Ubuntu ziet eMMC harddisk Intel NUC niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

damnsharp

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
6 jan 2012
Berichten
1.385
Goedemorgen, ik wilde Ubuntu 20.04.2.0 LTS installeren op een Intel NUC NUC5CPYH. Daar zit een eMMC harddisk in (waar nu W10 op staat) en een SSD.
Op die SSD kon ik Ubuntu installeren maar de eMMC wordt niet herkend tijdens installatie.
Nu Ubuntu op die SSD staat zie ik via Disks ook de eMMC schijf niet.

Hoe kan ik dat oplossen? Thanks!!
 
aanvulling, volgens dit document "The eMMC storage device is identified in the Linux environment as: /dev/mmcblk0". Maar het volgende commando uitvoeren geeft special device not fount (mount /dev/mmcblk0 /mnt)
 
Ik heb zo een Intel stick met eMMc en zie daar ook wel issues met herkenning.

Het kan soms met een ander bios opgelost worden:
https://community.intel.com/t5/Inte...-access-emmc-after-bios-update-to/td-p/374120
Dubbel check of het voor jouw situatie geldt...

Edit: Zoek anders toch daar nog ff verder of.... stel er ook de vraag... waar hun kennis immers gedeeld wordt.
https://community.intel.com/t5/foru...ized&advanced=false&location=forum-board:nucs

Soms ziet een andere versie van Linux hem wel goed? (wat ik zelf ook zag met de Linux based imaging tools zoals Foxclone niet goed en een andere wel)
 
Laatst bewerkt:
Dank je wel @route99! Ik ga de linkjes bekijken. Volgens mij (maar ik moet het checken) is bios up-to-date. En andere Linux kan ik proberen. Dacht dat Ubuntu Desktop goed is om als beginner van Linux mee te starten.
Heb je een tip welke ik dan kan proberen? Ik zal ook wel Googlen hoor -)
 
In het geval van de link werd het bis "Downgrading back to "...
Dus alles goed nalopen en zorg dat je van beiden het bios bestand hebt zodat je terugkunt.

Linux: Het was voor de kringloop, en het was me teveel werk om ze individueel Win10 te installeren/upgraden, dus ik had een tool nodig om een image te maken. Het viel me op dat een aantal imagetools oa Aomei Backupper Free, maar ook Linux based Foxclone (Mint based) er niet mee overweg konden.
Rescuezilla werkte perfect en zag de eMMc correct.
Laat deze nu Ubuntu based zijn.....
https://fossbytes.com/rescuezilla-2-0-released-ubuntu-based-linux-distro-for-system-rescue/
Since Rescuezilla 2.0 is based on Ubuntu 20.04.1,
Dat zou dan voeding geven aan de optie dat het een bios zaak kan zijn.... je zou verwachten dat Ubuntu het moet doen terwijl het jouw probleem is.

To be sure: Je hebt dus geen bootproblemen met de Ubuntu installatie stick, alleen de eMMc wordt niet herkend?
 
Laatst bewerkt:
Dank je wel @route99 voor je bijdrage. Als ik je goed begrijp (zover was ik nog niet met lezen) is dat ik misschien BIOS moet flashen naar oudere versie?

Linux: fijn die Rescuezilla! Die ga ik downloaden en checken of die de eMMC herkent.
Ben ook al bezig met Debian live USB stick te maken, misschien heb ik daar meer geluk mee.

En ja, ik kán booten vanaf een Ubuntu installatie USB stick, maar die herkent niet de eMMC (wel de extra OCZ Vertex SSD schijf die erin zit).


Wellicht heb ik een optie in BIOS niet goed staan, maar ik heb van alles al geprobeerd.


To be continued...
 
Op die SSD kon ik Ubuntu installeren maar de eMMC wordt niet herkend tijdens installatie.
Ik zou die eMMC eerst met Gparted formatteren en op EXT4 zetten. Wedden dat deze dan wel wordt herkent?

Dacht dat Ubuntu Desktop goed is om als beginner van Linux mee te starten.
Nee, dat is toch echt Linux Mint! Echt waar.
 
Laatst bewerkt:
@Femke: Bij Foxclone (Mint based....) zag deze met GParted de eMMc dus echt niet... was voor mij dan een grote verrassing, had het zelf niet verwacht.

Hij kan het proberen.... de ene eMMc hoeft ivm firmware de andere niet te zijn.
En het bios van die NUC kan, zoals geschreven ook invloed hebben.
 
Omdat er nog Win 10 op staat kan het best zijn dat die schijf emmc met een wachtwoord in de bios zit. Dus kijk even naar dit, he tkomt uit eenhandleiding die ik ooit geschreven heb voor hier:

Op een gegeven moment kreeg ik een link van iemand waarin hetzelfde probleem werd beschreven en in die link stond aangegeven dat je eerst een supervisor password moet instellen in de BIOS. Daarna kunnen de secure boot en andere opties wél aangepast worden. Ook al was het voor een ander model laptop bestemd, het kon wel eens gaan werken op mijn laptop. Het was echt mijn laatste redmiddel.
Ik heb een Supervisor wachtwoord aangemaakt, daarna een User wachtwoord. Vervolgens moest ik in de BIOS het wachtwoord on boot op enable zetten. Daarna LEGACY op UEFI gezet en secure boot op disable. Het blijkt naderhand dat ik die wachtwoorden nu elke keer moest invoeren wilde ikveranderingen aan kunnen brengen in de BIOS, en dat op mijn eigen laptop!

Maar goed, LEGACY veranderen naar EUFI en secure boot op disable ging in eerste instantie niet, want ik kreeg een zwart scherm met de vraag of ik Windows wilde repareren. Dus terug de BIOS in (na alle wachtwoorden weer te hebben moeten ingeven) en heb toen één voor één de veranderingen laten doorvoeren. Tijdens het opnieuw opstarten gelijk op F12 gedrukt en zie daar.
Dolblij was ik, want alle schijven werden in het Bootmenu gezien! Okee, de opstartvolgorde was niet helemaal zoals ik het hebben wilde, dus heb ik de Windows Boot Manager in de BIOS als laatste gezet. Toen ik tijdens het opstarten van de laptop weer F12 ingedrukt had, kreeg ik in het bootmenu 3 opties.

Daarna heb ik de optie Password on boot op disable gezet, want van dat constant inloggen op de pc,voordat je daadwerkelijk wat mag gaan doen, werd ik niet vrolijk.Nu hoef ik alleen nog een wachtwoord in te voeren als ik wat in de bios wil veranderen. Dat wachtwoord moet ik zeker niet kwijtraken dus
 
@Femke
Ik vermoed dat er geen wachtwoord op het bios zit, gezien zijn reacties.
Wellicht heb ik een optie in BIOS niet goed staan, maar ik heb van alles al geprobeerd.
 
Hoi @femke98, dank je voor je hulp alvast :thumb:
Linux Mint dacht ik snel aan maar omdat ik ZoneMinder wil installeren en die handleiding mij wat ingewikkeld leek zette ik dat opzij. Maar misschien!
Ik kan een Live USB stick maken en testen.

Als ik Gparted bij Ubuntu start dan ziet die alleen de SD schijf en niet de eMMC schijf dus kan ik hem ook niet op EXT4 zetten jammer genoeg.

Misschien kan ik met Acronis True Image of andere software de disk clonen als Acronis wél de eMMC schijf herkent.
 
Als ik Gparted bij Ubuntu start dan ziet die alleen de SD schijf en niet de eMMC schijf dus kan ik hem ook niet op EXT4 zetten jammer genoeg.
Koppel je de schijf dan wel af?

Anders een aparte GParted schijf maken (kan je downloaden en branden) en daarna nogmaals proberen.
Alleen op ext4 zetten is niet genoeg, je moet hem dan wel formatteren zodat heel windows eraf is.
 
Hoi Femke, zowel de eMMC als de SD schijf zitten vast in de computer, dus afkoppelen is niet zo eenvoudig.
Ik heb een bootable USB stick met GParted geprobeerd en die ziet ook niet de schijf :(

Even nadenken wat nu.
 
Zie wel nu dat ik een hele oude bios heb (van 2016) dus die ga ik gauw upgraden (kan vanavond). Zou dus heel goed het probleem kunnen zijn :eek: En er is al een 2020 versie... :love:
 
Hoi Femke, zowel de eMMC als de SD schijf zitten vast in de computer, dus afkoppelen is niet zo eenvoudig.

Nee, niet zo afkoppelen!

In Linux moeten de partities afgekoppeld worden. Daarom is het een goed idee de GParted Live-stick te gebruiken i.p.v. het bureaubladprogramma.
Daarvoor moet je de laatste GParted downloaden.

Als je de schijf gaat verkennen met Gparted zul je dat zien dat dit een Microsoft gereserveerde partitie die je moet verwijderen vooraleer je Ubuntu installeert .
En secure boot moet op DISABLE staan!!
 
Laatst bewerkt:
@femke98 duidelijk. Alleen omdat de harddisk niet herkend werd lijkt me afkoppelen wat lastig :)

Maar.... de bios update heeft geholpen! Nu wordt eindelijk de schijf herkend als MMC 032G74; Kei fijn!

Dus vraag is opgelost en ik ben veel wijzer geworden. Rescuezilla krijgt ook mooie plek in de gereedschapset. Thanks @route99.

Dus dank jullie beide voor meedenken. :thumb:
 
Ik denk dat ik iets te enthousiast was, want na installatie Ubuntu start de mini-pc niet meer op;
no such partition
entering rescue mode
grub rescue

Wat ik heb gedaan, een Ubuntu installatie gestart van USB en alle partities verwijderd van de eMMC schijf en daarna 1x EXT4 partitie aangemaakt en als / gemount.
Leek allemaal goed te gaan met installatie.

Tips weer welkom :)
 
Weet überhaupt niet of het beter is Linux te zetten op de eMMC schijf of de SD schijf. Ik kan het installeren op de SD schijf en de eMMC schijf als opslag gebruiken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan