• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

bezettingsgraad planning

Status
Niet open voor verdere reacties.

neelkestreelke

Gebruiker
Lid geworden
3 mei 2021
Berichten
20
Goedemiddag,

voor mijn planning zou ik graag in een grafiek weergeven wanneer ik ruimte heb op welke tafel. in mijn idee zou ik op de x as alle datums in bijv. een jaar zien en op de y as alle tafels die ik heb en dan een lijn of puntjes of iets op welke dag de betreffende tafel bezet is.

Ik heb een klein voorbeeldje gemaakt maar dat is niet wat ik wil maar ik kom er niet echt uit. Iemand een idee?
 

Bijlagen

  • test bezetting.xlsx
    23,8 KB · Weergaven: 39
Een beetje lastige opzet en ook niet echt duidelijk wat je in een grafiek wil zien.

Met Power Query heb ik jouw tabel omgezet in een getransponeerde tabel. (Werkt veel beter om grafieken en/of analyses te maken.) Vervolgens een draaitabel en een grafiekje. Mogelijk dat dit een beetje in de buurt komt. Op de x-as ± 365 dagen zetten maakt het nooit overzichtelijk. Dat zou ik beperken tot maximaal 1 maand.
 

Bijlagen

  • test bezetting.xlsx
    136,7 KB · Weergaven: 37
Hallo,

ja ik vind het zelf ook lastig ik zal het proberen duidelijk uit te leggen.

Ik ken bepaalde productie aan tafels toe heeft met afmetingen en gewicht te maken.

Ik zou graag op een of andere manier in een oog opslag willen zien wanneer ik welke tafels vrij heb om te bepalen of nieuw productiewerk in een bepaalde tijd gerealiseerd kan worden. Dus dat ik bijv. kan zien T5 is in weken 35 t/m40 vrij T6 in weken 25 t/m 30. Daar zijn aantallen bij een tafel niet belangrijk ik hoef eigenlijk alleen maar te zien bezet of vrij. Maar ik weet ook niet echt of het wel mogelijk is om zoiets op een of andere manier inzichtelijk te maken
 
Ik heb deze nog van snb.
kan je misschien aanpassen als het je wat lijkt.
 

Bijlagen

  • Planning(6_5.xlsm
    27,3 KB · Weergaven: 47
ja zoiets had ik wel in gedachten maar heb je die balkjes gewoon handmatig daarin geplakt? Kan dat niet dmv van een formule? want ik haal mijn data uit een database en dat verandert natuurlijk regelmatig
 
Bij dit bestand zit een macro die de lijnen maakt. Met Alt+F11 open je visual basic en zie je de code.
Deze zou aangepast moeten worden naar jou behoeft denk ik.
 
Poeh ja daar heb ik nog nooit mee gewerkt dat is natuurlijk ook niet heel eenvoudig om dat ff snel via youtube handleiding te leren of wel
 
klopt is niet iets wat je even snel leert.
Misschien kan 1 van de experts je helpen.
Als je "plaats1" aanpast naar H1-T01 dan zou het ook moeten werken
 
Laatst bewerkt:
Waar jij plaats had staan heb ik al mijn tafels neergezet in kolom E is dat de juiste kolom of moest ik die andere kolom A waar plaats stond?

als dit juist is kan ik dan inprincipe mijn data inladen in de kolomen A B en D??

Ik heb nu in regel 2 iets getypt en dan komt er een balk maar waarom blijven die balken in regel 2, 3 en 4 staan?
 

Bijlagen

  • planning test1234.xlsm
    31 KB · Weergaven: 14
dit is zeker geen SNB-macro, maar de stijl komt bekend over, een wilde gok popipipo.
Een paar toevoegingen :
* als je het bestand opent of blad1 activeert, dan wordt alles nog een keer gecheckt
* de dagen in rij 1 moeten netjes oplopend zijn, dus inclusief weekends, maar die mag je natuurlijk verbergen
 

Bijlagen

  • planning test1234.xlsm
    40,5 KB · Weergaven: 16
Laatst bewerkt:
Hoe krijg jij de data binnen? Als ik uit ga van het bestand in #1 dan kan je de gegevens omzetten via PQ. Vervolgens heb je alleen voorwaardelijke opmaak nodig om het inzichtelijk te maken.
 

Bijlagen

  • test bezetting.xlsx
    123,8 KB · Weergaven: 23
dat macro bestand is me toch te ingewikkeld denk ik. @vena de tabel die ik in blad 1 heb gemaakt heb ik handmatig ingevuld maar wou ik vanuit mijn data realiseren via aantallen.als dat lukt me wel maar in feite krijg ik elke productieregel via excel ingeladen in een groot bestand (dus veel regels) ikweet niet of dat op een andere manier makkelijker kan. Ik heb in dit voorbeeldje toegevoegd hoe ik die regels weergegeven krijg miss dat het ook anders als via aantallen.als kan dat je het dan niet via powerquery hoeft om te zetten.
 

Bijlagen

  • voorbeeld1.xlsx
    10,8 KB · Weergaven: 21
Ik Krijg dus data uit mijn database (uit bestand vorige post) vervolgens zou ik dan via aantallen als een tabel moeten maken die ik als voorbeeld had dan omzetten naar power query en dan wordt het zichtbaar met die kleuren. Mijn vraag is dus of dat ook mogelijk is bijv. die gegevens van die database (uit vorige post) gelijk kan omzetten naar power query en dat ik die bezetting in de kleuren zie?

Omdat ik nu bijv. elke regel had ik als voorbeeld 1 productie voorwerp gepakt maar uit die data is bijv. ook 1 regel en dan bijv. 20 stuks ofzo dus een doorlooptijd van 20 dagen kan die dan ook bijv. een bepaalde periode kleuren ipv 1 dag
 
Laatst bewerkt:
Het werkt over het algemeen wat makkelijker als je zelf aangeeft hoe het eruit moet komen te zien. Ook lijkt het mij niet dat je de data zo aangeleverd krijgt. Je hebt zelf wat lopen knutselen met de opmaak. Een echte tabel naar een range geconverteerd? Sommige cellen staan links uitgelijnd andere weer rechts. Laat dit gewoon op standaard staan.

Ik heb niet alle data geanalyseerd maar het lijkt erop dat er in de weekenden en op feestdagen niet geproduceerd wordt. Dan kom ik alsnog met deze niet uit.
start productiedagen eind Hal
20-12-2021 10 10-1-2022 H7-T15

Nu maar weer een aanname gedaan die mogelijk weer aangepast moet worden.
Feestdagen en stilstand van een productielijn heb ik niet meegenomen omdat deze onbekend zijn.
 

Bijlagen

  • voorbeeld1 (6).xlsx
    169,5 KB · Weergaven: 15
Goedemiddag,

ja ik moet moest wel knutselen want dat originele bestand is te groot dus ik heb wat data eruit gehaald en ja die datum met eind heb ik zelf door middel van formule verkregen daar zitten niet alleen feestdagen en weekend bij maar ook vrije dagen en die heb ik daarna als waarde geplakt. excuses voor extra werk maar daar had je niet naar hoeven kijken

ik ga even proberen of ik er nu uit kom
 
Ik wil alleen nog graag vakanties toevoegen daarvoor heb ik bij namen beheren een tabel gemaakt. Moet ik die dan bij SOMPRODUCT matrix 2 toevoegen>?? of hoe leer ik hoe dat werkt
 

Bijlagen

  • voorbeeld1 incl vakantie.xlsx
    171,8 KB · Weergaven: 20
zoiets ?
Daarmee toon je niet je weekends en je vakantiedagen.
Is het weeknummer in de 1e rij rood, dan zit er meer dan een weekend tussen die 1e werkdag van die week en de vorige datum
 

Bijlagen

  • voorbeeld1 incl vakantie.xlsx
    184,7 KB · Weergaven: 28
@cow18, ook overgestapt op Excel365?

Het weglaten van weken waar niets gepland staat is leuk maar geeft dan net weer geen overzicht voor de weken waar wel ruimte is. Is natuurlijk een beetje een kwestie van smaak en wat de TS wil zien. Dus een mooie aanvulling waar de TS zijn/haar kennis van Excel weer wat kan vergroten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan