Voorspellende tekst

Status
Niet open voor verdere reacties.

Samsung6713

Gebruiker
Lid geworden
24 dec 2019
Berichten
209
Goedeavond,

in de bijlage een access bestand met daarin een voorspellende tekst functionaliteit waar ik al een tijdje aan het sleutelen ben.

Het werkt nu voor zover ik heb kunnen testen vlekkeloos, en nu moet ik de tekst gaan vullen.

Deze werkt als volgt.

Zodra je begint te typen in formulier "Invoer" wordt de getypte tekst opgezocht in de tabel Woordlijst en het eerste resultaat teruggegeven met de hoogste ranking.
Met tab kan je de voorspelling accepteren.
Doe je dat dan wordt dat woord opgezocht in de tabel Woordmatch
Daarin wordt het woord opgezocht en de match teruggegeven (met de hoogste ranking)

Accepteer je die niet en begin je verder te typen dan wordt het volgende woord weer opgezocht in de tabel Woordlijst.

Nu is de voorspelling al redelijk goed, maar die houd alleen rekening met het voorgaande woord.

Heeft iemand een idee hoe ik het zo kan maken dat er met meer voorgaande woorden rekening gehouden wordt.

Als voorbeeld; als ik bovenstaande zin opsplitst in een tabel, zou ik bij het woord "Heeft" het woord "iemand" terug moeten krijgen.
Als ik dan "iemand" accepteer als voorspelling moet de volgende voorspelling het woord "een" zijn, enz.

Volgens mij moet het redelijk simpel zijn, maar zit al zolang ernaar te staren dat ik het gewoon niet meer zie.
 

Bijlagen

  • Database4.zip
    47 KB · Weergaven: 12
Laatst bewerkt:
Volgens mij is het simpelste algorithme een vereenvoudigde versie van dit dat google ook gebruikt bij het voorstellen van de zoekresultaten.
Je bekijkt de volledige entry en matcht de termen in de gegeven entry met de termen uit vorige zoekzinnen. Hiervoor moet je dus elke zoekzin in zijn geheel opslaan en in een aparte tabel de gebruikte trefwoorden. Ik zou alleen de in de zoekzin voorkomende zelfstandige naamwoorden/werkwoorden als zoekterm opslaan, gelinkt aan de zoekzin. Je hebt dus een tabel met de complete zoekzin, een tabel met zoektermen en een koppeltabel met welke zin welke zoektermen bevat. Je zorgt ervoor dat je entry vakje een combo of listbox is en telkens er een nieuw woord is toegevoegd (bv als de gebruiker een spatie typt) wordt de lijst met zoekzinnen verder gefiltreerd tot deze die dezelfde zoektermen bevatten als deze die de gebruiker net ingegeven heeft.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan