Opstarten pc duurt zo'n 5 minuten

Status
Niet open voor verdere reacties.

jobo182

Gebruiker
Lid geworden
3 apr 2004
Berichten
817
sinds enige tijd duurt het opstarten van de pc lang, zo ook firefox en thunderbird,
wat kan hier de oorzaak van zijn, ik werk met windows 10 home versie 20H2
ik heb windows defender en malwarebyte laten draaien, maar die hebben niets gevonden; wel zie ik via taakbeheer/opstarten een dubbele regel staan en wel:
windows hostproces (Rundll32)
is dit normaal ? zie printscreen
opstarten.JPG
 
Wat is lang?
Een minuut, twee minuten, vijf minuten? Tien minuten?
 
duurt zo'n 5 minuten, ook het switchen van de ene site naar de andere, dit is voorheen niet geweest..............

Processor Intel(R) Core(TM) i3 CPU 530 @ 2.93GHz 2.93 GHz
Geïnstalleerd RAM-geheugen 4,00 GB
Apparaat-id 4115E63C-CC51-4224-9DD4-2561A38BC0DD
Product-id 00326-10000-00000-AA550
Type systeem 64-bits besturingssysteem, x64-processor
Pen en aanraken Pen- of aanraakinvoer is niet beschikbaar voor dit beeldscherm
 
HDD of SSD..?
Gezien de leeftijd van de processor ( 11 jaar oud ) zal het wel een HDD zijn....?
 
er bestaat een programma om de hd te testen , ik weet alleen de naam niet meer misschien iemand van jullie ? om te testen
als de hd beschadigd is moet er een nieuwe in, ik had bv deze gevonden, als die geschikt is voor mijn systeem
Samsung 870 EVO 2,5 inch 500GB of 1TB
 
Dag, Windows Host processen kunnen door programma's worden gebruikt en wat dat dan is wordt uit deze regels niet duidelijk. Het kunnen er makkelijk nog veel meer zijn.

Skype gebruikt misschien veel systeembronnen.

Wil je weten wat er op de computer opstart, kijk dan in de lijst die AutoRuns van Sysinternals opstelt. Misschien is er een update controle van een programma wat systeembronnen niet weer vrijgeeft. Denk ook aan indexeerders zoals Windows Search Service voor snellere zoekopdrachten en cloud services die indexeren. Malware kan ook gevonden worden met de lijst van AutoRuns en zoek met Google de onbekende namen in de forums van de zoekresultaten. Hier staat vaak iets over de systeembelasting. Zo zijn er programma's die de computer constant onderzoeken op de software die er draait.

In Taakbeheer en op het tabblad Prestaties kan je naar Broncontrole gaan en na korte tijd verschijnen de grafieken met activiteit voor iedere processor-kern. Kijk of deze allemaal enige activiteit hebben en in aantal overeenkomen met het aantal cores wat de computer heeft.

Het grafische deel is verantwoordelijk voor een belangrijk deel van de snelheid, Zou scrollen en schijven van vensters moeilijk gaan, dan is de grafische driver niet geladen. Controleer dit in ieder geval bij Apparaatbeheer.

Intel gebruikt Speedstep technologie voor de processoren Dit Speedstep of Turbo Boost kan de processor ook langzaam laten werken bij weinig taken en niet altijd gaat dat naar wens. Schakel bij de BIOS of UEFI deze versnellingsfuncties daarom eens uit.
 
Laatst bewerkt:
Kijk ook naar de opstarttijd van enkele programma's:

  1. Download
    proces10.png
    Process Monitor
    *Unzip en dubbelklik procmon.exe om het programma uit te voeren.
  2. Klik op de werkbalk op opties en vink Enable Boot Logging aan
    enable-boot-logging.png

  3. Vink Generate thread profiling events aan om elke seconde vast te leggen en klik op OK.
    generate-thread-profiling-events.png

  4. Herstart je computer en voer Process Monitor weer uit als je opgestart bent.
  5. Klik op Ok wanneer je gevraagd wordt om het Process Monitorlog op te slaan.
    Process Monitor zal starten na het opslaan van de starttijd data en een filter toepassen.
  6. Klik op Options in de werkbalk en selecteer Select Colums
    Selecteer Duration en klik op OK.

    duration-column.png

  7. Klik op Filter in de werkbalk en selecteer Filter
    Klik op het uitrolmenu en selecteer Duration ▼ - more than ▼ - 1 en klik op Add zoals in onderstaande afbeelding:
    process-monitor-filter.png

  8. Nu kun je alle processen controleren welk de langste opstarttijd hebben en evt. uitschakelen in de opstartprocessen van Windows.
    process-monitor-duration.png

In bovenstaand voorbeeld heeft het process van McAfee 36 seconden nodig om op te starten.
 
Dorado, dit lijkt mij te ingewikkeld,
ik heb een schone nieuwe installatie van windows 10 gedaan, de pc is nu sneller
dus we doen het ermee.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan