• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Klaverjassen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Beste Sylvester,

Dank voor het vele werk ik ben je daar zeer dankbaar voor.
In de bijlage heb ik enige opmerkingen gemaakt.
Maar ook een een verzoek. Die ik met spanning tegemoet zie.

Vrg, Huib
 

Bijlagen

  • klaverjas-scores.doc
    60 KB · Weergaven: 47
Moet het in Word (dan wordt het heel anders) of in Excel gebeuren? Aanvullende vragen kan je beter direct in het forum stellen om de doorzoekbaarheid van deze site voor anderen met een soortgelijke vraag te bevorderen.
 
Beste VenA,

Dank voor je inbreng in deze, alleen ik begrijp het niet.
Ik schijn iets verkeerd te doen waar ik geen weet van heb.
Maar het schijnt zo te zijn dat ik dingen doe die volgens jou anders zou moeten.
Dat kan natuurlijk zo zijn maar Sylvester is de gene en enige die mij helpt.
vandaar dat het contact zo loopt zoals het loopt

Het enige wat ik doe is hulp vragen en niet gekapitteld te worden over zaken waar ik geen weet van heb,
maar die er misschien wel zijn. Dan zou ik het fijn vinden als je mij daar naar kunt verwijzen
(waar ken ik die term van) :thumb:

en maak ik alsnog mijn excuus.

Met vriendelijke groet,

Huib van Weelden
 
Huib, als een mars wordt gehaald krijg je 100 room, maar krijg je ook de behaalde roem die je tijdens het spelen hebt gehaald? of vervalt die?
 
Sylvester,

Ja zeker, bij een Mars haal je alle slagen binnen en dat wordt gewaardeerd met 162 punten en 100 roem.
Maar tijdens het binnen halen van alle slagen kan er ook nog roem vallen.

Het zou dus zo kunnen zijn dat dat het vaste getal (162) aangevuld wordt met 120,140, 180 enz.

Hoop dat het een beetje duidelijk is.

Groet, Huib
 
Sylvester helpt mij. En door mijn uitleg hoop ik hem duidelijk te maken
wat de bedoeling is.
Ik heb er geen behoefte aan hem ook nog eens op te zadelen met een zoek actie om achter de feiten te komen.
Dus in deze was hij bij de juiste persoon.

Met vriendelijke groet,

Huib van Weelden
 
@sylvester-ponte, is een positieve zin een ontzettende mierenneuker als het om berekeningen gaat. Door jouw vragen in een Word documentje te verstoppen wordt het er allemaal niet leesbaarder op. In het linkje dat ik geplaatst heb staan de spelregels. Als je dat gelijk gedaan had dan waren alle aanvullende vragen overbodig. Daarnaast hebben meerdere helpers een bijdrage geleverd maar richt je vooral op 1 helper. En probeer vooral zelf niets....
 
Beste Vana,

Jammer dat u zo reageert,

Je vindt mij een minkukeltje die zelf niets probeert en ik zou mij verstoppen achter een Word document.
Hoe hard kun je oordelen.
Wij zijn een kaart clubje van 4 personen en zijn rond de 75 jaar zelf ben ik 80.
Zeker ik raap alle dingen bij elkaar, doe dingen ook veel fout maar ben en blijf bezig de computer de baas te blijven. Blij zijn wij dat er iemand is die ons wil helpen en er niet naar kijkt of het Word of Excel moet zijn.
Hij snapt waarschijnlijk beter dan u dat zoiets niet kan in Word.

Ik zou zeggen het gaat u goed,
Reageren op uw mail doe ik niet meer.

Met vriendelijke groet,

Huib van Weelden
 
Hallo Huib,

Wel eerst even goed lezen wat ik geschreven heb. Er staat nergens dat ik u een minkukeltje vind. Wel staat er dat het voor ons helpers handiger is als gelijk alle voorwaarden van het spelletje duidelijk zijn. Er een beetje omheen programmeren is voor de meeste helpers niet zo'n probleem.

Geniet van uw oude dag en het klaverjassen. (Ben zelf meer van het Zwikken, minder complex);)
 
Huib, kijk eens of het tot nu toe klopt. er kan best een foutje in zitten. geef ook aan of je mars en nat correct vindt werken.
 

Bijlagen

  • Copy of Klaverjas_PDA-sp 2.xlsm
    34,4 KB · Weergaven: 25
Sylvester,

Dankjewel.

Maar ik mocht nog wat opmerkingen plaatsen en ik doe dat dan ook, alhoewel met eerbied.

Even ter toelichting:
Een klaverjasspel speel je over het algemeen met 4 spelers elke speler krijgt 8 kaarten.
Als iemand aan de beurt is komt hij uit. Iedereen zal daar een kaart bijleggen en zo kan er roem ontstaan bijvoorbeeld een 10+boer+ vrouw is 20 roem. De vier kaarten binnen halen noemt men een slag.
Tijdens een potje klaverjassen wordt er bij elke slag mogelijk roem gehaald.
op het moment dat er roem valt wordt dat genoteerd.
Dit is ook mogelijk als je een Mars speel alleen weet je dat pas als je alle slagen binnen hebt.
Dan vul ik de Mars in en vervalt de roem die ik tijdens het spelletje al binnen had. Dat is niet de bedoeling. Mooi vind ik dat je heel duidelijk aangeeft in welke cel je staat. (Blauw)
Vraagje: Is het mogelijk als ik cel B3 in gevuld heb (hij is dan blauw) direct overspringt naar cel E4 en daarna naar B5 en daarna E6 enz.
Waarom ik dat vraag is dat je dan weet welke partij er moet geven (kaarten uitdelen)
Het klinkt misschien een beetje dom maar soms ontstaan er discussie zodat je vergeten bent wie er moet geven (kaarten uitdelen) maar dat hoort bij het ouder worden.

Maar er komt nog een obstakel bij als je dat ook nog kunt oplossen graag, maar dit is meer een luxe.
Als iemand Nat gaat krijgt de tegenpartij 162 punten dat wordt correct genoteerd. Maar de tegenpartij krijgt dan ook de roem van degene die nat is.

Groet, Huib
 

Hallo Huib,

Wel eerst even goed lezen wat ik geschreven heb. Er staat nergens dat ik u een minkukeltje vind. Wel staat er dat het voor ons helpers handiger is als gelijk alle voorwaarden van het spelletje duidelijk zijn. Er een beetje omheen programmeren is voor de meeste helpers niet zo'n probleem.

Geniet van uw oude dag en het klaverjassen. (Ben zelf meer van het Zwikken, minder complex);)

Beste VenA,

Dank voor je mail, en dank voor de andere toon.
Het is altijd beter om te proberen elkaar te respecteren. Zoals hij of zij is.
Ik vind het echt fijn dat je dat doet.

Ik lees dat jij van zwikken? doet ik neem aan dat dit een kaart spel is.
Krijg je dan geen last met je polsen?
 
:D
mars betekend dat je alle slagen haalt, dus de eventuele roem die bij de anderen is genoteerd (per abuis) moet dan verdwijnen toch?
of moet die dan ook bij de mars maker komen?
wie begint er met delen? wij of zij ? of wil je dat apert kunnen aangeven?

ik ga zo mijn corona_prik halen , dus misschien ben ik een tijdje ziek. tot mails
 
Laatst bewerkt:
Allereerst sterkte met de prik, ik heb mijn tweede al gehad gelukkig zonder problemen.

Bij het spelen van een Mars is het onmogelijk dat de tegenpartij Roem heeft, immers zij(de tegenpartij) hebben geen enkele slag
Roem krijg je pas als je een slag binnen haalt en in die slag b.v. 20 Roem valt.

Degene die links van de schrijver zit begint. en dat is dus altijd Zij

Hoop dat je er iets aan hebt en vraag gerust wat je nodig hebt.

Groet, Huib
 
Hallo Sylvester,

Sorry hoe meer ik er over nadenk en dan vooral het geneuzel van mij over die roem.
Wat je voor ons gemaakt hebt daar zijn wij heel blij mee. Het is heel goed mogelijk
via het mooie toetsenbord de roem zelf te wijzigen en aan te passen bij een Mars of Nat.
Dus wat ons betreft; Zoals het nu is is het helemaal TOP:)
Nogmaals sorry daarvoor.

Groet, Huib
 
Huib, ik vind het leuk om te doen, en ik zal af en toe een verbeterde versie sturen. als je een invaller zoekt, ( Den Haag ) :)
 
Laatst bewerkt:
Dank Sylvester,

Wat een super bericht, ik vond achteraf dat ik wel erg veel vroeg.
Nogmaals wij zijn heel blij met hoe het nu is.

In je vorige versie verdween het toetsenbord als er op OK werd gedrukt, in deze versie niet.
Het is prettig voor het overzicht als dat weer zou kunnen.

Last gehad van je prik? dat schijnt heel wisselend te zijn.

Groet, Huib
 
volgende versie: kijk "even" waar eventuele fouten zitten.

wie begint er in deze opstelling met delen ?
 

Bijlagen

  • Copy of Klaverjas_PDA-sp 4.xlsm
    44,5 KB · Weergaven: 26
Laatst bewerkt:
Sylvester,

Wat heb je het mooi opgelost,

De roem de namen invullen enz. het ziet er heel mooi uit.
Bij het noteren van de 162 punten kom de 0 weer terug kan dat een N worden.
Of kan dat niet meer i.v.m. de Mars.

Groetjes, Huib
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan