wanneer wordt de tabel bijgewerkt na invoer in formulier?

Status
Niet open voor verdere reacties.

excon3

Gebruiker
Lid geworden
24 apr 2017
Berichten
20
Ik ben volkomen nieuw, en heb een, denk ik, simpele vraag:
ik volg deze handleiding Access Creating Forms om een simpel formulier te maken.
Ik heb de knop "nieuw" gemaakt, dat lijkt te werken.
Maar na het maken van een nieuwe entry is de tabel niet bijgewerkt.
Ook na het maken van de nieuwe knoop "save" wordt de tabel niet bijgewerkt.
Pas als ik op sla afsluit en opnieuw open is de tabel bijgewerkt.
Mis ik iets of is dit de normale gang van zaken?
 

Bijlagen

  • klanttest1.zip
    23,9 KB · Weergaven: 19
Access werkt met 2 buffers: de record buffer en de veldbuffer. Als je een nieuw record aanmaakt wordt de recordbuffer leeggemaakt, wil je een bestaand record aanpassen, dan wordt dat record uit de tabel opgehaald en in de recordbuffer geschreven.
Het gegeven dat in het actieve veld staat wordt van de recordbuffer in de veldbuffer geplaatst. Daar kan je het aanpassen. Wanneer je naar het volgend veld navigeert (via de tab toets, of de muis) wordt de al dan niet aangepaste inhoud van de veldbuffer naar de recordbuffer geschreven. Wanneer je naar het volgend record gaat of SHIFT + ENTER gebruikt, of het formulier afsluit wordt de recordbuffer weggeschreven naar de database en het record dus opgeslagen.
MemBuffers.JPG

Als je ondertussen de tabel hebt openstaan om het resultaat te zien moet je wel een refresh doen eer je de actuele situatie ziet.
 
Laatst bewerkt:
Dank voor de uitleg, inderdaad, na refresh is de tabel bijgewerkt.
 
Gewoon, als je het resultaat wilt zien (niet nodig in mijn optiek, maar ieder wat ie wil natuurlijk :)) op <Ctr>+<s> drukken. Is het record ook bewaard.
 
Gewoon, als je het resultaat wilt zien (niet nodig in mijn optiek, maar ieder wat ie wil natuurlijk :))

sommige mensen wensen nu eenmaal hun code en ontwerpen testen. Natuurlijk is dat niet nodig voor echte experten. testen is voor sissies :D
 
Dit heeft niks met testen te maken. Ik heb een cursus voor je waarin het verschil wordt uitgelegd :d.
 
Maar na het maken van een nieuwe entry is de tabel niet bijgewerkt.
In Access werk je min of meer met 'snapshots'; zodra je iets opent (een tabel, een formulier) doe je dat met de op dat moment aanwezige gegevens in dat object. Ik kan dat simpel laten zien a.d.h. van jouw formulier en tabel. Daarbij heb ik de tabel geopend, én het formulier (dat ik eerst heb aangepast overigens naar een popup). Vervolgens heb ik in het formulier wat records toegevoegd/gewijzigd. Dan krijg je dit te zien:

Voor bijwerken bijwerken.png

In de tabel zie je nog steeds 4 records staan (rode pijl). Dat lijkt vreemd, want het totaal aantal records staat inmiddels op 8 (groene pijl). Dat komt dus, omdat ik het eerste object (de tabel) al open had staan met de op dat moment ingeladen records, en vervolgens in een ánder object (het formulier) ben gaan werken. Die situatie is heel simpel 'op te lossen' (tussen quootjes, want eigenlijk is er helemaal geen probleem) door op de knop <Alles bijwerken> te klikken (blauwe pijl in volgend plaatje). Dan worden alle gegevens wél bijgewerkt, en klopt alles weer. Voor dát moment natuurlijk; zodra je in één van de twee weer gaat werken, krijg je hetzelfde verschijnsel, dat de synchronisatie weer uit elkaar gaat lopen. En dan moet je dus weer alles bijwerken.

Na bijwerken.png

In de praktijk merk je hier dus helemaal niks van, omdat je zelden allebei de objecten opent; je werkt ofwel in het formulier, ofwel in de tabel. Nooit in allebei tegelijk. En zoals al gezegd: de data wordt altijd weggeschreven zodra je een nieuw record aanmaakt, of het object (tabel, formulier) sluit.
 
dank voor de duidelijke uitleg met de screenshots,het concept is me nu duidelijk.
Als je voor het eerst met een nieuw programma werkt en alles is nieuw, en je niet de tijd hebt om een uitgebreide cursus te gaan doen dan loop je al gauw tegen allerlei dingen aan.
Maar gelukkig zijn er dan de behulpzame forumleden om je weer op weg te helpen.
.
 
Kijk ook vooral eens naar de cursus Access die in de Handleidingen sectie staat. Daar kun je dan hopelijk nog wat nuttige informatie uit halen :). Access is overigens bepaald geen programma waar je zonder enige voorkennis gelijk mee aan de slag kan. Het is geen Word of Excel :d.
 
Wie zegt dat dat beter is? Een 'statische cursus' kun je op je gemak nalezen, terugbladeren etc. Video's zijn anders, niet per sé beter of slechter.
 
Statisch is of niet statisch, het heeft allebei zijn plek volgens mij.
Een van de YouTube links (GCFLearnFree.org) had ik ook een aantal filmpjes van gezien en ik vond dat heel nuttig.
Maar, die filmpjes gaan vergezeld van tekst, en dat vond ik toch ook wel prettig om dat op je gemak te kunnen doorlezen.
Ik vind in ieder geval de handleiding die hier verkrijgbaar is prima zo op het eerste gezicht, maar 26 hoofdstukken pfffff.
 
Hij gaat vrij diep :). De eerste hoofdstukken zijn overigens algemene database kennis, dus ik hoop dat je daar wat aan hebt :). Verderop gaat het meer over programmeren, en dat is niet gelijk voor iedereen interessant.
 
In een ideale wereld zou het fijn zijn om rustig te tijd te nemen om zo'n hele cursus uit te werken, in mijn realiteit is dat dus onmogelijk.
Werkdruk noopt mij om zo snel mogelijk de minimaal benodigde kennis te verzamelen om een bepaald doel te bereiken, ik wou dat het anders was maar de tijd ontbreekt simpelweg.
Maar zonder behulpzame mensen zoals jullie en vele anderen op fora's zou dit niet mogelijk zijn, dan blijf je gewoon in de rondte draaien zonder een oplossing te vinden voor een bepaald probleem; en nu, met een gerichte vraag kun je soms met het juiste antwoord verder met je projectje.

ik gebruik het internet al sinds het prille begin, toen was het heel gewoon om elkaar met bepaalde dingen te helpen, voornamelijk door middel van nieuwsgroepen en ook wel fora.
 
Ik hoop alleen maar dat je niet op dezelfde manier probeert chirurg te worden. Of piloot :d.
 
ik gebruik het internet al sinds het prille begin, toen was het heel gewoon om elkaar met bepaalde dingen te helpen,

Dat is nog altijd zo hoor, kijk maar naar sites zoals stackoverflow https://stackoverflow.com/. Voor en door professionals. En als er op het werk een probleem is, kijken we ook altijd eerst of er op het internet een oplossing te vinden is. De firma betaalt ons niet om uren te spenderen om een oplossing te vinden die al lang en breed op het internet te vinden is. Dat neemt niet weg dat je wel een grondig inzicht in de materie moet hebben om te weten naar wat je moet zoeken. Hiervoor kan je kijken op https://goalkicker.com/ Hands-on manuals geschreven door mensen die in de praktijk staan. je vindt daar, naast een manual VBA ook manuals MySQL, Visual Basic.net, SQL, Powershell, ect.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan