gekocht, hier https://www.hardware4sale.nl/laptops/gebruikte-laptops-als-nieuw

De klant is er nog steeds enorm blij mee, winkel is oké.
Wel gezegd dat hij net zoals ik met Linux werk, dus de prijs was zonder OS.
 
chromebook valt af voor haar. De blauwe wil ze ook niet. Dan bleef nog de tweedehandse over, maar daar zie ik dan weer geen heil in. Had eerst niet door dat dit een tweedehandse was... dom...

Ik kwam via de tweakers link hier eerder gegeven wel deze tegen:

https://www.coolblue.nl/product/878...JYT7yYW78eBMYOPBNwwvfONiUwCn6ulzqbvXwNrin6vOA

Volgens mij is dat een erg goed alternatief. Nog nieuw in de markt, en voldoende capaciteit. Wat is jullie mening?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan