Helpmij.nl
Helpmij.nl
Helpmij.nl

Weergeven resultaten 1 tot 13 van 13

Onderwerp: Snelheid laptop sneller dan pc

Vraag is opgelost

Question Snelheid laptop sneller dan pc

Goedemorgen, ik heb een vraagje: ben nu al geruime tijd bezig om de max. snelheid op mijn pc te krijgen die Ziggo de klanten aanbiedt.
    Ik heb een Intel Pentium J3710 met ene onboard wifikaart.
    Deze haalt niet eens de snelheid van 100 dus heb ik een TP-Link netwerk adapter 10/100/1000 Mbps USB 3.0
    UE300 gekocht. Nu kom ik op 150 snelheid, maar ik zou 300 moeten halen, of in ieder geval in de buurt daarvan.
    Het gekke is dat de laptop wel 258 haalt met dezelfde kabel.
    Dus zou je denken dat het aan mijn pc ligt, maar ik zou niet weten waar het nu nog aan kan liggen.
    Heeft iemand misschien nog een tip voor mij?

Alvast bedankt!

Groetjes,
    Karin

Senior Member krullenbol's avatar
    De max. snelheid haal je alleen als je met ethernetkabel rechtstreeks op de Ziggo-router zit.

Hij zit ook rechtstreeks.

Giga Senior
    Verenigingslid
    srpchulp's avatar
    En zit die TP-Link netwerk adapter ook in een usb-3 poort?

Giga Senior
    Verenigingslid
    srpchulp's avatar
    Hier is een vergelijkbaar probleem: https://gathering.tweakers.net/forum...ages/1954344/0
    Daar komt naar voren dat het een windows-probleem is.
    Wat ook nog genoemd wordt is de max snelhied van de HD/SSD
    Als in de laptop een SSD zit en in de desktop-pc een HD, dan zit het hem waarschijnlijk daar in.

Senior Member krullenbol's avatar
    Ik kwam op TP-Link nog wel een nieuwere driver tegen, kan geen kwaad die te installeren: https://www.tp-link.com/nl/support/download/ue300/
    "Generally, UE300 and UE300C support plug-and-play. If your product is not plug-and-play or cannot work well, please update the latest version of the driver."
    Win10 Auto Installation Program, v10.45.20, 2021/03/31

(leuk ding overigens, en dat voor hooguit € 15...)

Mega Honourable Senior Member VDK_P's avatar
    Hallo

Vermoedelijk aangesloten op een desktop met enkel u.s.b. 2.0 poorten .... (mits onboard lan merkloos motherboard nog beperkt is tot 100mB/s ...)

Test deze dongle eens op een andere p.c. met wel een u.s.b. 3.0 poort ....

Uw merkloze " de laptop " zal vermoedelijk wel u.s.b. 3.0 poorten bezitten ....

Jammer geen genoeg info om een eenduidig antwoord te kunnen geven ...

Peter
    Een computer maakt dat je minder moet raden maar dat heb je met een bikini ook.
    Als God de mens had geschapen om computers te gebruiken, had hij ons zestien vingers gegeven.
    Een computer kan in twee seconden zoveel fouten maken als twintig man in twintig jaar.

Giga Honourable Senior Member maestro12's avatar
    Quote Origineel gepost door stardance Bekijk Bericht
    Goedemorgen, ik heb een vraagje: ben nu al geruime tijd bezig om de max. snelheid op mijn pc te krijgen die Ziggo de klanten aanbiedt.
    Ik heb een Intel Pentium J3710 met ene onboard wifikaart.
    Deze haalt niet eens de snelheid van 100
    Dikke kans dat, gezien de goedkope processor, dit een budget pc is dus slechts een 801.11 b/g/n WiFi ondersteuning heeft, dat is theoretisch 130mbit, praktisch is dat 100mbit (als alles meezit)

dus heb ik een TP-Link netwerk adapter 10/100/1000 Mbps USB 3.0
    UE300 gekocht. Nu kom ik op 150 snelheid, maar ik zou 300 moeten halen, of in ieder geval in de buurt daarvan.
    Het begin is hetzelfde...
    Dikke kans dat, gezien de goedkope processor, dit een budget pc is dus slechts USB 2 poorten heeft, de maximale voeding op USB 2 is 500mA en ik lees in de specs, dat adapter met USB 3.2 1gbps (2000mA) haalt, maar bij USB 3 (gen. 1) (=900mA) al slechts de helft zou halen, vermoedelijk bij nog minder stroom beschikbaar van de USB 2, zal de snelheid nog lager zijn.

Het gekke is dat de laptop wel 258 haalt met dezelfde kabel.
    Dus zou je denken dat het aan mijn pc ligt, maar ik zou niet weten waar het nu nog aan kan liggen.
    Zoals reeds is aangegeven, vermoedelijk heeft de laptop wel USB 3.0 / 3.1 poorten waardoor de snelheid wel gehaald wordt.
    Als je de specs vermeld van de pc dan zouden we dat kunnen vaststellen (Intel Pentium J3710 zegt alleen iets over de processor en die is in deze totaal niet interessant, het moederbord of in geval van een merk pc, het merk en exacte type wel )

Giga Honourable Senior Member
    Quote Origineel gepost door krullenbol Bekijk Bericht
    De max. snelheid haal je alleen als je met ethernetkabel rechtstreeks op de Ziggo-router zit.
    Echt niet. Het geheel is afhankelijk van de tussenliggende componenten.
    Op ruim 20 meter van de Ziggorouter met een router en een switch ertussen raak ik vaak het mijn beloofde abonnement. (Down 500 Mbit/s Up 40 Mbit/s)
    Bron speedtest.nl (niet veel data omdat het meestal snel genoeg gaat)
    Bijgevoegde kleine afbeeldingen Bijgevoegde kleine afbeeldingen Klik op afbeelding voor grotere versie

Naam:  Speedtest.JPG‎
Bekeken: 9
Grootte:  57,9 KB  
    Laatst aangepast door VenA : 1 mei 2021 om 19:22
    Je kan een paard naar het water leiden, maar je kan het niet dwingen te drinken.

Ik heb de eigenschappen van de pc even opgezocht en als bijlage bijgevoegd.
    Heb de UE300 aangesloten zitten op een 3.0 usb.

Heb in de pc ook een SSD schijf en een HD schijf, heb deze beide gecheckt op health en zijn perfect.

Hoe kom ik erachter dat de onboard kaart ook daadwerkelijk niet meer goed werkt? Er staat geen kruis doorheen en heb 'm ook al opnieuw geïnstalleerd.
    Bijgevoegde bestanden Bijgevoegde bestanden

Tera Honourable Senior Member edmoor's avatar
    Quote Origineel gepost door VenA Bekijk Bericht
    Op ruim 20 meter van de Ziggorouter met een router en een switch ertussen raak ik vaak het mijn beloofde abonnement. (Up 500 Mbit/s Down 40 Mbit/s)
    Dat bedoel je vast andersom.
    En die 500 Mbit/s is inmiddels verhoogd naar 600 Mbit/s.
    Laatst aangepast door edmoor : 1 mei 2021 om 19:23
    "It's hardware that makes a machine fast. It's software that makes a fast machine slow. "
    Op rechtstreekse vragen via email of privébericht reageer ik niet. Daar is het forum voor.
    Lees ook: http://www.helpmij.nl/forum/announcement.php?f=5

Giga Honourable Senior Member
    Dat moet inderdaad andersom zijn. Om de 600 Mbit/s te krijgen moet ik nog even de handel resetten/opnieuw opstarten. (nog even een strategisch moment zoeken)
    Je kan een paard naar het water leiden, maar je kan het niet dwingen te drinken.

Tera Honourable Senior Member edmoor's avatar
    Dat heb ik direct na de aankondiging al gedaan en was meteen actief
    "It's hardware that makes a machine fast. It's software that makes a fast machine slow. "
    Op rechtstreekse vragen via email of privébericht reageer ik niet. Daar is het forum voor.
    Lees ook: http://www.helpmij.nl/forum/announcement.php?f=5

Berichtenregels

• U mag geen nieuwe vragen starten.
  • U mag niet reageren op berichten.
  • U mag geen bijlagen versturen.
  • U mag uw berichten niet bewerken.
  •  
Helpmij.nl
Helpmij.nl

Helpmij.nl

Regels
Help