Lightroom catalogus backup beveiliging

Status
Niet open voor verdere reacties.

atirR

Gebruiker
Lid geworden
16 jan 2017
Berichten
8
Ik gebruik Lightroom classic en wil een backup terug zetten maar krijg steeds de melding "Lightroom kan de catalogus niet gebruiken daar deze tegen schrijven beveiligd is" Waar kan ik deze beveiliging vinden om deze uit te zetten ?
 
Komt deze van een CD of DVD?
Eerst van CD/DVD naar PC/laptop kopiëren kan al helpen.
Anders naar de kopie op de PC gaan en met muis deze aanklikken en dan R-muis kijken of er nog een vinkje weggehaald kan worden bij "alleen lezen".
De vorige zin kun je altijd uitvoeren ook als het bestand al op de pc/laptop staat.

Kan ook zijn dat je alleen "read-only" rechten hebt en de admin het wel kan.
Dan of als admin importeren of via de admin login de rechten v/h bestand ook helemaal aan jou als gebruiker geven.
 
Laatst bewerkt:
Komt deze van een CD of DVD?
Eerst van CD/DVD naar PC/laptop kopiëren kan al helpen.
Anders naar de kopie op de PC gaan en met muis deze aanklikken en dan R-muis kijken of er nog een vinkje weggehaald kan worden bij "alleen lezen".
De vorige zin kun je altijd uitvoeren ook als het bestand al op de pc/laptop staat.

Kan ook zijn dat je alleen "read-only" rechten hebt en de admin het wel kan.
Dan of als admin importeren of via de admin login de rechten v/h bestand ook helemaal aan jou als gebruiker geven.

Ik krijg volgende venster bij rechtermuisklik
Bekijk bijlage 357675
 
Geen afbeelding, gebruik de paperclip dat werk imho altijd
Ongeldig(e) Bijlage opgegeven. Neem contact op met de webmaster als u een geldige koppeling hebt gevolgd.
En kun je ook gewoon inhoudelijk in gaan op waar bestand vandaan komt, CD/DVD of iets anders... voor de beeldvorming is dat mogelijk ook belangrijk om jouw plaatje te kunnen begrijpen.
 
Laatst bewerkt:
Klik op Ga geavanceerd i.p.v. Snel reageren, de rest wijst zich vanzelf.
 
Ik krijg volgend venster bij rechtermuisklik
Je hebt dus volledige rechten. Hmmm , klinkt niet goed.
Kun je andere databases wel inladen?

Heb je dit al wel gedaan waar ik eerder al over schreef? Zie plaatje.
Anders naar de kopie op de PC gaan en met muis deze aanklikken en dan R-muis kijken of er nog een vinkje weggehaald kan worden bij "alleen lezen".
De vorige zin kun je altijd uitvoeren ook als het bestand al op de pc/laptop staat.

Als het bestand eenmaal op wel lezen staat en toch niet te importeren valt kan deze ook nog corrupt zijn, zie hier hoe verder:
https://helpx.adobe.com/lightroom-classic/kb/troubleshoot-corrupt-catalog.html
 

Bijlagen

  • afbeelding_2021-05-24_133632.png
    afbeelding_2021-05-24_133632.png
    24,6 KB · Weergaven: 23
Laatst bewerkt:
Is dat dat geen interne instelling onder > Voorkeuren/preferences/instellingen binnen het programma zelf. En normaal kun je op een back-upbestand (2021-05-24 1058) dubbelklikken en dan openen zich de mogelijkheden.
 
@Senso Ik vermoed dat het ook zo gelopen is bij de TS, maar dat daar het antwoord "alleen lezen" op sloeg... en zo de vraag op het forum is gekomen.
 
- rechter muisknop, geen vinkje bij alleen lezen
- Geen enkele backup opent
- bij voorkeuren instellingen bij het programma is niets te vinden
:evil:

Ik enkele dagen geleden mijn externe harde schijf even afgekoppeld en zou kunnen dat lightroom toen nog open stond, maar daar dienen toch backups voor :eek:
 
Das balen......
Heb je LR al opnieuw geïnstalleerd?

Tav afkoppelen externe HD: Niet netjes idd om te doen als er op die schijf een LR bestand geopend is. Dat mag voor de backup bestanden in principe niks uitmaken, mits... je verder netjes ontkoppeld hebt.

Zijn bestanden van andere bestanden als jpg/doc/docx/xlsx etc... ook "alleen lezen" als je ze probeert te openen?
Dan zou de hele externe schijf alleen lezen moeten zijn.....
Tijd voor een andere schijf en met Testdisk de data te redden of heb je van die "backup" nog een backup.... de echte backup dus.. ;)
 
@Senso
Had hem ook gezien: De lock die optreedt zou dan toch optreden voor het bestand wat geopend was, niet voor de niet geopende backup? Vandaar mijn vraag of andere bestanden ook geopende kunnen worden.
Er zijn imho wel meer programma's die daar last mee hebben als er een loskoppeling plaats vind via en extern medium met daarop het geopende bestand.
 
Nog steeds niet opgelost :evil:
Alle andere bestanden openen normaal,
Lightroom terug geïnstalleerd nopes
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan