• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gegevens ophalen uit ander werkmap, incl. formules

Status
Niet open voor verdere reacties.

woodywoody

Gebruiker
Lid geworden
26 apr 2021
Berichten
11
Hallo,

Nieuw op dit forum.
Om gemeenschappelijke gegevens te centraliseren heb ik een werkblad in een aparte file gezet. Een aantal bestanden kunnen dan deze gegevens/werkblad ophalen, en verder mee aan de slag.
Met de optie 'gegevens ophalen > uit bestand > uit werkmap' leest hij de de tekst- en numerieke gegevens in. Maar graag had ik ook de achterliggende formules ingelezen. Wellicht is dit een vinkje ergens aanzetten, maar vind voorlopig hiervoor geen oplossing.
Iemand een idee voor een simpele oplossing?
 
Dat wordt het betreffende tabblad van het bestand in zijn geheel kopiëren en plakken in het doelbestand.
 
Dat wordt het betreffende tabblad van het bestand in zijn geheel kopiëren en plakken in het doelbestand.

Is inderdaad een simpele oplossing, maar dan moet ik telkens in verschillende files nieuwe prijzen (en achterliggende formules) gaan kopiëren en plakken. Dit was de huidige werkwijze. Zou nu de prijzen willen centraliseren in 1 file.
Dus het is niet mogelijk om gegevens en formules uit een extern werkblad op te halen?
 
Je maakt een denkfout: als de fomules in het externe bestand kloppen, zijn ook de resultaten die worden doorgegeven aan een ander werkboek correct.
 
Je hebt die formules niet nodig in het centrale bestand. zolang de onderliggende bestanden kloppen is de samenvatting ook juist.

Ik zou zelfs zeggen dat het een voordeel is.. Zorg dat voor gemeenschappelijk gebruik de gebruikers alleen de prijslijst kunnen raadplegen en je zorgt dat na een wijziging de query wordt bijgewerkt zodat de meest actuele prijzen erin staan.
 
Je maakt een denkfout: als de fomules in het externe bestand kloppen, zijn ook de resultaten die worden doorgegeven aan een ander werkboek correct.

Juist
Om het vraagstuk verder te verfijnen:
In file 1 zitten alle prijzen. In dit werkblad hebben we van alle producten en prijzen groepjes gemaakt. Groep A heeft prijs A. Groep B prijs B enzoverder. Alle producten gaan hun prijs halen in de desbetreffende groep.

Mijn collega's hebben nogal de gewoonte om eens individueel een prijs/groepsprijs aan te passen in functie van prijsstijgingen van leveranciers. En die vrijheid wil ik behouden. Maar dit bevat natuurlijk formules binnen het werkblad.
Deze formules zou ik mee willen importeren.

Pas als prijsstijgingen lang genoeg aanhouden, passen we dit centraal aan.
 
Laatst bewerkt:
Je laat ons teveel gissen naar de structuur van de bestanden. Ik ga mee met de rest: als je bestand netjes herberekend is voor opslaan kan er niks misgaan. Als er na importeren nog keuzes voor de groepen gemaakt moeten worden dan moet je een combinatie van twee tabellen gaan maken, de artikel tabel en de prijstabel. Daarin dan alle mogelijke combinaties van product en groep, met de bijbehorende prijs.
 
Misschien dat je hier iets mee kan.

Code:
Sub j()
Application.ScreenUpdating = False
c00 = "C:\...\...\...\...\"        'je bestandspad
 With GetObject(c00)
  .Sheets(1).Cells(1).CurrentRegion.Copy ThisWorkbook.Sheets(1).Cells(1, 1)     'het te kopiëren gebied plakken in een specifieke sheet
  .Close 0
 End With
End Sub
 
Waarom zou je dat met een macro willen doen, "Ophalen & Transformeren" (PowerQuery) is hier veel geschikter voor.
 
Zeker, alleen TS wil per se de formules behouden.
 
Heb PowerQuery gebruikt. Collega's moeten het maar even zonder hun extra optie doen ;-)
Alvast bedankt!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan