Echt niets te doen met kapotte laptop?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sarah2

Gebruiker
Lid geworden
4 jan 2010
Berichten
16
Mijn oude laptop (hp pavilion 15-p266nb) had opstartproblemen en werd gediagnoseerd in de computerwinkel met een kapot moederbord. Herstel ging 600 euro zijn, weken duren en werd afgeraden. Omdat ik twee dagen later op reis vertrok en een laptop daar nodig had heb ik dus toen dus snel snel een nieuwe gekocht.

Maar nu zou ik toch nog iets met mijn oude laptop willen doen.

Deels uit ecologische overwegingen en deels omdat er behalve die opstartproblemen niets aan mankeerde. Ik weet het, ik weet het: laptops verouderen terwijl je er naar kijkt. Maar toch.

Hoe je het ook draait of keert, ik had dat ding nog maar vier jaar en om het dan integraal weg te gooien is eigenlijk toch wel belachelijk. Hij was geüpgraded naar windows 10 en zijn specs volstonden in alles wat ik van een laptop nodig had.

Mijn vader had de laptop graag geadopteerd, dus ben ik beginnen kijken om hem toch te laten herstellen. Als de laptop terug werkt zoals voordien is het mij eigenlijk wel een paar honderd euro waard. Ik weet dat ik voor hetzelfde bedrag een nieuwe laptop kan kopen, maar ergens geef ik toch ergens de voorkeur aan herstellen.

Maar er wordt mij kennelijk niet eens de keuze gelaten. Al drie winkels in de buurt gecontacteerd. Niemand wil er zelf nog maar aan een reparatie beginnen. En dat is zo frustrerend.

Is containerpark nu echt de enige toekomst voor mijn oude laptop?
 
Waaruit is gebleken dat het aan het moederbord ligt? Wat gebeurt er precies?

Haast alle computerbedrijven doen niks met kapotte hardware, zoals moederborden, en bestellen gewoon een nieuwe als er gediagnosticeerd is dat die dood is. Het kan een opgeblazen elco-tje zijn, of een kortsluiting die door een elektronica-liefhebber eenvoudig te vervangen is. Maar computer-winkels hebben bijna nooit die specialiteit omdat het onderzoeken al tijdrovend is en dit ook niet de verfijnde expertise is die medewerkers of stagiaires vaak hebben.

Als je echt wat wilt betekenen voor je oude laptop, dan kan je hem altijd op Tweakers Vraag & Aanbod zetten. Er is vaak wel iemand die daar graag mee sleutelt. Of je kan een oproepje plaatsen of een liefhebber er naar wilt kijken. Voor een hobbyist met veel tijd is zoiets een uitdaging.
 
Laatst bewerkt:
@Sarah2: Goede vraag! :thumb:

Ben zelf actief in de kringloop als (technisch) vrijwilliger. Defecte laptops, die we niet kunne repareren, zet ik voor een zachte prijs in de winkel. Zelden dat er een blijft staan. Vaak voor de onderdelen, maar mogelijk ziet iemand er nog brood in.

Soms komt me een geïnteresseerde klant me nog updaten wat hij er mee gedaan heeft om hem toch weer te laten werken.
Het is voor ons te onzeker om onderdelen in te kopen en er komt toch wat extra regelgeving om de hoek kijken, ook al is die deels afgezwakt (om hergebruik te stimuleren).

Uit eigen ervaring weet ik dat behoorlijk defecte MacBooks via Marktplaats nog wel goed een weg vinden, voor verbazingwekkende prijzen. Van HP weet ik het niet.

Overweeg de kringloop eens, ik kan niet voor elke kringloop spreken, hangt ook samen met iemand die daar oog voor heeft om dit te stimuleren en tot uitvoering te brengen. Op MP kun je er mogelijk geld voor krijgen, van "ons" niet, maar "we" proberen wel zoveel mogelijk spullen weer in de omloop te krijgen.


Ik zie nu ook om mij heen dat anderen nu toch anders tegen bepaalde zaken aan kijken door mijn acties.
 
Sarah2, woon je in de buurt van Enschede?
Heb je alle belangrijke foto's en documenten al van je harde schijf gehaald?
 
Bedankt alvast allemaal om me niet al onmiddellijk voor gek te verklaren omdat ik een oude laptop wil laten herstellen. :)

Ik heb toevallig net gisteren een hersteller gevonden die er tenminste eens naar wil kijken. (Blijven proberen is dus de boodschap) Dus met wat geluk is er toch waterkansje op de reanimatie van de oude laptop. We zullen zien.

PHP4U, dat het aan een kapot moederbord zou liggen is wat de orginele computerwinkel mij verteld heeft en ik had geen reden om er aan te twijfelen. Het eigenlijke probleem was dat als je op de start knop drukte, het scherm zwart bleef maar de computer wel hoorbaar draaide. Pas na veel op en af de knop drukken ging hij door met opstarten en kon ik het paswoord invullen op het scherm. Dit verergerde nogal snel op een paar dagen tot het bijna 20 minuten duurde voor ik hem aankreeg. Toen heb ik hem binnen gebracht voor herstelling.

Maar wat je verder zegt, klinkt best wel raak.

Ik zal Tweakers in gedachte houden mocht dit niet lukken.

route99, aan de kringloop had ik eigenlijk nog niet gedacht. De lokale kringloop accepteert kapotte electronica en heeft een eigen hersteldienst, al ging ik er niet vanuit dat computers daaronder vielen. Maar if all else fails, waarom niet.

Puppie, helaas, ik woon bij Antwerpen in België. Alles op de computer was gebackupt voor hij naar de herstelling ging. Ik heb hem sindsdien niet meer kunnen opstarten om te checken of er nog iets opstaat.

In ieder geval ook bedankt om mij wat andere opties voor te stellen. :)
 
Hallo

Symptomen lijken deze van een defekte g.p.u. te zijn .

Meest voorkomende oorzaak voor dergelijke defekten --> langdurig veel te warm (lees heet) zijn van deze laptop.

Hopelijk voor u heb ik geen gelijk.

Peter
 
Het is gelukt!

De hersteller heeft het moederbord van mijn laptop kunnen repareren. En zelf met een nieuwe harde schijf heb ik mijn laptop terug zonder evenveel te moeten betalen als voor een nieuwe. Het is dus wel zeker mogelijk. Al heb ik best wat geluk gehad. Ik heb intussen de back-ups en mijn andere programma's geïnstalleerd en tot nu toe draait hij even goed als te voren.

(Bij deze dus, Anys herstellingen in Wilrijk, zeker aan te raden!)
 
Eerlijk gezegd heb ik er niet naar gevraagd, Lange Pier.

En het antwoord zou mij waarschijnlijk ook niet zoveel wijzer hebben gemaakt zelfs áls ik het gevraagd had. Al besef ik dat jullie experts dat waarschijnlijk het interessantste zouden gevonden hebben maar ik vrees dat ik jullie moet teleurstellen op dat punt.
 
Normaal betaal je onderzoekskosten en krijg je te horen wat er defect is. Opdracht geven. Als de laptop klaar is, staat er op de bon wat er gerepareerd is. Niets van dat alles en is zeker "zwart" betaald (grapje). Ook al heb je gevraagd, je moet het ook nog geloven.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan