• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule ALS in Pronostiek

Status
Niet open voor verdere reacties.

MuylleA

Gebruiker
Lid geworden
14 dec 2017
Berichten
6
Beste Excel-experten :)

Ik voorzie een pronostiek van het EK Voetbal voor enkele vrienden.
Het is namelijk zo dat we zouden werken met systeem dat het voorspellen van de winnaar/gelijkspel 1 punt oplevert maar dat een correcte score 3 punten bedraagt.
Een voorbeeld: Wedstrijd eindigt op 1-2. Deelnemer A voorspelt 0-1 (= 1 punt) , deelnemer B voorspelt 1-2 (3punten).

Ik heb al wat gemaakt in m'n Excel (tornooischema, klassement en tabbladen waar al de deelnemers hun prono's inkomen)

Hierbij had ik graag jullie expertise gevraagd. Is het mogelijk dat deze puntentelling geautomatiseerd kan worden met een formule?
Nu een hele uitleg hou ik graag zou hebben. Ik plaats in bijlage mijn bestand, zo is het makkelijk om m'n (hopelijk correcte) redenatie te volgen.
Het is momenteel ook niet beveiligd of dergelijke. Iedereen kan er in werken.

In mijn ideale wereld dien ik op het Tabblad 'Officiële resultaten' - de correcte uitslag in te vullen (cellen: F5 en G5) en gebeurt op het Tabblad 'Speeldag 1' automatisch de puntenberekening bij cel D3. (0 (=foutief) ,1 (=winnaar/gelijkspel correct) of 3 punten(=correcte score volledig correct).
Zodoende kan de computer zijn werk doen en kunnen er manueel geen fouten gebeuren. Ik vermoed dat hiervoor de ALS-formule gebruikt moet worden, maar geen idee verder..

Ideale voorbeeld: Wedstrijd 1: eindigt op 1-2. (Ik vul dit in op het tabblad 'Officiele resultaten')
Deelnemer A voorspelt 0-1 (= 1 punt) , deelnemer B voorspelt 1-2 (ik vul dit alles in bij 'Speeldag 1 bij hun prono (cel:B3 en C3 + B4 en C4).
Dan komt er automatisch in cel D3 en D4, het aantal punten (0, 1 of 3).

Dan zou ik dezelfde formule enkel moeten doortrekken richting de andere tabbladen/wedstrijden.

Heb je nog andere tips voor het document, dan hoor ik het graag. :)

Alvast bedankt voor het bekijken en de feedback!
PS: ik vond hierover nog niets op het forum.

Met vriendelijke groeten
MuylleA
 

Bijlagen

  • Pronostiek 21 Hulp.xlsx
    55 KB · Weergaven: 25
Hierbij een mogelijkheid met een extra verborgen kolom per wedstrijd.
Alleen wedstrijd 1 en 2 aangepast.
 

Bijlagen

  • Pronostiek 21 Hulp_2.xlsx
    55,8 KB · Weergaven: 28
Zonder als-formule.
Met resultaten 0, 1 en 3
Als de uitslag in A2 en B2
De voorspelling (prognose, prognostiek) in D2 en E2

de formule in F2:

PHP:
=2*(D2&E2=$A$2&$B$2)+(D2>E2)*($A$2>$B$2)+(E2>D2)*($B$2>$A$2)+($A$2=$B$2)*(D2=E2)
 
Laatst bewerkt:
Dankjewel @snb en @popipipo ! Beide formules lukken!
Super bedankt voor jullie hulp. Laat ons hopen dat er zo geen fouten in de puntentelling vragen.

Nog één bijkomende vraag, stel dat er nog deelnemers bijkomen, zou je hen gewoon toevoegen in een nieuwe rij of werken jullie dan liever met tabellen?
Vooral in functie van het (tabblad) klassement (nu zou ik filteren op totale punten, maar ben dan wat bang, dat de punten na een volgende speeldag opnieuw ingeven en opnieuw te filteren er cijers foutief gaan staan bij een verkeerde deelnemer of kan dit niet.
Hebben jullie daar nog een tip voor?
Dankjewel!
 
Bij tabellen worden de formules automatisch doorgevoerd en kun je ook eenvoudig sorteren.
Voorwaarde daarbij wel is dat elke kolom een unieke naam moet hebben en je af moet stappen van samengevoegde cellen.
 
Allen,

Ik heb nog een bijkomende vraag op mijn allereerste post.
Wat dien ik concreet aan de formule te veranderen indien ik volgende puntentelling (2 correcte winnaar/gelijkspel of 4 punten correcte score) wil?
Ik probeer al even te knoeien met de formule
=2*(D2&E2=$A$2&$B$2)+(D2>E2)*($A$2>$B$2)+(E2>D2)*($B$2>$A$2)+($A$2=$B$2)*(D2=E2)

maar dit lukte me helaas niet..

Alvast bedankt!!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan