Computerschermen bevriezen en niets meer mogelijk

Status
Niet open voor verdere reacties.

Senso

Meubilair
Lid geworden
13 jun 2016
Berichten
9.520
Besturingssysteem
W10 Pro en W11 Pro
Office versie
Office 2007 H@S en Office 2021 Prof Plus
Computerschermen bevriezen en niets meer mogelijk. Twee beeldschermen Helpmij en e-mail staan open en muis en toetsenbord werken niet meer. Kan geen escape doen, ook ctrl+Alt+Del om naar taakbeheer te gaan werkt niet. Rest de pc met de aan/uitknop op de kast uit te schakelen. Resetknop is defect (al lang). Niet gerepareerd door computerzaak.
 
Wat is je installatie tot nu toe? Kan je daar wat meer over vertellen?
En wat heb je al geprobeerd?

Heb je al gekeken of het aan je eigen toetsenbord/muis/ontvanger ligt? Kan een klassieke fout zijn.
Heb je alle updates al binnen gehengeld?
 
Net gedaan sfc /scannow and found corrupted files and repaired. Systeem zie handtekening. Belangrijke updates uitgevoerd. De optionele nog niet KB5001391. Die zou betrekking hebben op een weerfunctie. Heb muis met draad en zonder en werken beide dan niet. Schermen staan volledig open maar niets werkt. CrystalDiskInfo geeft aan schijf is Goed 100%. Securityscan uitgevoerd > geen bedreigingen gevonden.
 
Laatst bewerkt:
Is er ook een touw te trekken wanneer dit gebeurt?
Of echt random?
 
Dit was de tweede keer. Eerst stond Etos open en nog een ander. Een uur later Helpmij open en de e-mail. Goed dan wacht ik nog even af. Valt alles uit en de pc moet weg dan kan ik niet meer reageren.
 
Oké, derde keer. Nu stond ImageStone open, en je kunt niets meer. Is er een gebeurtenislogboek?

Deze waarschuwing gaat zes maal vooraf aan de bevriezing:
Code:
Logboeknaam:   System
Bron:          Microsoft-Windows-DistributedCOM
Datum:         30/04/21 18:47:24
Gebeurtenis-id:10016
Taakcategorie: Geen
Niveau:        Waarschuwing
Trefwoorden:   Klassiek
Gebruiker:     SYSTEM
Beschrijving:
In de machtigingsinstellingen toepassingsspecifiek wordt de machtiging Starten niet verleend aan Lokaal voor de COM-servertoepassing met CLSID 
Windows.SecurityCenter.WscBrokerManager
 en APPID 
Niet beschikbaar
 aan de gebruiker NT AUTHORITY\SYSTEM SID (S-1-5-18) met het adres LocalHost (via LRPC) die wordt uitgevoerd in de toepassingscontainer Niet beschikbaar SID (Niet beschikbaar). Deze beveiligingsmachtiging kan worden gewijzigd met het beheerprogramma van Component Services.
Gebeurtenis-XML:
<Event xmlns="http://schemas.microsoft.com/win/2004/08/events/event">
  <System>
    <Provider Name="Microsoft-Windows-DistributedCOM" Guid="{1B562E86-B7AA-4131-BADC-B6F3A001407E}" EventSourceName="DCOM" />
    <EventID Qualifiers="0">10016</EventID>
    <Version>0</Version>
    <Level>3</Level>
    <Task>0</Task>
    <Opcode>0</Opcode>
    <Keywords>0x8080000000000000</Keywords>
    <TimeCreated SystemTime="2021-04-30T16:47:24.1771764Z" />
    <EventRecordID>186739</EventRecordID>
    <Correlation ActivityID="{9927446e-afb9-4daa-a8e4-63106b28193d}" />
    <Execution ProcessID="1136" ThreadID="8428" />
    <Channel>System</Channel>
    <Security UserID="S-1-5-18" />
  </System>
  <EventData>
    <Data Name="param1">toepassingsspecifiek</Data>
    <Data Name="param2">Lokaal</Data>
    <Data Name="param3">Starten</Data>
    <Data Name="param4">Windows.SecurityCenter.WscBrokerManager</Data>
    <Data Name="param5">Niet beschikbaar</Data>
    <Data Name="param6">NT AUTHORITY</Data>
    <Data Name="param7">SYSTEM</Data>
    <Data Name="param8">S-1-5-18</Data>
    <Data Name="param9">LocalHost (via LRPC)</Data>
    <Data Name="param10">Niet beschikbaar</Data>
    <Data Name="param11">Niet beschikbaar</Data>
  </EventData>
</Event>
Om 18:52 heb ik de computer opnieuw gestart. Toen is dus daar voor niet goed afgesloten met de aan/uitknop.
18-52uur opnieuw opgestart.png
 
Laatst bewerkt:
Vierde maal!
 
Gelukkig is er ook een edit-knop op het forum.... ;)
Want BUMP'en is niet echt zinvol....

Het gebeurt dus niet enkel tijdens internetten, een video bekijken of muziek luisteren?

Heb je al de temperaturen van je CPU bekeken? Misschien zijn die behoorlijk heet?
Anders kan je jouw PC een nachtje laten ratelen op een memory-scan met memtest86
En anders kan het ook aan je voeding liggen.

Zomaar wat dingen om te controleren.
 
Laatst bewerkt:
Volgens Speccy:
Moederbord Systeemtemperatuur 30 graden
Processor gemiddeld 35 graden
Grafisch 32 graden
 
Dat zijn keurige waardes...

En de tweede stap?
Als je die nu laat draaien, dan kunnen we morgen ochtend het resultaat horen ;)
 
Deze DistributedCOM 10016 waarschuwing is op zich niet zo erg want het betekent alleen dat een toepassing geen toestemming kan krijgen om verbinding met het Internet te maken. Alles zou na de waarschuwing verder moeten gaan en de computer stopt niet. Anders wordt het, wanneer een programmaonderdeel afhankelijk hiervan is en verder gaat in het script, zoals dat de evaluatieperiode is afgelopen en u zal moeten kiezen tussen kopen en verwijderen of er zou een update zijn van een programma en de uitgever staat er op dat het wordt gedownload. Malware zoekt ook contact met Internet.

Er zijn instellingen te veranderen waardoor alles toch Internet mag gebruiken maar dat zou ik niet doen want er is een reden voor en de beveiliging compromitteren is niet verstandig.

Onderzoek dus wat Internet nodig kan hebben om iets te downloaden, uploaden of informatie te gaan tonen. Taakbeheer zou dat kunnen laten zien maar ervaring zegt dat het wel eens duidelijk bij Programma's en onderdelen kan staan als een groep programma's waar u niet om heeft gevraagd of bij de add-ons en extensies van de browser als zoekbalk of andere browser helper. Programma's welke in het systeemvak, rechts onder op de taakbalk, staan worden in ieder geval mee opgestart en zijn actief.

In Windows beveiliging (via zoeken te vinden) > Virus en bedreigingsbeveiliging > Beschermingsgeschiedenis kan iets staan. Haal anders AutoRuns er bij en doe met Google onderzoek naar alles wat er opstart. Dat geeft ook een veilig gevoel.
 
Dit is een heel lastig op te lossen probleem.
De keer dat mij dit overkwam bleek het het geheugen te zijn. 1 van de twee reepjes bleek kaduk.

Ik neem aan dat er twee reepjes in zitten.
Laat hem eens op 1 reepje lopen en kijk wat er gebeurt. Als ie dan weer bevriest, het andere reepje.
Bevriest ie dan niet, dan is het dat ene reepje. Bevriest ie nog steeds, dan is het iets anders.

Probeer dan eens in veilige modus.
Als ie het dan gewoon blijft doen is het wellicht een driver probleem.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de laatste update nu geïnstalleerd en het is nog niet weer voorgekomen. Ik ga de kast niet openen, want meestal alles wat ik aanraak gaat stuk. Het is niet anders daar moet je mee leven. Dus ik wacht wel even af en gebeurd het te vaak ga ik de pc wegbrengen. Als je de juiste locatie weet van juiste logboek zou je de storing moeten kunnen aflezen. Maar Microsoftmedewerkers, als ik dat lees op internet hebben er zelf geen verstand van, want ze komen met die algemene dingen.
 
Ik heb de laatste update nu geïnstalleerd en het is nog niet weer voorgekomen. Ik ga de kast niet openen, want meestal alles wat ik aanraak gaat stuk. Het is niet anders daar moet je mee leven. Dus ik wacht wel even af en gebeurd het te vaak ga ik de pc wegbrengen. Als je de juiste locatie weet van juiste logboek zou je de storing moeten kunnen aflezen. Maar Microsoftmedewerkers, als ik dat lees op internet hebben er zelf geen verstand van, want ze komen met die algemene dingen.

Draag daarom een ESD-polsband die geaard is.... ;)
 
Nu krijg krijg ik voor het eerst een melding van Windows > er is een probleem met uw apparaat. (De pc moet opnieuw worden opgestart en valt uit en start met moeite weer op (twee maal)). Zie de stopcode. Waar kan ik die stopcode/log vinden?
 
Laatst bewerkt:
Nu krijg krijg ik voor het eerst een melding van Windows > er is een probleem met uw apparaat. (De pc moet opnieuw worden opgestart en valt uit en start met moeite weer op (twee maal)). Zie de stopcode. Waar kan ik die stopcode/log vinden?

MS is vaak cryptisch.
Ik denk dat ze daar de windows logboeken mee bedoelen. (Typ eventvwr.msc als zoekopdracht in het menu Start )
 
Laatst bewerkt:
Cryptisch staat bij MS voor waardeloos. Een waardeloos systeem. Ik zie weer twee maal dezelfde waarschuwing als in mijn eerdere bericht van post 6. Wat weet je dan? Helemaal niets! Hoe kun je zo gericht werken? Windows moet toch ergens exact aangeven waar de fout zit. Mooi amateuristisch werk van MS.

Code:
Logboeknaam:   System
Bron:          Microsoft-Windows-Kernel-PnP
Datum:         02/05/21 09:30:59
Gebeurtenis-id:219
Taakcategorie: (212)
Niveau:        Waarschuwing
Trefwoorden:   
Gebruiker:     SYSTEM
Beschrijving:
The driver \Driver\WudfRd failed to load for the device ROOT\WindowsHelloFaceSoftwareDriver\0000.
Gebeurtenis-XML:
<Event xmlns="http://schemas.microsoft.com/win/2004/08/events/event">
  <System>
    <Provider Name="Microsoft-Windows-Kernel-PnP" Guid="{9c205a39-1250-487d-abd7-e831c6290539}" />
    <EventID>219</EventID>
    <Version>0</Version>
    <Level>3</Level>
    <Task>212</Task>
    <Opcode>0</Opcode>
    <Keywords>0x8000000000000000</Keywords>
    <TimeCreated SystemTime="2021-05-02T07:30:59.9664253Z" />
    <EventRecordID>187673</EventRecordID>
    <Correlation />
    <Execution ProcessID="4" ThreadID="240" />
    <Channel>System</Channel>
    <Security UserID="S-1-5-18" />
  </System>
  <EventData>
    <Data Name="DriverNameLength">40</Data>
    <Data Name="DriverName">ROOT\WindowsHelloFaceSoftwareDriver\0000</Data>
    <Data Name="Status">3221226341</Data>
    <Data Name="FailureNameLength">14</Data>
    <Data Name="FailureName">\Driver\WudfRd</Data>
    <Data Name="Version">0</Data>
  </EventData>
</Event>
 
Laatst bewerkt:
1. sfc /scannow > fouten en zijn hersteld
2. schijfcontrole > geen fouten
3. geheugencontrole (mdshed) Windows > geen fouten
4. Systeemonderhoud met probleemoplossing van Windows toegepast en geen fouten.
5. In apparaatbeheer geen enkel uitroep- of vraagteken

Ga naar post 18 kijken.

Energiebeheer nagekeken en aangepast, het meeste klopte wel.
Windows Driver Foundation is niet aanwezig onder services.msc. Kan daar dan niets doen.

Vreemd? Hier staat dat die service onder 20H2 Windows 10 pro not exists.?
 
Laatst bewerkt:
Lange tijd perfect gewerkt en nu weer uitval > blauwe scherm > zegt dat rapport wordt gemaakt maar de teller% blijft op nul staan. Stopcode: SYSTEM SERVICE EXCEPTION

edit:
nu weer uitgevallen en is het Stopcode: KMODE EXCEPTION NOT HANDLED.
Dat schiet op! Weet je ineens veel meer.

Ik hoop dat er geen mensen zijn die kritiek hebben op MS...
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan