Slechte Wi-Fi verbinding (2.4Ghz) in de avond

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pepsiman

Gebruiker
Lid geworden
19 sep 2010
Berichten
252
Hallo,

Ik merk al een langere tijd op dat in de avond mijn Wi-Fi verbinding stukken trager is dan overdag. Waar het aan ligt is voor mij een raadsel, waarbij ik jullie om hulp vraag.

Ik heb een Ziggo Modem/Router. De Wi-Fi functie staat hier uit en heb een Netgear WAC510 hiervoor vervangen.

De gegevens van mijn Ziggo abonnement:
Naam: Zakelijk Internet Complete
Downloadsnelheid: 500 Mbit/s
Uploadsnelheid: 40 Mbit/s

De gegevens van mijn Netgear WAC510:
1 SSID voor 2.4Ghz (eigen gebruik) - Channel: Auto (6)
1 SSID voor 5Ghz (eigen gebruik) - Channel: Auto (48)
1 SSID voor 2.4 Ghz en 5Ghz (gasten) - Channel: Auto (6)

Aantal andere Wi-Fi netwerken in mijn omgeving: 4 (+ 1 vanuit de eigen printer)

Overdag speedtest (2.4 Ghz) - 12:00
Download: 54 Mbit/s
Upload: 38 Mbit/s

Avond speedtest (2.4 Ghz) - 22:30
Download: 14 Mbit/s
Upload: 5 Mbit/s

Wat me hierbij heel erg opvalt is de gigantische haperingen als ik een video afspeel naar mijn Chromecast. Om de 5 minuten valt hij wel voor 30 sec stil, waar ik mezelf steeds meer aan dood irriteer.

Hopelijk kent iemand een aantal oorzaken en/of oplossingen zodat ik hiermee verder kan gaan..
 
Hoe is je TV verbonden ?
Wifi of kabel ?
Netflix of andere streaming aktief in de avond en niet overdag ?

Kan je speedtest op de verbinding (tussen laptop en Ziggo modem dus) vergelijken met speedtest Wifi ?
Zo kom je te weten of de wifi enkel of de ganse verbinding op de knietjes gaat ...
 
Laatst bewerkt:
Kanalen niet op auto zetten maar een vaste kiezen kan?

Niet in het bezit van een wifi/lan router?
 
Kanalen niet op auto zetten maar een vaste kiezen kan?

Niet in het bezit van een wifi/lan router?

Ik kan een vaste kiezen. Alleen weet ik dus niet welke ik hiervoor moet kiezen.

Ja, de Ziggo Router gebruik ik voor het LAN netwerk (zitten een aantal switches tussen vanwege de hoeveelheid bekabelde apparaten).
 
M.b.v. InSSIDer kun je alle wifi netwerken in jouw omgeving zichtbaar maken en ook de kanalen waarop deze actief zijn...
 
Hoe is je TV verbonden ?
Wifi of kabel ?
Netflix of andere streaming aktief in de avond en niet overdag ?

Kan je speedtest op de verbinding (tussen laptop en Ziggo modem dus) vergelijken met speedtest Wifi ?
Zo kom je te weten of de wifi enkel of de ganse verbinding op de knietjes gaat ...

TV is niet verbonden met het internet.
Geen andere steaming diensten actief op dat tijdstip (vanaf 22:00)

Ik heb toen destijds bewust de Wifi uitgeschakeld op de Ziggo modem, omdat ik dacht dat het daaraan lag. Dus het probleem was ook daar aanwezig.
 
vanuit inSSIDer:

De twee rode pijlen zijn de netwerken van mij. De lichtgele lijn is waar ik via mijn laptop met verbonden ben.

inSSIDer-Image.png

Tevens geeft inSSIDer dit aan:
InSSIDer_Info1.png
InSSIDer_Info2.png

Speedtest via de laptop op SSID met 2.4Ghz:
Ping: 15 ms
Download: 2.6Mbps
Download 3.5 Mbps

Dit is gemiddeld genomen.
 
Laatst bewerkt:
Modem routers die Ziggo levert zijn vrijwel allemaal prut met wifi maar dat accesspoint houd ook niet over vandaar de vraag over een eigen modem router, heb er een Belkin achter hangen die nog op tientallen meters werkt.

Lees verder niets over het kiezen van de niet overlappende kanalen....
 
Modem routers die Ziggo levert zijn vrijwel allemaal prut met wifi maar dat accesspoint houd ook niet over vandaar de vraag over een eigen modem router, heb er een Belkin achter hangen die nog op tientallen meters werkt.

Lees verder niets over het kiezen van de niet overlappende kanalen....

Dat de modem routers van Ziggo slechte Wifi kwaliteit hebben is een feit. Ik begrijp je zin alleen niet "maar dat accesspoint houd ook niet over".

Wat raad je aan? Een eigen (extra) modem/router aanschaffen?
 
Jouw resultaten zijn lager dan in de test die op zich wel redelijk als je ze haalt, dus loop alles nog eens na. Ik neem aan dat WAC510 via de kabel aangesloten is?
https://nl.hardware.info/access-points.73/netgear-wac510.377083
https://tweakers.net/pricewatch/713827/netgear-wac510/reviews/

Ik koop zelf ook nooit pure Access Points maar routers met goede Wifi. Daar kan ik in een veranderende situatie nog meer mee en voor de verkoop vaak aantrekkelijker (imho).

attachment.php

afbeelding_2021-05-19_074815.png
 
Laatst bewerkt:
Jouw resultaten zijn lager dan in de test die op zich wel redelijk als je ze haalt, dus loop alles nog eens na. Ik neem aan dat WAC510 via de kabel aangesloten is?
https://nl.hardware.info/access-points.73/netgear-wac510.377083
https://tweakers.net/pricewatch/713827/netgear-wac510/reviews/

Ik koop zelf ook nooit pure Access Points maar routers met goede Wifi. Daar kan ik in een veranderende situatie nog meer mee en voor de verkoop vaak aantrekkelijker (imho).

attachment.php

Bekijk bijlage 357567

De accesspoint zit met een kabel verbonden naar de Ziggo Modem/Router.
 
Nu is het ochtend/middag (19-5-2021, 11:16) waarbij de speedtest het volgende haalt (SSID 2.4 Ghz)

Ping: 18 ms
Download: 55,7 Mbps
Upload: 38,7 Mbps

Vernieuwde status (19-5-2021, 11:41) waarbij de speedtest het volgende haalt (SSID 2.4 Ghz)

Channel gewijzigd naar 11
In plaats van 20/40 Mhz channels, nu handmatig op 20 Mhz gezet.

Ping: 17 ms
Download: 14,7 Mbps
Upload: 6,52 Mbps
 
Laatst bewerkt:
Dat de modem routers van Ziggo slechte Wifi kwaliteit hebben is een feit. Ik begrijp je zin alleen niet "maar dat accesspoint houd ook niet over".

Wat raad je aan? Een eigen (extra) modem/router aanschaffen?

Een router met een betere wifi is voldoende, welke is ook afhankelijk van het budget, daarnaast mogen routers een max. wattage gebruiken, welke daarover heen gaan weet ik niet.
Heb er een Belkin Play Max achter hangen van tig jaar oud, werkt nog steeds prima.
Zet je die van Ziggo in bridge mode.
https://www.allesoverdraadloosinternet.nl/wifi/veel-zware-wifi-routers-illegaal/
Kijk ook hier even, kun je zelf de parameters aangeven.
https://tweakers.net/modems-en-rout..._ry_-TRRZotDSbXSF1a3Cr3ipVfZoTKIUni__swoyc8xc

Met accesspoints heb ik ook alleen maar ellende meegemaakt.

Miss. werken deze wel goed?
https://www.ziggo.nl/klantenservice/wifi/wifibooster
 
Laatst bewerkt:
Iets weerhoudt me ervan om afscheid te nemen van de NETGEAR WAC510 AP. Ik heb er hier 2 van hangen en die hebben altijd goed gewerkt.

Ik overweeg echter om de NETGEAR AP dat naast de Ziggo Modem/Router hangt te verplaatsen naar een andere verdieping. Dit om een NETGEAR Router aan te schaffen en deze naast de Ziggo Modem/Router te plaatsen.

Wat ik hiermee wil bereiken is dat ik dan voldoende bereik heb (verwacht te hebben) op alle verdiepingen + tuin.

Dit alles dient natuurlijk allemaal zo te lopen dat er 1 SSID (2.4 Ghz) komt dat kijkt naar de Router/AP met het beste bereik.

Wat denken jullie hiervan?
 
Inmiddels een tijdje verder...

D.m.v. het handmatig instellen van kanalen is het opgelost.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan