USB-stick in diepvries

Status
Niet open voor verdere reacties.

Somaby

Gebruiker
Lid geworden
5 mrt 2019
Berichten
15
Meer een tip dan een vraag.

Ik heb een USB-stick die plots onleesbaar en onzichtbaar (in de verkenner) werd.
Het LED-je op de stick knippert voortdurend onregelmatig en met een verschillende lichtintensiteit.

Na allerlei vruchteloze pogingen (in veel USB-slots op verschillende computers) kreeg ik het idee om de stick een nachtje in het diepvriesvak te steken (voorzichtigheidshalve in een plastic zakje gewikkeld). 's Anderendaags stak ik hem zo snel mogelijk opnieuw in een USB-slot ... en wonder boven wonder kreeg ik een foutmelding met een vraag voor automatisch herstel.

Toen ik vond dat dat "herstel" wat lang bleef duren (na 'n minuut ongeveer) heb ik dat proces gestopt via taakbeheer.
Meteen daarna verscheen de stick in een venster met een nieuwe drive-letter en alle mappen en bestanden!
Toen heb ik de mappen met de belangrijkste inhoud (foto's) vlug naar mijn harddisk kunnen kopiëren.
Echter niet volledig: na circa een halve minuut kreeg ik weer een foutmelding.

"Dit apparaat is gestopt omdat er problemen zijn gerapporteerd. (Code 43) A request for the USB device descriptor failed."
Daarna heb ik de hele procedure herhaald en zo toch praktisch alles kunnen recupereren.
 
Is dit wel een USB-stick met een merknaam? Hoe oud, kwaliteit, grootte, bij wie gekocht en wat is de prijs?

Hoe groot is de kans dat iemand exact hetzelfde probleem heeft met een USB-stick als jij.

Dat "idee van invriezen", waar is dat op gebaseerd? Waarom een nachtje en geen week? Je kunt de stick ook in de zon leggen, in het water of cola gooien met hetzelfde resultaat. Waarom "zo snel mogelijk"? Is ook weer gokwerk! Je zegt het zelf al, "wonder boven wonder". Alles verschijnt met een nieuwe drive-letter, gaat er dan geen lampje branden? Samengevat is dit een tip met geen enkele wetenschappelijke onderbouwing en alles is gebaseerd op puur gokwerk, toeval, geluk en wonderen. Het kan net zo goed zijn dat Jomanda de wandelende magnetron uit Tiel bij jouw in de buurt is komen te wonen en dat die de stick heeft ingestraald.

"Dit apparaat is gestopt omdat er problemen zijn gerapporteerd. (Code 43) A request for the USB device descriptor failed." Dat kun je beter even met Google opzoeken.
 
Is dit wel een USB-stick met een merknaam? ...
Het is een stick die ik ooit in de Aldi kocht: Intuix 32GB.
Daar heb ik de meeste van mijn 25 memory sticks gekocht en tot nu toe heb ik enkel met voornoemde een probleem gehad.

Het idee is gebaseerd op het feit dat alles beduidend krimpt bij zo 'n drastische temperatuurverlaging van meer dan 30°C.
Contacten komen dichter bijeen en door minder thermische chaos in de halfgeleiders (kwantumfysica) kan het zijn dat die ook merkbaar stabieler functioneren.
Een magnetronkuur lijkt mij gegarandeerd destructief. Omdat ik vocht en dus ook condensatie of kortsluiting maximaal wilde weren heb ik de USB-stick goed in een pastic zakje verpakt alvorens hem in de diepvries te steken.

Vanzelfsprekend bewijst mijn positieve ervaring niet dat de procedure altijd succes oplevert, maar het is duidelijk het proberen waard.
Wat die foutmelding betreft: ik had ook reeds geprobeerd om de USB-invoer driver te updaten, maar volgens apparaatbeheer was er geen nieuwere en verder zag ik enkel "dit apparaat werkt correct".
 
Lol, harde schijven werden "vrougah" wel eens in de vriezer gelegd om de koppen weer los te krijgen, bij ata schijven werkt dat niet en zeker niet bij USB sticks, die hebben liever juist warmte, mazzel dat het wel is gelukt.
http://recover-it.biz/nl/flashdrive-recovery/repair-usb-drive-and-recover-data.html
Voor de volgende keer.
Mijn (elementaire) kennis van de kwantumfysica zegt dat hier afkoelen beter werkt dan opwarmen.
Jouw link kende ik niet, maar ik zocht ook naar tips om de USB-stick te herstellen en vond DRW_Trial_Installer_20210502.10717.
Helaas werkte dat niet - toonde wel een achttal zeer eigenaardige bestanden, maar kon die niet openen.
Deed me trouwens denken aan zo 'n typisch "file recovery" programma, maar ik was er 100% zeker van dat ik niets per ongeluk had gewist.
 
Laatst bewerkt:
Waarom een nachtje en geen week?
Ik weet niet of je wel eens een diepvriesvak hebt gebruikt in een koelkast, maar als het met één nacht vriezen niet lukt, dan heeft een week echt geen zin :). Of het moet een USB stick van 25 kilo zijn, dan heb je wellicht meer tijd nodig :d.
 
Hallo

Koelen van defekte elektronische onderdelen kan deze terug laten werken voor een korte periode.

Koelspray is iets wat zo goed als alle elektronika hobbyisten/proffesionals 1 of meerdere exemplaren van hebben liggen.

https://www.bol.com/nl/p/freeze-spray-universal-400-ml/9200000046365414/?country=BE

Wordt veel gebruikt bij foutzoeken.

Dacht dat dit algemeen geweten was .... aan sommige reakties hier ... blijkbaar niet.

U.s.b. memory sticks --> hogere capaciteit sneuveld frequent , meestal mem. controller , ook veel losgescheurde u.s.b. connectoren door er te voorzichtig mee om te gaan ...

Peter
 
Laatst bewerkt:
Dacht dat dit algemeen geweten was .... aan sommige reakties hier ... blijkbaar niet.
Dat wist ik inderdaad niet. TS gaf aan dat het "zijn idee" was. Maar goed, jij en LP werpen meer licht op het begrip "koeling" in de computerwereld.
 
Koelspray is iets wat zo goed als alle elektronika hobbyisten/proffesionals 1 of meerdere exemplaren van hebben liggen.
Klopt, heb ik zeer vaak gebruikt bij reparaties, vooral bij soms-wel-soms-niet problemen.
Eerst even licht verwarmen met een föhn, en daarna 1 voor 1 de componenten flink afkoelen met "kälte spray".
 
Aangezien warmte de weerstand verhoogd, zal koude de weerstand verminderen. Vanwege het krimpen van de halfgeleider, wordt er wel eens gezegd, dat kou dan een slecht contact repareert doordat de chip krimpt maar dat zijn in kunststof en silicium minieme verschillen en op metalen grotere in de tegengestelde richting. Echter: bij het nauwelijks nog hebben van contact in een groeiend en uiteindelijk opvallend defect, gaat er snel warmteontwikkeling zijn en zal er nogal wat weerstand overwonnen moeten worden, samen met het toch al gebrekkig geleiden van de stroom. Als bevriezen de enige optie is, dan zal condens het apparaat kunnen aantasten en er is voldoende lucht voor condensatie in het apparaat zelf aanwezig. Hiervoor werd al vaker gewaarschuwd op Helpmij.nl maar denkt u bij condensatie ook aan elektrolyse, wat een dun laagje metaal in oplossing brengt als het vochtig genoeg de stroom doorvoert. Destructief is het zeker. Bij mij heeft het ook wel eens gewerkt en inderdaad repareert het nooit iets. Toch bedankt voor de tip.
 
Het zal best eens werken. Maar ik vind het "wetenschappelijk" wel allemaal heel twijfelachtig en veel gokwerk. Je bouwt een raket en/of maanlander en je bent afhankelijk van allemaal dergelijke onzekere materialen dan is het wel heel riskant. Even iets koelen op de maan, dan wellicht werkt iets wel weer voor een tijdje? Begrijp je wat ik bedoel!
 
Het zal best eens werken. Maar ik vind het "wetenschappelijk" wel allemaal heel twijfelachtig
Als niet-wetenschapper werkt het in de prakatijk goed, vooral bij een aangeboden reparatie met de klacht "na een tijdje treedt het probleem op".

Als bevriezen de enige optie is, dan zal condens het apparaat kunnen aantasten
Dit hangt af van het gas wat in de bus zit. Ik denk dat bij isopropanol dit niet zo gauw zal gebeuren omdat dit gas specifiek bij elektronica wordt gebruikt.
 
Had het zelf niet verzonnen hoor.
ik ook niet...

PS: De kans dat het agv eruit en er weer in de USB poort weer toevallig een (tijdelijk) contact ontstaan door mechanische belasting dus, is acht ik, ook onbewezen, groter. Immers je drukt zo'n USB stick er toch in. Dat kan een aantal keren blijkbaar tijdelijk goed gaan? Doordat de stick altijd warmer wordt zet deze weer uit en ook het materiaal gaat relaxeren als de druk verdwijnt en daarmee stopt de werking?
Heb je het nog een 3e keer als een pure test geprobeerd?:D
 
Laatst bewerkt:
@senso. De werking van isopropanol nagezocht. Er zal dus wel een wetenschappelijke onderbouwing aan ten grondslag liggen.

isopropanol
Lost oliën, kleefstoffen, soldeervloeistof, residuen, vloeistofresten, vingerafdrukken en andere verontreiniging op. Verdampt snel bij kamertemperatuur. Laat geen oliën of sporen na, in tegenstelling tot veel ethanolverbindingen. Mengt zich volledig met water en verdampt daarmee waardoor het corrosieschade voorkomt.

RIVM meldt dat "isopropanol vloeistof" goed kan worden gebruikt als snelwerkende desinfectie.
Uiteraard kan je de koude spray hier niet voor gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
Met al die uitleg ben ik nu wel kaltgestellt. Nu de koeling nog.;):d:d:d
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan