• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hoe met macro een dynamische tabel maken tbv Power Query

Status
Niet open voor verdere reacties.

peter59

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
21 mei 2007
Berichten
1.723
Besturingssysteem
Windows 11
Office versie
Office versie 365
Hallo vakmensen

Ik ben aan het proberen om met behulp van een macro een dynamisch tabel te maken voor het uploaden naar Power Query.
Maar helaas lukt dat niet. De macro is met de recorder opgenomen.
Wat dient er verandert te worden zodat het bereik dynamisch wordt?

Code:
Sub Macro1()

    Range("A1").Select
    Range(Selection, Selection.End(xlToRight)).Select
    Range(Selection, Selection.End(xlDown)).Select
    ActiveSheet.ListObjects.Add(xlSrcRange, Range("$A$1:$T$[COLOR="#FF0000"]1000[/COLOR]"), , xlYes).Name = _
        "Tabel1"
    Range("Tabel1[#All]").Select
    ActiveWorkbook.RefreshAll
    Sheets("Tabel1").Select
End Sub

Ik hoop dat e.e.a. duidelijk is.
En natuurlijk dank alvast voor het meedenken.

Mvg
Peter
 
Een tabel is toch per definitie dynamish? zodra je er onder data toevoegt zal de tabel zich uitbreiden/

en daarnaast waarom gebruik je een macro om en tabel te maken?
Als je met powerquery een bereik of werkblad of werkmap dan bewerkt die de data toch zo dat er mee gewerkt kan worden?

Je vraag mist een beetje context, dus leg eens wat meer uit wat je wilt bereiken en een voorbeeldbestand van hoe het eruit gaat zien helpt ook al een stuk om mee te denken aan een oplossing, nu is het een beetje gokken wat je nu wil.
 
Probeer dit maar eens.
Code:
range("a1").currentregion
 
@RoelJongman

Je heb volkomen gelijk.
In principe is een tabel voor Power Query helemaal niet benodigd.
Als de desbetreffende sheets in een map worden gezet dan kan je deze rechtstreeks laten uploaden naar Power Query.
De bron verwijst dan naar des desbetreffende computer en naar de map(pen) waar deze staan.
Maar nu komt het. Als deze map wordt overgezet naar een andere computer dan klopt de bron niet meer.
Voor mij is dat geen enkel probleem om deze bron in een handomdraai te wijzigen.
Maar er zijn personen welke ook met dit bestand gaan werken niet weten hoe dit moet. Laat staan dat ze weten wat Power Query is.
M.a.w. bezitten zij een geringe basiskennis van Excel. Of ligt überhaupt de interesse voor Excel niet bij hun.
Nu is het voor hun een kwestie van de gegevens plakken in een leeg Excelsheet en op een knopje drukken waardoor er automatisch een dynamische tabel wordt gemaakt en de desbetreffende gegevens ook automatisch worden ververst.
Hoe cru het ook klinkt maar dat is eigenlijk een aapje een kunstje leren.

@HSV
Ik heb jouw stukje code ingevoegd en natuurlijk werkt dit als een tierelier.
Waarvoor dank.

Mvg
Peter
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan