• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel document op bureaublad

Status
Niet open voor verdere reacties.

tclaesse

Gebruiker
Lid geworden
8 jan 2004
Berichten
240
Bij het openen van een excel-document op het bureaublad krijg ik telkens een 'alleen-lezen' melding.
Dit is enkel het geval bij excel en niet bij word. Als ik dit document kopieer naar een andere locatie gebeurt dit niet en opent het normaal.
Enkel op het bureaublad dus en enkel in excel. Iemand een oplossing om dit te verhelpen?
 
En dat gaat om een document dat je zelf nieuw maakt en dan opslaat op je bureaublad?
Of komt deze via mail uit bijvoorbeeld Outlook?
 
Dit is afkomstig van een document dat nieuw werd aangemaakt in excel 2007.
 
Onder Eigenschappen kun je dat uitvinken. Op bestand gaan staan en rechtermuisknop.
 
Het rare is dat onder 'eigenschappen' het 'alleen-lezen' bestand al uitgevinkt is maar toch telkens tevoorschijn komt op 'bureaublad'
 
Staat het bestand niet geblokkeerd?
Blocked.jpg
 
Laatst bewerkt:
Maak eens een volledig nieuw bestand aan op het bureaublad (open, vul wat in en sla op) en zeg wat er dan staat. Het is OS is toch wel Windows?

Kan volgens internet een probleem zijn met machtigingen. Je moet volledig beheer hebben in die map.
 
Laatst bewerkt:
Het rare is dat onder 'eigenschappen' het 'alleen-lezen' bestand al uitgevinkt is maar toch telkens tevoorschijn komt op 'bureaublad'
Kwam het van een CD of DVD? Bestanden die daar van af komen zijn vaak read-only.
 
Laatst bewerkt:
Het document kwam ook niet van cd of dvd.

Probleem blijft hetzelfde en enkel en alleen in excel : nieuw document aangemaakt, opgeslagen op bureaublad en telkens verschijnt er 'alleen lezen'.
Volgens mij moet het probleem een combinatie zijn van excel enerzijds en opslaan in bureaublad anderzijds want in andere office-toepassingen is er nergens een melding van 'alleen lezen'.
Is er ergens een soort van link tussen wat men opslaat in excel en het eigenlijke bureaublad?
 
Laatst bewerkt:
Het kan ook aan de hoofdmap liggen die is ingesteld als "alleen lezen" (in dit geval bureaublad?)
 
Ja maar dan begrijp ik niet waarom andere office-toepassingen zoals word of access geen alleen-lezen geven die op het bureaublad staan?
 
Wat als je eerst een Excel bestand opent via verkenner en daarna je bestand op je bureaublad opent?
 
Via verkenner ook 'alleen-lezen', maar het kenmerk 'alleen-lezen' verdwijnt wel als ik het document open via m'n externe harde schijf.
 
Je zou dit nog kunnen proberen.

Of misschien dat het aan een Add-in ligt binnen Excel
 

Bijlagen

  • Knipsel.PNG
    Knipsel.PNG
    9,9 KB · Weergaven: 24
Preview/voorbeeldvenster kan een file ook blokkeren.

Je kunt uren lezen op het internet en dan heb je nog geen oplossing. Honderden pagina's en ook al van jaren geleden en Outlook staat er ook weer bij (niets nieuws, altijd problemen) en men komt er niet uit. Volgens mij kun je beter even een snelkoppeling naar een map op het bureaublad plaatsen naar een locatie waar alles wel goed werkt en dan gooi je de file in de snelkoppeling en die komt dan op die andere locatie, ben je van het hele gezeik af. Mogelijk werkt een directe snelkoppeling naar de file ook goed.
 
Laatst bewerkt:
Het bureaublad is niets anders dan een map. Meestal te vinden via de verkenner op deze locatie: C:\Users\gebruikersnaam\Desktop
Vanaf deze locatie zou ik dan ook beginnen om te kijken waarom het mis lijkt te gaan. Zelf heb ik alleen de prullenbak om mijn bureaublad staan. Maar het schijnt handig te zijn om daar alles neer te kwakken zonder een idee te hebben waar het werkelijk staat.
 
Vanaf deze locatie zou ik dan ook beginnen om te kijken waarom het mis lijkt te gaan.
Welke actie(s) onderneem jij dan?
 
@Senso,
Gek genoeg heb ik nooit zulke problemen. Dus ik hoef geen enkele actie te ondernemen. Zal wel aan mij liggen.:rolleyes:
Logisch nadenken en zelf wat proberen is er bij de meesten niet meer bij dus is alles de schuld van iemand anders. En dan wordt hier een halve vraag gesteld waar naar 25 wedervragen eindelijk de kern van het probleem wordt uitgelegd.
 
Zulke problemen zijn er inderdaad al een tijd te vinden op internet.
Wat ik nog niet hier las: Voer een repair of een herinstallatie van Office uit.

En er zou een mogelijke relatie zijn met een bug in Onedrive waar de een wel baat bij updates heeft en andere niet.
https://techcommunity.microsoft.com...o-cannot-save/m-p/38705/highlight/true/page/2
Een van de mogelijk workarounds zou deze zijn:
IT aanspreekpunt replied to Ed Hansberry
‎May 18 2017 08:10 AM

To fix this:
you must go to the onedrive settings > office tab
uncheck the collaboration option. The read only/save problems dissapear.
Helpt wrs alleen als je Onedrive gebruikt....
 
Ik kan het vorige bericht agv de zeer trage respons niet editen, het bericht is dan onvolledig. Dan zit ik mogelijk dat bericht te verknallen??? Ik geef het door (net als anderen het recent ook deden tav de zeer trage forum respons).


On topic verder:
https://docs.microsoft.com/nl-nl/of...ue-when-save-excel-workbooks?tabs=third-party
Microsoft heeft een stroomschema, dat geeft iig wat gestructureerde houvast om de basis van zulk een probleem te checken, geen garantie voor een oplossing maar wel het idee dat die basis gecheckt is.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan