• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

een cel via Celeigenschappen 'Aangepast' naar een negatieve waarde

Status
Niet open voor verdere reacties.

Speedykepke

Gebruiker
Lid geworden
8 jul 2009
Berichten
75
om te voorkomen dat er fouten worden gemaakt, bij het doorvoeren van de optie 'Voldaan cash',
heb ik de cel G32 gewijzigd in een negatieve getalnotitie, dit via Celeigenschappen = Aangepast.

Echter bij gebruik van de formule =SOM(G31:G33) - om het totaal 'Te betalen' te bekomen,
maakt Excel van die negatieve waarde, een positieve
m.a.w. de te betalen som wordt zodoende verhoogd door het bedrag ingevuld in de cel G32.

Zie mijn bijlage.

Welke formule kan ik hiervoor in de plaats gebruiken?
Alvast bedankt op voorhand.

Toitoitoi
 

Bijlagen

  • De formule =SOM bij bij celwijziging naar Aangepast.xlsx
    60,1 KB · Weergaven: 18
Ik zou niet met opmaak gaan werken maar gewoon de bedragen invullen.
Bij voldaan Cash dus gewoon (bijv.) € 100 invullen. Bij retourpallets (bijv) € 40.
Niet met minnetjes of opmaak, gewoon de bedragen.

Dan in G16:
Code:
=G13-G14-G15
Zie ook voorbeeld.
 

Bijlagen

  • vb_Speedykepke (AC).xlsx
    59,6 KB · Weergaven: 13
positieve waarden omzetten in negatieve waarden
 

Bijlagen

  • De formule =SOM bij bij celwijziging naar Aangepast(jp).xlsx
    66,5 KB · Weergaven: 46
bedankt AlexCel, echter als ik deze werkwijze hanteer
dient wel telkens de eindformule per factuur gewijzigd te worden en dit zal vast zorgen voor fouten in de aanrekening.
't Is steeds beter te werken met een vaste voor ingestelde formule, want een onoplettendheid is snel gebeurd.

Dit gezien klanten paletten dienen te betalen =G13-G14+G15
waar andere de paletten terug brengen en dit verrekend wordt bij facturatie =G13-G14-G15
 
Hierbij hoe ik mijn ontvangen factuur eruit zou hebben willen zien
 

Bijlagen

  • De formule =SOM _2.xlsx
    56,8 KB · Weergaven: 17
Bedankt Popipipo, ik zie dat je 'maten' der goederen en de prijs ervan in een andere kolom hebt gezet, namelijk kolom C & D

Weet dat kolom B & F een exacte weergave is van een andere file, hetzij de prijslijst der goederen, die qua prijzen constant wordt bijgewerkt.
Zodoende bij het factureren van de afhaling, wordt kolom B & F gekopieerd van de prijslijst naar de betrokken factuur + aanvulling der aantallen in kolom A.

Qua die inlassing omtrent de paletten vind ik wel heel puik idee, op welke manier werd dit door jou doorgevoerd? Kan dit niet achterhalen op jouw voorbeeld.
Ik zou dit wel graag willen kennen/weten om dit hier bij mij door te voeren.

Echter de inlassing qua paletten is niet voor iedere klant van toepassing, bijgevolg dient die bepaalde verwijzing niet voor te komen op een gros facturen.
Hoe dit te voorkomen?

Ik hoop dat je mij in dit alles verder kan helpen, want ik leer graag bij.
 
Die van Poppipo is wel goed, maar ik zou toch liever met negatieve rode getallen willen werken. F13 geeft 100 en dat is niet negatief. Dus je verwacht een bijtelling. Klopt dus niet. Pallet retour is wel goed -40. Kijk, je moet Kolom F omzetten naar aangepast negatief is [Rood] en -0,00? en dan moet het euroteken links uitgelijnd blijven, maar ik weet niet hoe dat moet.
Kan wellicht iemand even aangeven, dan kan ik dat proberen.
 
Laatst bewerkt:
jouw opmerking is heel terecht Senso, echter hoe dit aan te passen, dat is weer een bijkomende issue hier.
Hopelijk weet iemand hierop een antwoord.
 
In C14 kun je kiezen tussen 'retour' en 'huur'

Als er huur staat dan wordt het bedrag in cel F14 negatief
Staat er huur dan wordt het bedrag positief

Het te betalen bedrag is :
Totaal - cash + palletten.


A13:C13 is natuurlijk optioneel kies daarvoor een van de onderstaande formules
=als(A13="";"";....)
=als(B13="";"";....)
=als(C13="";"";....)



Het kan zo zijn dat misschien niet mogelijk/lastig is de layout te veranderen.
Mijn uitgangspunt was dat als ik zo'n factuur in mijn bus zou krijgen dat ik het niet prettig vind om het goed te controleren.
Dat is echter mijn persoonlijke mening.
 
F13 geeft 100 en dat is niet negatief. Dus je verwacht een bijtelling

Je betaald geen negatief bedrag dus het moet een positief getal zijn.
En of dit nu rood moet zijn of niet is ook weer persoonlijk; ik hou niet van een kleurplaat.
 
Beste Popipipo,
In C14 kun je kiezen tussen 'retour' en 'huur': doch hoe heb je dit gefikst, ik kom er niet achter en zou dit wel graag willen weten
zodat ik hier ook gebruik kan van maken.

Als er 'retour' staat dan wordt het bedrag in cel F14 negatief
Staat er huur dan wordt het bedrag positief


Ik begrijp het volgende niet - gezien in deze cellen er niets staat:
A13:C13 is natuurlijk optioneel kies daarvoor een van de onderstaande formules
=als(A13="";"";....)
=als(B13="";"";....)
=als(C13="";"";....)


De aanpassing layout der facturen zal de goedkeuring van mijn baas niet krijgen, want dan dient een gans systeem aan/van files eveneens aangepast te worden.
Onbegonnen werk.
 
Sorry maar rij 13 moet rij 14 zijn
 

Bijlagen

  • De formule =SOM _3.xlsx
    69,2 KB · Weergaven: 13
bedankt Senso & Popipipo
tof van jullie

ik ontrafel de richtlijnen terug te vinden in jullie bijvoegsels
en tracht deze - hopelijk morgen = vrijdag - netjes van toepassing te brengen in mijn file.

Wellicht ervaar ik geen moeilijkheden daarmee, zo niet laat ik mij terug horen.

Doei
 
met dank aan Senso & Popipipo heb ik hun richtlijnen opgevolgd en weer iets bijgeleerd.

Nu zit ik wel nog met een prangende vraag: is het mogelijk om de tekstkleur in kolom B & F te laten aanpassen in het rood
wanneer in kolom A een bepaalde cel een negatief getal weer geeft?

Hierbij een voorbeeld wat ik juist bedoel.

Alvast bedankt op voorhand voor de medewerking
 

Bijlagen

  • Tekstkleur aanpassen in kolom B & F bij een negatieve waarde in kolom A.xlsx
    8,7 KB · Weergaven: 16
Met VO
 

Bijlagen

  • Tekstkleur aanpassen in kolom B & F bij een negatieve waarde in kolom A(jp).xlsx
    15,4 KB · Weergaven: 21
bedankt Jean-Paul, ik test dit hier bij mij uit
'k hou je zeker op de hoogte of dit mij eveneens lukt dit door te voeren
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan