Icon voor extensie wijzigen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Senso

Meubilair
Lid geworden
13 jun 2016
Berichten
9.651
Besturingssysteem
W10 Pro en W11 Pro
Office versie
Office 2007 H@S en Office 2021 Prof Plus
Ik heb nu eindelijk besloten om FF de default browser te maken. Dit niet omdat IE niet meer voldoet maar omdat MS constant de zaak frustreert door pagina's door te sturen naar Edge en deze in Edge te openen. Er zijn ook constant vervelende error meldingen die dan zogenaamd betrekking hebben op IE.

Ik open vanmorgen na updates van FF Helpmij en de letters zijn lichtgrijs. Ik begrijp werkelijk niet dat ontwikkelaars niet begrijpen dat letters zwart moeten zijn voor oudere lezers en lezers die slechter kunnen zien!

Ook zijn veel pictogrammen van URL's gewijzigd. Dit had ik ook wel verwacht. Allemaal prutswerk van de ontwikkelaars, immers een icon voor URL's zou je moeten standaardiseren. Dan kun je typen bestanden direct onderscheiden!

Nu komt het probleem. Voor .mht en .mhtml had ik een uitstekend pictogram namelijk de 'postzegel' van IE
dan is een bestand direct als zodanig herkenbaar. En dus niet de e zoals die bekend is en vaak gebruikt wordt.

Hoe krijg ik voor beide bestanden de postzegel weer terug? Voorbeelden volgen.
Icon van .mht-bestand.jpg

edit:
Nu heb ik als test een bestand zie witte vel op screenshot geopend met FF en dan wijzigen alle witte vellen naar het icon van FF (vos) maar als ik deze dan klik probeert het bestand te openen in FF met %%%%% in de naam en dan openen tientallen blanco pagina en het gaat maar door en ik kan nauwelijks nog afsluiten en moet taakbeheer openen om FF af te sluiten, een totale ramp dus.

Dus dat gaat helemaal fout. Met IE openen is geen probleem en de iconen zijn dan weer wit.Witte icon.jpg
 
Laatst bewerkt:
Het icoon van het programma waar het aan gekoppeld is wordt dan toch weergegeven? Hoe je dat doet, zie je hier
 
Ja, dat heb ik al tien keer gedaan en helpt niets. Kijk, het is natuurlijk de bedoeling dat je als FF de default browser is .mht en mhtml opent met FF. Maar zoals ik al schreef lukt dit niet. Openen met IE gaat vlekkeloos. Nu heb ik met Filetypeman de icon voor deze twee op C:\Program Files\Internet Explorer\iexplore.exe,26 gezet maar de icoon weigert te veranderen. Zo staat het nu ook in het register. Moet dus goed zijn, maar de bestandsiconen blijven blanco/witte vellen.

edit
Ik zou dus:
.html = nu IE
.htm = IE
.mht = IE
.mhtml = IE
standaard moeten laten openen door FF
Dan wijzigen de betreffende iconen naar FF de vos. Dat is dan toch niet de oplossing voor een ander icoon? Maar goed, ik zal het uitvoeren en kijken waar het dan fout gaat.

.htm staat nu op Firefox
.html staat nu op Firefox

Bij .mht en .mhtml verschijnt de optie Firefox niet! In de Store staat geen Firefox. Dus ik kan voor deze twee geen FF instellen.

edit:
Doe ik het via een bestand > Openen met dan is Firefox wel beschikbaar. Stel ik FF daar in als default dan wijzigen alle iconen in de vos, maar als het bestand open, dan openen zich tientallen pagina's en dat blijft maar doorgaan en ik moet met Taakbeheer Firefox beëindigen.

Het is werkelijk niet te geloven. Nu heb ik bestand voor Edge gekozen en opent met Edge en in Filetypmanager de IE postzegel gekozen en nu staat er de juiste icoon. Het is of MS of Firefox dat de zaak frustreert.
 
Laatst bewerkt:
Helemaal logisch want die beide formaten zijn eigen aan Internet Explorer c.q. de opvolger Edge want enkel gebruikt door Microsoft.

Zijn niet bedoeld om door andere programma's of browsers herkend te worden.
 

Bijlagen

  • 2021-06-02 12_00_14-Window.jpg
    2021-06-02 12_00_14-Window.jpg
    34,1 KB · Weergaven: 31
Laatst bewerkt:
Download SystemLook(x32) of SystemLook(x64) & plaats het bestand op het Bureaublad.
Dubbelklik SystemLook.exe om het programma te starten.
In het venster dat opent kopieer je onderstaande code:

Code:
:regfind
.html
.htm
.mhtE
.mhtml
danger.png
Zorg dat deze tekst links uitlijnt!

Klik op de knop "Look" om de scan te activeren.
Als de scan klaar is opent een tekstbestand (SystemLook.txt).
Post de inhoud van dit bestand.
 
Voor mij helemaal onlogisch omdat als ik Firefox als default browser wil, mijn eigen icoon wil kiezen. Dit voor de directe herkenning/onderscheid tussen een URL en .html bestanden. Met de postzegel kan ik direct zien dat het om een .html of .mht bestand gaat en niet met de e (internetlogo) of Firefox icoon.

Maar goed, jij hebt gelijk, MS is de oorzaak van al deze ellende en verplicht je zo om Edge te gebruiken.

Als wij aan de tafel zouden zitten kan ik je binnen vijf minuten duidelijk maken waar de schoen wringt en dat het huidige systeem niet deugt en dat zijn de feiten. Maar zo is het nu eenmaal in Nederland! Men wil niet met de mensen aan tafel zitten, zie de Toeslagenaffaire.
 
Ik volg je niet ... bestandsextensies worden over het ganse vakgebied van IT afgesproken tussen bouwers van software en er is zelfs een internationale organisatie die dat coordineert.
Honderden van deze extensies zijn vastgelegd en elke producent van software respecteert die.
Dat zijn de standaard-extensies ...

Daarnaast heeft elke software-ontwikkelaar de mogelijkheid eigen, andere extensies te gaan gebruiken en er zelf een betekenis aan te geven en een inhoud. Dat kan hij vrij doen zolang er maar geen conflict is met de standaarden.
Dat zijn de zogenaamde 'propriety'-extensies.

En dat is wat MS heeft gedaan met die Mxxx-extensies.
Ze hebben dus gewoon voor eigen ontwikkelingen een niet-standaard extensie in het leven geroepen. Zij zijn niet verplicht de specs daarvan met anderen te delen, behalve als ze het nodig achten de nieuwe extensie in te dienen bij de controle-organisatie om ze tot standaard te laten verheffen. Dat is hier niet gebeurd maar zo zijn er ook honderden (Photoshop, Publisher, ... etc). Niets mis mee.
 
Ja, goed. Jij hebt er dus verstand van. Ik als eenvoudig iemand denk dan, waarom moeten browsers zich bemoeien (lees dus wijzigen als er een andere browser default is) met de pictogrammen! Het gaat dan om: .html .htm .mht en mhtml., als die een eigen standaard blijvend pictogram hadden, dan had je hele gedonder niet. Hoe kan ik nu in een map snel een mhtml bestand onderscheiden van een URL als ze praktisch dezelfde internet e hebben. Compleet idioot en gestoord en daar blijf ik bij! Hetzelfde gedoe als plotseling het pictogram wijzigt in de vos van Firefox.

Hierbij het voorbeeld. Zeg nou eens eerlijk, kun jij dan in het voorbeeld snel het verschil zien dat het een HTML-document is.
Je ziet vrijwel twee identieke e's!
Vooral als je veel bestanden gealfabetiseert op naam in een map hebt is dat knap lastig. Nu staat in het voorbeeld nog "type" bij, maar dat is vaak niet het geval.
Test_HTML-document.jpg

Ik wind me niet op. Ik toon gewoon aan dat dit systeem niet deugt. Maar goed, veel mensen werken niet op de pc en voor hen is het "speelgoed". Ik moet werken op de pc en houd niet van tijdverkwisting. Ik heb het bewezen dat het niet deugt. Ik heb het nu denk ik redelijk onder controle gekregen en de "postzegel" is terug en FF is default. Of je om Edge heen kunt blijft de vraag want MS zal het wel zo updaten dat je er niet omheen kunt. Dat is nu ook wel bewezen.
 
Laatst bewerkt:
Tja, dat is zo een discussie voeren alsof Albert Heijn ook de klantenkaart van Jumbo zou moeten aanvaarden, hé ...
Of waarom we rechts rijden terwijl links ook zou kunnen. Moet je dan iets of iemand daar de schuld van geven ? Ik denk het niet.

Je daar over opwinden heeft geen zin tenzij je zelf een nieuwe wereldwijd aanvaarde methode voor het gebruik van iconen ingang wil doen vinden... véél geluk daarmee.
Voor mij discussie gesloten.
 
Een icoontje is ook niet van een extensie maar van het standaard programma dat aan die extensie is gekoppeld.
 
Reactie op post 10.
Geprobeerd. Is niet duidelijk en lastig! Een "postzegel" is in één opslag duidelijk.

@Edmoor
Die werkwijze is dus fout. Normaal gesproken zal dat bij programma's zoals SyncBack, FastStone, Allway Sync en de meeste geen problemen opleveren. Maar de .mht en .htm zijn bestanden opgeslagen met IE > enkel bestand en krijgen dan een "postzegel" (komt van IE koppeling).

Maar het wordt na een jaar negatieve ervaring (Edge wordt opgedrongen door MS) onmogelijk nog met IE verder te werken. Dus heb ik FF default gemaakt en je gelooft het of niet het is nog steeds een puinhoop. Als ik nu een url sleep vanuit FF naar het bureaublad dan staat daar de url met een "postzegel'. Maak ik met IE een snelkoppeling dan neemt het het juiste pictogram aan voorbeeld Kruidvat-logo. Kun jij het dan nog volgen? Dus daarom zeg ik, mensen moeten zelf in het geval van de browsers hun icoon kunnen bepalen voor de URL (niet absoluut noodzakelijk) maar in ieder geval wel voor de genoemde bestanden. Die moeten niet gekoppeld zijn aan een programma. Normaal kan ik die ook openen met een willekeurige browser. Dan heb je geen problemen.
 
Laatst bewerkt:
Geen idee wat er dan bij jou gebeurt.
Als ik met Firefox, IE, Edge, Chrome de url naar Helpmij.nl naar het bureaublad sleep staat er in alle 4 gevallen de favicon van helpmij.nl
Dus het witte vraagteken in een blauwe cirkel.
Doe ik dat met die 4 browsers met Kruidvat.nl staat er keurig het kruidvat logo.
Dus de witte punten in een < vorm in een rode cirkel.

Het postzegel icoontje dat je noemt is er eentje die in de Internet Explorer executable ligt opeslagen:
IE.PNG

Deze dus:
IE-Stamp.png
 
Laatst bewerkt:
Mee eens. Ik heb ook geen idee. Ik heb nu in Windows instellingen standaard-apps
.mht = Edge
.mhtml = IE
.htm = FF
.html = FF
Standaard browser is FF
In Filetypesman staat bij .URL C:\Program Files (x86)\Mozilla Firefox\firefox.exe,0 maar IE.assocFile.URL
daar staat dan een wereldbol bij.
 
Als ik een .url bestand maak staat daar ook die wereldbol als icoontje.
Bij standaard bestandstype staat bij mij achter .URL Internet Browser, met een huis als icoontje:

URL.PNG

In Filetypesman staat achter .URL:
InternetShortcut

onder zowel Type Name als Descriptiion.
Als Default icon staat daar: %Systemroot%\system32\url.dll, 5
 
Laatst bewerkt:
Ja, huis als icoontje heb ik ook. Echter ik krijg bij slepen vanuit FF de postzegel. Maak ik handmatig een URL dan krijg ik de vos.
Een bol staat er nu ook bij. Je komt er zo niet meer uit.

Edit:
ik heb jouw gegevens ingevuld en nu lukt de icon van Helpmij wel van Kruidvat en SGP niet nog steeds postzegel. Heel vreemd.
 
Laatst bewerkt:
Ik kan er verder niet bij helpen.
Wilde alleen even laten weten wat er op mijn PC mee gebeurt, waar ik nog nooit iets heb gewijzigd aan die instellingen.

Zelf heb ik een map waar ik snelkoppelingen naar van alles in zet.
Bevalt een icoontje me daar niet kan je dat in ieder geval per snelkoppeling in de eigenschappen wijzigen.
 
Oké, bedankt. Ik heb Edge nog geprobeerd. Wat zijn dat toch een gigantische privacyschenders!

Kan er verder dan niets meer aan doen. Hoe legde jij ook alweer die iconen/favicon vast?
 
Laatst bewerkt:
en nu lukt de icon van Helpmij wel van Kruidvat en SGP niet nog steeds postzegel. Heel vreemd.

De verklaring is dat een website-bouwer op basis van de mogelijkheden van zijn platform en zijn CMS (Joomla, Wordpress, etc....) kan bepalen of hij een 'icoon' aan zijn website, zijn URL koppelt of niet.
Als dat niet is gebeurd, dan verschijnt de standaard Windows icoon voor dit bestandstype of een internetadres, URL ...
 
Ja, dat kan dan best juridisch zo zijn maar in de praktijk heb ik vrijwel altijd de iconen van de makers van de website op mijn bureaublad of in de mappen. Nu lang niet zoveel meer. Dat komt zuiver omdat browsers zich bemoeien met de pictogrammen en ze moet daar afblijven als dat niet nodig is.

Is toch niet te verklaren! Eerst geen favicon van Helpmij en na de ingreep van Edmoor wel! Compleet gestoord!
Als Default icon staat daar: %Systemroot%\system32\url.dll, 5
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan