• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Zoeken van woorden via Excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Paolini8

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
2 mei 2021
Berichten
1
Hallo :)

Voor mijn masterproef dien ik in een groot Excel document te zoeken naar bepaalde info uit krantenartikelen. Hiervoor wil ik naar bepaalde woorden zoeken in het Excel bestand. Ik heb dit geprobeerd via 'zoeken en selecteren' en vervolgens twee pogingen gedaan. In eerste instantie heb ik gewoon gezocht naar woorden, maar het probleem was dat ik niet het woord zelf vond, maar enkel het artikel waar het woord in stond. Vervolgens heb ik geprobeerd het woord te vervangen om het op die manier terug te vinden, bv. vliegtuig vervangen door vliegtuig maar dan in het vet. Ook wanneer ik dit doe wordt het hele artikel in het vet gezet en niet dat ene woord.

Mijn vraag is nu of het mogelijk is om echt op 1 specifiek woord te kunnen zoeken in Excel.

Wie mij kan helpen zou ik echt eeuwig dankbaar zijn :)

Groetjessss
 
Misschien kan dat wel.

Zonder voorbeeldje wordt het echter gokken hoe.
 
Al met Vba gewerkt in je opleiding?
 
Ik zal het wel niet begrijpen. Als ik op D2 en D7 Appel heb staan dan worden beide vlekkeloos gevonden.
Op C12 en E12 vliegtuig gaat ook prima. Waar zoek je dan? Kijk onder > Opties >>
 
Laatst bewerkt:
Daarom is het dus van belang om te weten wat met "artikel" wordt bedoeld.
 
Zoals ik het begrijp is het een krantenknipsel met hele zinnen.
Daarin moet het gezochte woord worden gevonden.

Dus zoiets als:

Code:
Sub hsv()Dim c As Range, j As Long, x, cv As Object
Set c = Blad1.UsedRange.Cells
With CreateObject("VBscript.Regexp")
 .Global = True
 .ignorecase = True
 '.Pattern = Application.InputBox("typ je zoekwoord", "zoekfunctie") 'in een woord van een tekst zoeken
 .Pattern = Space(1) & Replace(Replace(Replace(Application.InputBox("typ je zoekwoord", "zoekfunctie"), ",", Space(1)), ".", Space(1)), "?", Space(1)) 'voor het exacte woord in een tekst zoeken
   For Each x In c
     Set cv = .Execute(Space(1) & x.Text)
       For j = 0 To cv.Count - 1
        With c.Characters(cv(j).firstindex + 1, Len(cv(j))-1).Font
          .Bold = True
          .Size = 16
        End With
       Next j
   Next x
End With
End Sub
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan