Krijg partitie C niet vergroot

Status
Niet open voor verdere reacties.

wouterskurtt

Gebruiker
Lid geworden
1 jul 2007
Berichten
145
Ik heb net een ssd van rond de 1 TB in mijn computer laten steken.
De partities van die 1 TB staan nog ingesteld van vroeger, toen ik nog een 256GB ssd had.

Mensen zeggen dat het blok "unallocated space" vlak na de C: schijf moet staan in een partitieprogramma, zodat je de optie voor vergroten krijgt.
Bij mij staat de unallocated space van 307 GB 2 plaatsen verder (zie printscreen in bijlage).

Hoe los ik dit op, zodat ik mijn C schijf die momenteel 236,4 GB is, naar de 500 GB te krijgen? (236,4 + unallocated space: 307)

Zie bijlage;

Met welk (gratis) partitieprogramma kan ik dit doen? Of moet ik speciale diskpart commando's intypen in de command prompt?


Zie bijlage aub.
 

Bijlagen

  • uitbreiden C.png
    uitbreiden C.png
    204,8 KB · Weergaven: 84
Kijk eens bij https://www.easeus.com/partition-ma...MI3LfQ5drf8AIVgxoGAB1eKAGbEAAYASAAEgI2JPD_BwE

Wel voorzichtig zijn als je nog nooit met dit soort programma's gewerkt hebt. Je kunt anders gegevens kwijt raken.

Je kunt doen en laten wat je wilt TOT DAT je de veranderingen bevestigd. Dus alleen bevestigen als je het zeker weet.
Ik zou de laatste 3 partities verwijderen en daar na er op die plaats één nieuwe aanmaken. Formatteren en een driveletter toewijzen.
Er is meer mogelijk, maar als je je data op D: zet wordt C: niet te snel klein.
Mijn C: is 128GB en is maar voor de helft in gebruik. Foto's documenten, downloads etc. staan in een andere partitie op die schijf.
 
Laatst bewerkt:
Net zo maar dan met MiniTool Partition Wizard 10. Versie 10 is de laatste gratis shareware versie welke ook schijven kan kopieren (klonen). Dus heb je 10, dan niet updaten. https://www.dropbox.com/s/u72xvbuoxvza8br/pw10-free.exe?dl=0

Bij traditionele schijven raken vaak alleen bepaalde partities corrupt bij beschadigingen. Reden om meer partities te maken. Hoe dat bij SSD schijven zit dat weet ik niet want op mijn USB sticks zijn het vaak mappen die ontoegankelijk worden.

Het is niet belangrijk waar de partities staan. Voor de bewegende koppen van een harde schijf was het makkelijker wanneer het wisselbestand (het virtueel geheugen op de schijf) vooraan stond en ook de C schijf. Dat is niet meer zo. Zorg voor genoeg geheugen, zodat jou wisselbestand niet vaak hoeft te worden gebruikt. Ik heb uitgebreid naar 8 Gb. en krijg dat geheugen niet vol met eenvoudige taken maar bij 4 Gb. wel regelmatig.
 
Laatst bewerkt:
Kan zo ook niet, die 2 partities die er tussen staan eerst opschuiven naar rechts, wel elke elke keer apply gebruiken om fouten uit te sluiten.
Partitie die groter moet worden en de unallocated space dienen naast elkaar te liggen.
 
Bedankt voor jullie reacties, maar het lukt me nog steeds niet.

Kunnen jullie misschien stap voor stap zeggen met een van de programma's die jullie noemen, hoe ik dit kan verwezelijken?
Nu ziet mijn partities er zo uit: (zie bijlage).
Ik zou graag willen dat de C: rond de 500GB is (mag iets meer zijn).



(ik gebruik momenteel NIUBI Partition Editor Professional Edition, en als ik na de C een allocated space heb, dan kan ik zelfs nog niet de c vergroten, of ik doe iets verkeerd).
 

Bijlagen

  • partities2.png
    partities2.png
    43,3 KB · Weergaven: 56
Laatst bewerkt:
Met vrijwel alle gratis tools kun je die partities opschuiven, ik gebruik Minitool.
In dat plaatje staat die unallocated space niet naast de C:.
 
Als je toch een grote c: wilt ga dan de partities verplaatsen Hier de f: vervolgens samenvoegen. Neem geen risico als systeempartities niet verplaatst kunnen worden.
 
Laatst bewerkt:
Maak van die unallocated ruimte een partitie waar alle gegevens in komen. Wel zo verstandig om altijd de gegevens in een andere partitie te zetten dan de windows partitie.
Als dat gebeurt is dan periodiek een backup maken van de c- (windows) partitie en eens per week een van die gegevens partitie.
Als er dan eens een keer iets totaal mis is met windows (corrupt geraakt of een niet te verwijderen virus), dan is het een kwestie van de windows-backup terugzetten en alles werkt weer en de gegevens blijven in tact, omdat ze in een aparte partitie staan.
 
C vergroten naar ongeveer 500 GB

@alfred en iedereen hier
Hoe kan ik met Minitool de partite J die ik heb aangemaakt (195.3 GB) plaatsen naast de C: zodat ik de C kan vergroten naar 236.4 + 195.3.

Hoe kan je eenvoudig partities verplaatsen met Minitool of een andere tool??
Als ik rechtstklik op de J drive om daarvan de GB's toe te voegen aan de C, krijg ik een menu. Maar met de muis gewoon de partitie naast de C: krijgen, gaat toch niet?
 

Bijlagen

  • FOTOuitbreiden100.png
    FOTOuitbreiden100.png
    27,7 KB · Weergaven: 57
Die "J" dient weer een unallocated space te worden, wis die partitie dus, dan kun je de partities die ervoor staan opschuiven en de dan unallocated space die dan naast de C: staat bij die C: voegen door die uit te breiden/vergroten.

Tip, pak een oude schijf erbij en ga daar mee stoeien met Minitool.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan