• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Klaverjassen

Status
Niet open voor verdere reacties.
deze begint bij E1 (piet in dit geval) en hij past de grootte van je workbook aan. (ik hoop dat dat bij jou ook werkt.)
hij bewaart ook de positie van je invoer panelen .

ps als het niet doet wat je wil stuur dan ook een fototje van wat je op het scherm ziet.
 

Bijlagen

  • Copy of Klaverjas_PDA-sp 8.xlsm
    54,6 KB · Weergaven: 26
Laatst bewerkt:
Sylvester,

Jazeker heb ik dat gezien maar het loopt anders.

Ik probeer het uitte leggen(niet mijn sterkste kant)Als je een nieuwe partij begint staat
nu de cursor op B1 en de donkergele in E2.
Het formulier wordt ingevuld met de namen als iedereen op zijn plek zit.
Je weet dan wie in welke cel moet staan.

Als we er van uitgaan dat de personen genoemd in het formulier, zou het als volgd moeten
moeten zijn.

De cursor zou moeten staan in cel E4 (Zij:Blauw)en de donker gele in E1(Piet)
In dit geval deelt Piet als eerste van de kaartpot de kaarten uit.
Als het potje voorbij is en de punten genoteerd springt de cursor naar B4 en de donkergele naar B2 dat is degene die links naast Piet zit en dat is Jan.Degene die links naast jan zit is Huib dokergeel op E2 en blauw
op E6 de punten worden genoteerd en blauw springt naar B7 en donkergeel naar B1 Klaas

Dit blijft zich herhalen totdat er 16 partijen zijn gespeeld.

Ik hoop dat je deze brei snapt.

Groet, Huib


We kunnen afspreken dat Klaas (B1) voor die avond de schrijfer is en altijd op die positie (B1) blijft zitten
De rest van de mensen rouleert.
 
piet jan huib klaas is aangepast : waarom moet die blauwe mee springen? ik zet die blauwe expres op een onzinnig veldje.
dan moet je met de muis aanwijzen wie of wat je in wil vullen waardoor het betreffende invoer systeem gestart wordt.
 

Bijlagen

  • Copy of Klaverjas_PDA-sp 9.xlsm
    54,5 KB · Weergaven: 37
Laatst bewerkt:
Niet meer alles gevolgd maar:
Vier gelijke kaarten (10 t/m aas) in dezelfde slag leveren 100 punten roem op. Met uitzondering van 4 boeren = 200 roem. Bij 4 zevens, achten en negens geldt dit dus niet. (De hoogst haalbare roem is dus 4 boeren = 200 roem)
Vliegt volgens mij wel een beetje de pan uit in de mogelijkheden.:rolleyes:
Of is voor eeuwige roem.:D
 

Bijlagen

  • Knipsel Roem.JPG
    Knipsel Roem.JPG
    65,3 KB · Weergaven: 64
Laatst bewerkt:
VenA, bij sommige spelvarianten van klaverjas kun je veel meer punten halen. ik heb het nog behoorlijk beperkt gehouden. :eek:
 
Beste Sylvester,

We zijn er bijna, de blauwe cel opent steeds in D dat zou moeten zijn in B of E.
Dan nog een vraagje over de namen, deze vul ik in op tabblad 2 denk ik om vervogens op het invulblad
de namen op te roepen. Is het mogelijk om zowel het invulveld iets te vergroten en dat ook te doen
bij het invulblad?

Groet, Huib
 
Hallo VenA,
Niet meer alles gevolgd maar:
Vliegt volgens mij wel een beetje de pan uit in de mogelijkheden.
voor SOMMIGEN kan het soms te zwaar volgen zijn.
Probeer eens te Wiezen, daar heb je per beurt acht verschillende mogelijkheden voor elke speler, nog uit te breiden met opbied-mogelijkheden, en over-bieden (een keuze weegt zwaarder dan een andere), en een complexe puntenscore.
Bovendien speel je ofwel alleen, of met 3 samen, of met je partner 2 tegen 2. En dan zijn er nog verschillende varianten op dat spel. Wordt voornamelijk in Belgisch Vlaanderen gespeeld.

Rikja
 
Hallo Huib,

ik lees toch regelmatig in dit draadje dat je veel moet schuiven om alles op het tablet te krijgen.

Je zou bij het begin (openen) van het spel kunnen overgaan naar "Full screen" met

Code:
Application.DisplayFullScreen = True

Waarna je het bij het afsluiten terug kan zetten op False.

Het zijn maar kleine aanpassingen, maar kunnen de "look" wel verbeteren :)

Groeten,

Rikja
 
Rikja,

Dank voor het meedenken en dat ontlast Sylvester ook natuurlijk.
Helaas laat je mij een stukje Vba? zien waar ik absoluut niet weet
Waar ik dat zou moeten plaatsen.

Een aantal jaren geleden zou dat een uitdaging geweest zijn, maar nu ben ik blij dat
het forum Helpmij er is.

Groet, Huib
 
Hallo Huib,

ik probeer zo veel mogelijk van de code af te blijven. Reden, ik ken het kaartspel niet :d :d :d

Hier in de code (ThisWorkbook) zou je de code kunnen aanpassen om een volledig scherm te openen bij het openen van je werkboek:

Code:
Private Sub Workbook_BeforeSave(ByVal SaveAsUI As Boolean, Cancel As Boolean)
[u1hoogte] = UserForm1.Top
[u1links] = UserForm1.Left
[u2hoogte] = UserForm2.Top
[u2links] = UserForm2.Left
Application.DisplayFullScreen = False     '---------------------------------------bijgevoegd door Rikja
End Sub

Private Sub Workbook_Open()
  Call LocatieEd
  temp = [u1hoogte]
  UserForm1.Top = IIf(temp = "", 50, temp)
  temp = [u1links]
  UserForm1.Left = IIf(temp = "", Application.Width, temp)
  temp = [u2hoogte]
  UserForm2.Top = IIf(temp = "", 50, temp)
  temp = [u2links]
  UserForm2.Left = IIf(temp = "", Application.Width, temp)
  Call Zoem
  Call eersteLegeRegel(4)
  Application.DisplayFullScreen = True  '---------------------------------bijgevoegd door Rikja
End Sub

het zorgt er enkel voor dat die werkbalken die boven staan niet meer zichtbaar (en storend) zijn, en je aandacht dan beter bij je eigen scorebord blijft.
Bovendien krijg je weer een iets grotere knoppen.

Als je er niet echt iets aan hebt, kieper het dan maar in de prullenbak :d :d

Groeten,

Rikja
 
Rikja,

Het ziet er indrukwekkend uit.
Maar ik heb er moeite mee om alles wat gemaakt is door Sylvester te gaan bewerken.
Wat dat betreft is het misschien wijs om dit samen op te lossen.
Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.

En dan even over je kennis van het klaverjassen. Als je kunt Weizen dan is klaverjassen een fluitje van
een cent toch?

Groet, Huib
 
Hallo Huib,

het was ook niet mijn bedoeling om code op te dringen, maar als Sylvester er iets mee wil doen dan is dit een voorzetje....

Ja, in mijn jonge jaren héél veel gekaart. Thuis was het elke zondag kaartfeest.
En 60 jaar geleden rookte nog iedereen, wat maakte dat het huis in een dikke nevel van sigarettenrook gehuld was (the good old times, bah !!).

Wiezen was heel leuk. Ook op het werk (we hadden toen een uur middagpauze op 9 uur werken) werden de boterhammetjes snel naar binnen gewerkt, en dan maar Wiezen haha...

Ik speel nog veel kaart op computer. Hartenjagen bijvoorbeeld. Maar ook puzzels maak ik graag. Houd je hersens in conditie (net als Excel ;) trouwens.

Succes,

Ik hang even een voorbeeld-bestandje aan inclusief de code voor volledig scherm.

Groeten,

Rikja
 

Bijlagen

  • Copy of Klaverjas_PDA-sp 9(Rikja).xlsm
    42,8 KB · Weergaven: 36
Rikja, leuk die oude kaart herinneringen ophalen.

Vroeger, ..... ik herinner me in eens ook nog wel een paar. :)

fijn dat je zelf je code hebt toe gevoegd. ik ben er nog niet aan toe gekomen. en het ziet er bij mij goed uit zo.
misschien moet de zoem van excel daar ook op aangepast worden. ik zal het later eens uitproberen.

ps eigenlijk zou je wat vaker een leuke of spannende herinnering toe moeten voegen. of een mop, of gewoon vertellen wat je werk was of is.

ik ben duiker geweest bij een bergingsbedrijf (dat heette toen nog smittak) daar leer je behalve bier drinken ook klaverjassen.
 
Laatst bewerkt:
Dank beste mensen,

Zo direct na mijn verhaaltje over een stukje van mijn verleden ga ik het zeker uit proberen.
Ook ik wil best een stukje kwijt om dat het mij raakt wat jullie doen en waarvoor jullie het doen.

Groet, Huib
 
Geacht Forum

Beste Sylvester en Rikja,

Graag wil ik jullie bedanken voor alle energie die je in het klaverjas spelletje hebt gestoken
en nog steeds doet.
Ik wil een klein beetje uitleggen wat je voor ons betekend hebt.
In elk geval hebben julli ons al een groot plezier gedaan door de handschoen op te nemen.
Maar ik denk ook dat alle visuelle gehandicapten jullie dankbaar zullen zijn.(als ze klaverjassen)

Ton al meer dan 60 jaar mijn maatje, we hebben elkaar ontmoet op een reünie van de Ulo
(soort Mavo) waar we samen op hebben gezeten. Hij heeft die school afgemaakt ik niet.
Dat hebben je natuurlijk allang gemerkt aan de taalfouten die ik in de afgelopen mails heb geplaatst. Vroeger noemden ze mij stom of dom tegenwoordig heet dat dyslectisch, ja toch?
Of is dat ook weer zo dom dit te schrijven.

Terug Naar Ton, hij heeft een virus in zijn ogen die maken dat zijn zicht elk jaar een tikkie minder wordt. Ton heeft veel plezier in het schrijven bij het klaverjassen en doet dat ook altijd. Hij is de grote drijfveer achter het klaverjassen. Hij houdt de standen bij en zorgt dat alle Natten en Marsen in geld wordt omgezet en zodoende er een geldpot komt. Waar wij, Ton zijn vrouw en ik met mijn vrouw 1x per jaar van op stap gaan. Ook dat organiseert hij
Bij onze kaartclub staan er 3 mensen op de wachtlijst (overige vrienden) die vallen soms in bij calamiteiten. Maar zij gaan altijd mee op het dagje uit, op eigen kosten.

Helaas is het voor Ton niet meer mogelijk om te schrijven en hij zit daar erg mee.
Maar dankzij jou Sylvester en Rikja ga ik hem verrassen, De computer was ook al zijn vriend dat zal nu nog veel groter worden.

Dank, Dank en nogmaals Dank!!!
Groet, Huib
 
hallo Huib,

prachtig toch, zulke verhalen van respect en vriendschap.

Sylverster heeft mij uitgenodigd ook eens een verhaal in te planten in dit draadje (als ik er voor voelde).
Ik wilde er eerst niet op ingaan, "off-topic" praat zien ze hier niet zo graag. Maar door jou verhaal, en om je te tonen dat je er ver langs zit :D hier toch een verhaal:

20 jaar geleden vroeg een vader (Nederlands koppel, maar in België wonende) steeds raad i.v.m. computers aan zijn zoon, een zoon met een fijne persoonlijkheid en respect voor zijn ouders.
Maar, omdat de zoon veel op school en college zat, en hij niet steeds daar was om de vragen van de vader te beantwoorden, startte zoonlief een website op, een helpsite zoals deze.

Vader kon daar heen voor al de vragen over die computers, hij was er door gefascineerd. De helpsite werd een totaal gratis helpsite, en helemaal gerund door vrijwilligers.
De site draaide, en draait nog steeds heel goed, en er worden heel veel mensen geholpen bij alle mogelijke problemen.

De zoon had intussen zoveel interesse gevonden in een onderdeel van Software, het toepassen van software voor reclame-en advertising doeleinden, maar dan hoog-professioneel.
Door zich op studie en praktijkervaring te storten reist hij de laatste jaren maandelijks van Tokyo naar New York, van Los Angeles naar Sydney, van het ene grote reclame-bureau naar het andere.

En hij heeft 15 jaar geleden het beheer van die helpsite in mijn handen gelegd. Op één voorwaarde: Ik moest de site beheren zoals hij het bedoeld had en dit steeds aanhouden, "helpen om te helpen, goed doen voor iedereen".
De site openstellen voor eenieder, om geholpen te worden of om te helpen. Met respect voor de kennis van diegenen die met problemen kwamen (zoals indertijd met zijn vader), en iedereen met respect te behandelen.

En Ruid, die jongen had dyslectie..... het maakte totaal niet uit. hij werd en wordt nog steeds ten volle gerespecteerd. Het is niet wat op je tong ligt wat belangrijk is, of dat je het foutloos kan schrijven, maar wat in je hart nestelt.

En zo hou ik die site nog steeds draaiende, steek er al mijn vrije tijd in, en sta altijd klaar om iemand te helpen. Ook in het dagelijkse leven is er niets wat mij meer plezier schenkt dan mensen te helpen.
Ik sta bij hen in de schuld.... :) Ik heb er veel vrienden voor het leven door gemaakt. Waarvoor dank.

Ik help ook graag hier en daar op andere helpsites mee, zoals hier, als het even rustig is bij ons. Ik ruis dan door de topics, en als ik eentje zie waar al dagen niemand op gereageerd heeft dan probeer ik te helpen, of minstens die persoon een hart onder de riem te steken. Het doet ook steeds deugd om de veerkracht van de 70 plussers (waar ik ook toe behoor) te zien, en hun terechte trots te voelen.

Veel groeten aan het kaartclubje, en je bent steeds welkom voor aanpassingen of nieuwe vragen. Veel groeten aan Ton, en hou je haaks.

Aan Sylvester: je bent ook een prachtmens. Dat lees ik zo uit je berichten. Dank vanwege alle mensen die je zo uitbundig helpt, en er soms geen bedankje (of erger) voor krijgt. Veel respect !!

Groeten, en nog veel "Roem" :love:

Rikja
 
Rikja,

Mooi verhaal is voor mij ook heel herkenbaar.
Ik snap dan ook de hedendaagse mentalitijd niet zo goed meer.

Groet, Huib
 
@ Rikja, Schaam ...
 
Hallo Sylvester

Na de vele mailtjes die achter elkaar komen is er nu een pauze, niet erg, behalve
als ik iets heb gemist, dat zou ik heel vervelend vinden.

Groet, Huib
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan