• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Week verschillen uitlezen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Neerbeek85

Gebruiker
Lid geworden
3 mei 2021
Berichten
26
Allen,

In Excel heb ik een separaat tabblad waarmee ik wekelijkse waardes met elkaar vergelijk. Dat is altijd de gegevens van de huidige datum ten opzichte van het vorige meet moment. De tabel opmaak is daarbij iedere keer hetzelfde
Nu gebruik ik daarvoor een simpel tabelletje waarmee ik altijd Cel B2 - B15 doe (Formule: =Voortgang!$B$2-Voortgang!$B$15).

Echter wanneer ik nu de nieuwe gegevens ; dus een nieuwe tabel met nieuwe waarden kopieer in de cel, dan schuift Excel ook doodleuk de formule door naar de volgende reeks; wat ik dus niet wil. Excel gaat dan B15 met B28 vergelijk; dit terwijl de cellen en kolommen toch vaststaan met het $ teken.

Wie weet hoe ik dit "vast" kan zetten zodat iedere keer cel B2 met B15 vergelijken wordt; ongeacht de invulling.

Alvast dank!
 
de nieuwe gegevens; dus een nieuwe tabel met nieuwe waarden kopieer in de cel
Zonder voorbeeldje, en met dit soort vage omschrijvingen, wordt het wel héél lastig om te bepalen wat je nu precies doet. Begin dus met een voorbeeldje mee te posten.
 
Zonder voorbeeldje inderdaad grote gok, maar wellicht zo:
Code:
=INDIRECT("Voortgang!B2")-INDIRECT("Voortgang!B15")
 
Excel voorbeeld.JPG

als het goed is, is nu een voorbeeld bijgevoegd.
Let wel dat de regels 1 t/m 12 dus wekelijks/periodiek met nieuwe waardes gevuld worden. Uitgangspunt blijft is dat B2 met B15 vergeleken dient te worden.
Bij een nieuwe invoeging zouden dus de gegevens vergeleken dienen te worden met de "tabel".
 
Voorbeeld

Bekijk bijlage 357258

als het goed is, is nu een voorbeeld bijgevoegd.
Let wel dat de regels 1 t/m 12 dus wekelijks/periodiek met nieuwe waardes gevuld worden. Uitgangspunt blijft is dat B2 met B15 vergeleken dient te worden.
Bij een nieuwe invoeging zouden dus de gegevens vergeleken dienen te worden met de "tabel".
 
Dat is geen Excel-voorbeeld dat is een plaatje. Moeilijk formules invoeren in een plaatje...

Voldoet #3 niet?
 
deze formule =INDIRECT("Voortgang!B2")-INDIRECT("Voortgang!B15") lijkt te werken! waarvoor dank. Wat is dan nu het verschil met de $b$2 - $B$15 opzet? Ik begrijp dat de de Indirect formule meer een verwijzing doet.
 
De je verwijst (absoluut) naar cel $B$2. Als je gegevens invoegt erboven blijft Excel verwijzen naar de nieuwe plaats van deze cel. Bijv. $B$10 als je 8 regels erboven invoegt. Dat wil je ook, daarvoor heb je de $-tekens geplaatst, om de verwijzing altijd naar dezelfde cel met inhoud te houden (en dat is wat anders dan altijd hetzelfde adres van de cel).

INDIRECT zet een tekst om naar een verwijzing. De tekst $B$2 verwijst daarmee altijd naar de werkelijke cel $B$2.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan