Blauw scherm

Status
Niet open voor verdere reacties.

RoosvGJ

Gebruiker
Lid geworden
23 jan 2011
Berichten
34
Sinds gisteravond heb ik ineens een blauw scherm op laptop. Ik ben echt een leek. Heb gegoogled op gsm en van alles geprobeerd. Doet niks.
In eerste instantie was de melding: critical process died.
Nu zie ik als laatste op mijn scherm staan: failed to transfer loggen massages to the event log with status 6.
Daaronder: X:\windows\system32>

Kan iemand mij hierbij aub helpen?
Wat moet ik achter die 32 typen?
Of andere handeling?
Ik kan als echt niets meer werkt wel nieuwe laptop kopen, maar ben dan alle gegevens, documenten enz. kwijt, of niet?
 
sfc /scannow kan je als commando proberen.
Dit repareert Windows in veel gevallen.
 
Ik kan als echt niets meer werkt wel nieuwe laptop kopen, maar ben dan alle gegevens, documenten enz. kwijt, of niet?
Mocht je daartoe overgaan dan kan de harde schijf uit je oude laptop worden gehaald waarna deze middels een USB enclosure op je nieuwe laptop kan worden aangesloten en kan je alles kopiëren.
Dan eventueel ook je backup terug zetten, als je die gemaakt hebt.
 
Laatst bewerkt:
Als Windows het niet meer doet dan zegt dat niets over de andere gegevens op de schijf. Maar bij nieuw installeren kan alles kwijt zijn als dat niet met behoud van bestanden en programma's is en wanneer je een schijf controle doet en je zou fouten van sporen en sectoren repareren, alleen repareren van het bestandssysteem is veilig.

Hoe kom je bij deze opties? Vaak wanneer je de computer voor de vierde keer hebt uitgeschakeld door de aan/uit knop ingedrukt te houden. Dan kan je bij Windows 10 kiezen voor schijf controle of systeemherstel of de opdrachtregel.

Het opstarten vanaf het Windows installatiemedium en het uitvoeren van Setup, doet Windows vaak automatisch opstartproblemen verhelpen. Deze meldingen en het opnieuw opstarten zou moeten gebeuren voordat de opties voor waar Windows geïnstalleerd moet worden komen. Kies niet voor Repareren met de sneltoets die eerder al in beeld komt. Op dat punt van de installatiekeuzes aangekomen, kan je wel kiezen voor Windows repareren en dan in het menu onder meer opdrachten geven.

Eerdere versies dan Windows 10 hebben een Veilige modus toets die je bij het opstarten steeds indrukt. Drivers worden dan niet geladen. Misschien is het een probleem met een driver want dat komt veel voor of je kan logboeken zien (rechts op Start klikken) en schijf controle doen of bij systeemherstel terug gaan naar een systeemherstelpunt als Systeemherstel staat ingeschakeld.

Nog een paar opmerkingen; zorg voor een volle 3 Volt knoop-cel batterij want computers kunnen uitvallen en ook met allerlei foutmeldingen wanneer de BIOS batterij leeg aan het raken is. Die van mij al bij half vol en zowat ieder jaar. Maak liever geen gebruik van Slaapstand of Snel opstarten, waarmee programma's ook open blijven. Doe je dat toch, maak dan de laptop bij problemen van opstarten goed stroomloos door van de lader te halen, de accu er uit te nemen en de aan/uit knop even lang ingedrukt te houden. Als je op de opdrachtregel kan komen dan is dit de opdracht voor slaapstand uitschakelen en het bestand hiberfil.sys, wat dwars kan liggen, van de schijf te verwijderen: powercfg –h off en voor inschakelen: powercfg –h on
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan