• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

diverse bereiken in een kolom als matrix aanduiden

Status
Niet open voor verdere reacties.

jafrako

Gebruiker
Lid geworden
13 jan 2007
Berichten
150
Ik heb een tabblad waarop ca 1.000 groepsfotobestanden staan in een paar kolommen: ID, volgnr, naam, begin/einde
Iedere persoon op de foto wordt op een aparte regel vermeld met ID, volgnr en naam; in totaal ca 10.000 regels.
In kolom A staan de ID's van laag naar hoog in groepen met hetzelfde ID en per groep in volgorde beginnend met volgnr 1.
Ik moet deze namen per groep samenvoegen en dat kan eenvoudig met een formule. Spaties en komma's toevoegen is geen probleem.
Het probleem is dat ik in een samenvoegformule de naamcellen van een groep moet vermelden bijv als C30:C32 en C33:C36; een matrix dus en dat kan handmatig en werkt prima maar maar voor 1.000 groepen van verschillende grootte wordt dat een te grote klus.
Ingewikkelde formules bouwen kan ik aardig en ik heb geëxperimenteerd met ALS, EN, OF met verwijzingen naar de kolom met begin en einde. Ook niet moeilijk.
Maar het lukt me niet zo'n matrix aanduiding als C30:C32 te verkrijgen.

Voorbeeld:
RIJ A B C D
30 FOTO1234 01 Jan begin
31 FOTO1234 02 Piet
32 FOTO1234 03 Klaas einde
33 FOTO5678 01 Sjors begin
34 FOTO5678 02 Frits
35 FOTO5678 03 Joop
36 FOTO5678 04 Dirk einde
 
Heb je een voorbeeldbestand met daarin je gewenste uitkomsten?
 
Hoe voeg ik een Excel bestandje in of mag het een afbeelding zijn?
 
"Ga geavanceerd" rechts onderaan > daarna paperclipje gebruiken.

Geen plaatjes s.v.p. Kunnen we niet zoveel mee.
 
Aangehecht een deeltje van het bestand. Ik heb het geanoniemiseerd. Je ziet links de resultaten zoals ik die zou willen doorvoeren.
 

Bijlagen

  • test.xlsx
    12,8 KB · Weergaven: 30
Wat levert de informatie in kolom D meer dan wat in kolom C al staat ?
 
@snb, chaos en lege cellen;)

Code:
=IF(A3<>A4;TRIM(TEXTJOIN(;;FILTER($C$3:$C$11;$A$3:$A$11=A3)));"")
 
Tja...

Met een (verborgen) hulpkolom red ik het ook nog vrij simpel. Deze werkt in alle Excel versies, niet alleen Excel 365. De Excel 365 oplossing is wel de mooiste...
 

Bijlagen

  • test (AC).xlsx
    13,8 KB · Weergaven: 32
Laatst bewerkt:
SNB
Het gaat over een oud Excelbestand waarin tbv een vereniging namen zijn vastgelegd van groepsfotos.
Per ID (is een foto) zijn er meerdere namen met een volgnr dat bij ieder volgend ID weer met 1 begint.
Tbv conversie naar een moderne database moeten de namen per ID worden samengebracht in 1 cel.

VenA
Mijn dank. Je bent soms wat stekelig maar als je geniaal bent zal je veel worden vergeven.
Ik moest de formule wel in NL vertalen.
 
Je bent soms wat stekelig

soms mag je best wel weglaten;)

Tbv conversie naar een moderne database moeten de namen per ID worden samengebracht in 1 cel.
Een database met cellen? Lijkt mij overigens een slecht ontwerp van de 'moderne database'
 
Laatst bewerkt:
De 'oude' opzet is beter als database.
Het volgnummer is natuurlijk overbodig.
 
Laatst bewerkt:
soms mag je best wel weglaten;)

Een database met cellen? Lijkt mij overigens een slecht ontwerp van de 'moderne database'

Ik gebruik het woord cellen bij gebrek aan beter want ik ken de benaming in die nieuwe database niet. Mij werd gevraagd de namenlijst in Excel ten behoeve van de conversie zodanig aan te passen dat de afzonderlijke naamcellen tot één naamcel per foto worden samengevoegd incl. de volgnrs zoals ze op de silhouetfotos ooit over de personen zijn aangebracht.
Ik weet dat er geavanceerdere methodes bestaan om groepsfotos van namen te voorzien maar het gaat over grote hoeveelheden die opnieuw zouden moeten worden ingeklopt door meestal oudere vrijwilligers die dit meer gaan leren. De werkelijkheid is soms weerbarstiger dan we zouden willen.
 
Laat vrijwilligers geen overbodig werk doen.
Zie de database in het bestand.
 

Bijlagen

  • __database foto.xlsx
    16,1 KB · Weergaven: 29
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan