Kruistabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sytse1

Gebruiker
Lid geworden
9 aug 2007
Berichten
584
Office versie
miDer
Bijgaand mijn voorbeeld DB met een tabel en een kruistabel.
(Ik gebruik Access 2019 met Windows 10)

Van de tabel is in de DB een kruistabel.
Als je de kruistabel opent zie de naam in regelformaat.
Een kolom puntentotaal en gebaseerd op de datum de kolommen met de verdeling van de punten.
In de tabel zie je bij het record ook een score staan.
Ik weet niet of het mogelijk is. (ik heb van alles geprobeerd met de kruistabel) om naast de kolom totaal punten een kolom totaal score te zetten.
Bij de datum, naast de kolom punten de kolom score.
Zodat er per datum 2 kolommen zijn.
voorbeeld.png

Is dit mogelijk?

Sytse
 

Bijlagen

  • Voorbeeld.zip
    22,4 KB · Weergaven: 35
Volgens mij een kwestie van Score toevoegen als rijkop.
 
Ik weet niet of het mogelijk is. (ik heb van alles geprobeerd met de kruistabel) om naast de kolom totaal punten een kolom totaal score te zetten.
Dat is dus mogelijk. Om ze op te tellen: gebruik de formule SOM.

Bij de datum, naast de kolom punten de kolom score.
Nee, dat is niet mogelijk. Je heb in een kruistabel één veld als Kolomkop, en één veld als Waarde. In jouw geval maakt het weinig uit welke functie je daar in zet, zolang het maar niet AANTAL is. Zowel SOM, MIN, MAX, GEM, EERSTE en LAATSTE geven namelijk hetzelfde resultaat (bedenk maar eens waarom ;)). Het is dus niet mogelijk om twee kolomkoppen te gebruiken, en derhalve kun je ook geen twee waardevelden gebruiken. Daarvoor moet je naar Excel.
 
Bedankt, Octafish
Ga ik het op een andere wij realiseren.
Tenminste een poging. Met querys en subforms.
 
Ik zeg natuurlijk niet dat het niet mogelijk is, want je kunt het resultaat best in elkaar prutsen met VBA. Ik zit dan te denken aan een kruistabel (ja, met één kolom en één veld) waarin je de scores combineert met de punten. Gescheiden door een scheidingsteken. Dat is dan je waardeveld in je kruistabel, met de datum dus als kolomkop. Die kruistabel lees je dan uit met een recordset, en je maakt op basis van het aantal datumvelden een nieuwe tabel/query aan met dus aparte kolommen voor Score en Punten, die je dan in die recordset weer uit elkaar trekt. Die (eventueel virtuele) tabel gebruik je dan voor een rapport of formulier. Lijkt mij een stuk minder werk als wat je zelf beschrijft :). Bovendien heb je in jouw methode om de haverklap aanpassingen nodig als je een nieuwe datum met nieuwe waarden toevoegt. Die zijn namelijk zelden dynamisch toe te voegen aan formulieren.
 
OctaFishbedankt voor het meedenken.
De basis tabel in mijn voorbeeld wordt 1-malig na een serie uitslagen geupdated.
De kruistabel heeft dan ook altijd de actuele data.
Ik ga jouw idee bestuderen en kijk of ik die kan realiseren.
Als het mij lukt zal ik dit hier vermelden.
 
Aangezien de eerder geschetste draaitabel wel in Excel mogelijk is stap ik hiervoor over naar Excel om dezelfde toepassing te maken.
 
Dat lijkt mij een oplossing in de trant van: de asbak is vol, dus ik koop een nieuwe auto :). Mij lijkt het prima om Excel te gebruiken voor de draaitabel, en Access voor het gegevensbeheer. Dan gebruik je beide programma's waar ze voor bedoeld zijn. Je kunt die draaitabel redelijk naadloos in je db inbouwen. Maar als je je verveelt, en bakken met tijd over hebt, dan is alles overnieuw maken in een ander (en voor dit doel slechter) pakket, natuurlijk een prachtige oplossing :d.
 
En ik denk ook nog eens dat ik de noodzakelijke recordset in een half uurtje in elkaar heb geknutseld (en jij denk ik ook). En dan heb je gewoon een prima uitziende tabel :).
 
Inderdaad Octafish, ik heb lekker geknutseld.
Sorry voor mijn late reactie.
Ik had het onderwerp afgesloten en niet meer bekeken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan