Capaciteit USB stick aanpassen (verkleinen)

Status
Niet open voor verdere reacties.

snarf54

Verenigingslid
Lid geworden
2 aug 2004
Berichten
894
Heb een 128 GB USB stick gekregen voor in de auto.
Maar die kan max 64 GB aan.
Bij formateren krijg ik niet de keuze de grootte aan te passen.
Hoe zou ik dit kunnen oplossen bij voorkeur zonder additionele software te installeren ?
 
Onduidelijk verhaal.
Klik met rechts links onderin op het Windows logo en kies dat Disk management (Schijf beheer).
Wat laat dit zien over die USB stick?
Plaats er hier een scherm afdruk van.
 
Laatst bewerkt:
Natuurlijk probeer ik een vraag zo goed mogelijk neer te zetten.
Had niet aan Schrijfbeer/Disk Management gedacht.
Bijgaand schermprint

Heb gelijk even verder gekeken maar volume verkleinen is lichtgrijs, m.i. niet bereikbaar.
Ook bij formateren gekeken maar dan ook geen optie volume aan te passen/verkleinen.
 

Bijlagen

  • DM USB schijf.JPG
    DM USB schijf.JPG
    38,5 KB · Weergaven: 107
Je zou er 2 partities van elk 64 Gb of iets kleiner op kunnen maken m.b.v. Schijfbeheer.
 
Thx, maar hoe. Volume verkleinen is niet actief.
Schuiven met het vak kan ook niet.
Als ik bij C en F schijven kijk dan is de optie verkleinen er wel, maar dus niet bij de Usb stick...
 
Klik in Schijfbeheer op de USB stick zodat deze gearceerd is.
Klik dan met rechts en bekijk de opties.
Je kan de hele partitie verwijderen en er dan 2 nieuwe op maken.
Die dienen daarna dan beide geformatteerd te worden.
 
Dat lukt en kon toen wel de grootte aangeven.
Heb nu idd 2 partities.
Thx all !
 
Nu hopen dat je auto dat snapt ;)
 
Helaas, de auto begrijpt het niet.
Kan het nog aan het bestandssysteem liggen nu Efat, dat ik er op de 1 of andere manier FAT(32) van moet maken ?
Heb nog een dikke stick waar het ook op kan neem ik morgen even mee naar de auto, die is wel FAT32 geformatteerd.
Dan hebben we in ieder geval iets gevonden/uitgesloten.
 
Voor de auto zal het FAT32 of NTFS moeten zijn.
Ik gok FAT32, maar dat kan je vast in de handleiding van de auto vinden.
 
128GB stick (2x 64 nu) zal ik er morgen uithalen en dan aanpassen naar 32 + 96 en van de 32 GB partitie dan (proberen) FAT32 te maken.
Laat het tzt weten.
 
Als het apparaat ook naar de controller kijkt en ziet dat er een 128GB diskruimte aan hangt...wordt het niks...
Heb nl zelf een SD kaart van 32GB en daar heb ik een nieuw type card reader voor nodig. Deze SD kaart past wel in de oude lezer, maar die ziet hem niet.
Als ik die 32GB kaart een 2GB FAT32 partitie van maak en de 30GB leeg laat dan werkt het nog steeds niet.

Ik KAN me voorstellen dat dit ook een vergelijkbaar probleem zou kunnen zijn.
@snarf54 Kun je over dit soort zaken nog wat vinden in de eisen/specs?
 
Laatst bewerkt:
Hallo

De enige manier dat ik dit een kleine kans geef om te slagen , is om te kijken of er een firmware update voor dit toestel is.

Probleem is , dat er enkel geen enkel nuttige info wordt vermeld van radio of auto (merk/typenr)

Ik vermoed dat t.s. wel iets meer nuttiger info bezit , daar hij weet dat er max. 64GB ondersteund wordt ....

Mits deze vraag hier moest gesteld worden , is volgens mij een firmware update niet aangeraden , mits de nodige kennis/ervaring ontbreekt.

Het risico op een complete brick van dit toestel is meer dan reeel , en volgens mij in dit geval , is dit het sop de kolen niet waard.

Sjoemelen met de firmware van de u.s.b. stick is ook een mogelijkheid , om er zogenaamd een 64GB van te maken .... (zonde van de u.s.b. stick)

Dit is wat er gebeurt met de goedkope namaak u.s.b. drives komende van china , etc ....

Peter
 
Is voor Easylink systeem van Renault.
In de handleiding staat :

de gebruikte USB-stick moet als FAT32 geformatteerd zijn, een minimumcapaciteit van 8 GB en een maximumcapaciteit van 64 GB hebben

Dat is wel grappig want wat ik hier wijzer geworden ben is dat FAT32 maar tot max 32 GB gaat....

Heb eerst 64GB deel verkleind naar 32 en andere deel naar 96.
Dat snapt de Renault niet helemaal (ziet eerst wel de schijfnaam maar uiteindelijk geeft ie het op...).

Daarna 96 GB deel verwijderd en nu doet ie het wel.

Wel zonde van een 128GB stick maar het is een heel kleintje van Samsung (ongeveer net zo groot als zendertjes voor muis/keyboard e.d.).

Zal het ooit misschien nog eens anders doen maar nu doet ie het in ieder geval.
 
FAT32 kan wel gebruikt worden voor grotere schijven maar Microsoft heeft het gelimiteerd tot 32GB om de update naar NTFS te promoten.
 
oke, maar hoe kan je dan een 64GB in FAT32 van maken daar de optie FAT32 niet bovenkomt indien de capaciteit 64 GB is ?
 
Auto ## de gebruikte USB-stick moet als FAT32 geformatteerd zijn, een minimumcapaciteit van 8 GB en een maximumcapaciteit van 64 GB hebben
FAT32 gebruikt 32 bits voor de adressering.
Voor zover ik weet heeft FAT32 een capaciteit van maximaal 2^32 = 4 GB

exFAT daarentegen is een open source FAT voor USB/flash.
exFAT gebruikt 64 bits addressering voor maximaal 2^64 ofwel max. 16 miljoen GB

Met andere woorden: waarom staat er in de handleiding FAT32.
Daar kan je geen 64 GB mee formatteren.

Wil je kleinere exFAT partitie? kijk dan eens naar deze tool
Wil je kleinere NTFS partitie? dit kan op je Windows pc.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan