Helpmij.nl
Helpmij.nl
Helpmij.nl

Weergeven resultaten 1 tot 8 van 8

Onderwerp: Week verschillen uitlezen

Vraag is opgelost

Week verschillen uitlezen

Allen,

In Excel heb ik een separaat tabblad waarmee ik wekelijkse waardes met elkaar vergelijk. Dat is altijd de gegevens van de huidige datum ten opzichte van het vorige meet moment. De tabel opmaak is daarbij iedere keer hetzelfde
    Nu gebruik ik daarvoor een simpel tabelletje waarmee ik altijd Cel B2 - B15 doe (Formule: =Voortgang!$B$2-Voortgang!$B$15).

Echter wanneer ik nu de nieuwe gegevens ; dus een nieuwe tabel met nieuwe waarden kopieer in de cel, dan schuift Excel ook doodleuk de formule door naar de volgende reeks; wat ik dus niet wil. Excel gaat dan B15 met B28 vergelijk; dit terwijl de cellen en kolommen toch vaststaan met het $ teken.

Wie weet hoe ik dit "vast" kan zetten zodat iedere keer cel B2 met B15 vergelijken wordt; ongeacht de invulling.

Alvast dank!

Tera Honourable Senior Member
    Verenigingslid
    OctaFish's avatar
    Quote Origineel gepost door Neerbeek85 Bekijk Bericht
    de nieuwe gegevens; dus een nieuwe tabel met nieuwe waarden kopieer in de cel
    Zonder voorbeeldje, en met dit soort vage omschrijvingen, wordt het wel héél lastig om te bepalen wat je nu precies doet. Begin dus met een voorbeeldje mee te posten.
    Gebruik de QUOTE knop alleen als je iets wit citeren.
    Op deze pagina kun je zien hoe je met TAGS werkt.

Mega Honourable Senior Member AlexCEL's avatar
    Zonder voorbeeldje inderdaad grote gok, maar wellicht zo:
    Code:
    =INDIRECT("Voortgang!B2")-INDIRECT("Voortgang!B15")
    -- een (excel) voorbeeldbestandje zegt meer dan 1000 woorden --

Klik op afbeelding voor grotere versie

Naam:  Excel voorbeeld.JPG
Bekeken: 13
Grootte:  163,1 KB

als het goed is, is nu een voorbeeld bijgevoegd.
    Let wel dat de regels 1 t/m 12 dus wekelijks/periodiek met nieuwe waardes gevuld worden. Uitgangspunt blijft is dat B2 met B15 vergeleken dient te worden.
    Bij een nieuwe invoeging zouden dus de gegevens vergeleken dienen te worden met de "tabel".

Voorbeeld

Klik op afbeelding voor grotere versie

Naam:  Excel voorbeeld.JPG
Bekeken: 13
Grootte:  163,1 KB

als het goed is, is nu een voorbeeld bijgevoegd.
    Let wel dat de regels 1 t/m 12 dus wekelijks/periodiek met nieuwe waardes gevuld worden. Uitgangspunt blijft is dat B2 met B15 vergeleken dient te worden.
    Bij een nieuwe invoeging zouden dus de gegevens vergeleken dienen te worden met de "tabel".

Dat is geen Excel-voorbeeld dat is een plaatje. Moeilijk formules invoeren in een plaatje...

Voldoet #3 niet?

deze formule =INDIRECT("Voortgang!B2")-INDIRECT("Voortgang!B15") lijkt te werken! waarvoor dank. Wat is dan nu het verschil met de $b$2 - $B$15 opzet? Ik begrijp dat de de Indirect formule meer een verwijzing doet.

De je verwijst (absoluut) naar cel $B$2. Als je gegevens invoegt erboven blijft Excel verwijzen naar de nieuwe plaats van deze cel. Bijv. $B$10 als je 8 regels erboven invoegt. Dat wil je ook, daarvoor heb je de $-tekens geplaatst, om de verwijzing altijd naar dezelfde cel met inhoud te houden (en dat is wat anders dan altijd hetzelfde adres van de cel).

INDIRECT zet een tekst om naar een verwijzing. De tekst $B$2 verwijst daarmee altijd naar de werkelijke cel $B$2.

Berichtenregels

• U mag geen nieuwe vragen starten.
  • U mag niet reageren op berichten.
  • U mag geen bijlagen versturen.
  • U mag uw berichten niet bewerken.
  •  
Helpmij.nl
Helpmij.nl

Helpmij.nl

Regels
Help