Laptop ineens traag

Status
Niet open voor verdere reacties.

verhoog

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
7 nov 2001
Berichten
3.141
Ik heb een laptop die van de ene op de andere dag een stuk trager is geworden. Een bestand openen, naar het configuratiescherm gaan, Excel openen, alles duurt ineens 3-4 seconden terwijl het voorheen binnen een seconde op het scherm stond. De laptop is een paar jaar oud, draait Win10, heeft een i5 6200u processor met 8GB RAM en een SSD.

Waar moet ik gaan zoeken? Ik zie bij windows update dat er recent geen updates zijn geïnstalleerd, wel staat er dat 1 download is mislukt. Ik heb gisteren een klein programmaatje om via wifi te presenteren geïnstalleerd maar die heb ik gelijk weer verwijderd, zonder effect. Verder is er voor zover ik kan nagaan niets veranderd aan de laptop. Qua virusscanner draai ik enkel windows beveiliging.

Alvast hartelijk dank voor het meedenken.
 
Welke update is mislukt ?
Als de update opnieuw wordt opgehaald en poging tot installatie kan dit zo een gevolg hebben ...
 
Hij zegt:
Beveiligingsinformatie-update voor Microsoft Defender Antivirus - KB2267602
Status: downloadfout - 0x80070643

Het is dus een downloadfout, geen installatiefout.

en ook:
Canon - Printer - 8/24/2018 2.90.10
Status: installatie in behandeling
[knop] nu installeren

Kan me niet herinneren deze melding eerder te hebben gezien, zeker niet sinds 2018.

Zal ik deze allebei herstarten?
 
Ik zou bij Update uitschakelen dat er gezocht moet worden naar software van derden. Zolang alles goed werkt tenminste en u kan zelf ook wel weten of er betere drivers of stuurprogramma's zijn.

Update heeft achtergrond processen die belastend zijn voor de systeembronnen zoals onderzoeken of er updates nodig zijn. De KB2267602 is een klein virus definitie bestandje en misschien al jaren oud. Kijk daarvoor bij Geschiedenis van Updates weergeven. Misschien is de download ervan onderbroken.

De laptop is misschien steeds uitgezet in slaapstand of bij Energiebeheer > Geavanceerde instellingen > Het gedrag van de aan/uit knop staat Snel opstarten ingeschakeld. U kan dan het hulpprogramma weggehaald hebben maar het was beter de computer daarna helemaal opnieuw op te starten zodat bronnen zeker worden vrijgegeven. Is het stuurprogramma ook weg bij Programma's en onderdelen en bij de drivers in Apparaatbeheer?

In Apparaatbeheer kan u alle onderdelen uitklappen en kijken of er geen uitroeptekens staan bij de kleine pictogrammen. U update, zoals bovenaan al door mij uitgelegd, ook drivers automatisch en dat is niet verstandig. Met name een grafische driver is erg belangrijk voor de snelheid. Kijk dus of de uitgave datum van de grafische adapter driver overeenkomt met wat u gehad heeft.

Het programma AutoRuns van Sysinternals geeft een volledig overzicht van alles wat er opstart. Onbekende namen moet opgezocht worden in de forums van de zoekresultaten met Google. U vind zo allerlei indexeerders, updaters, malware en programma resten. Bij de volgende opgestelde lijst worden de nieuwe ingangen op groene regels getoond en dan is het nakijken makkelijker. Misschien wilt u aantekeningen maken over wat alles is.

Processoren hebben vaak een versnellingsfunctie zoals Speedstep of Turbo. Dit kan er ook voor zorgen dat alles aanzienlijk langzamer werkt bij minder activiteit en niet altijd werkt dat goed. Als de vertraging onverklaarbaar blijft zou ook geprobeerd moeten worden na deze zaken in de BIOS uitgeschakeld te hebben. Bij Taakbeheer > tabblad Prestaties > onderaan Broncontrole openen, zouden na korte tijd evenveel grafieken met enige activiteit moeten verschijnen als de processor kernen (cores) heeft.
 
Hartelijk dank voor jullie antwoorden. Ik heb het e.e.a. uitgezocht:

M.b.t. de suggesties van Alfred:
1) De onderbroken update van het virusbestandje is inmiddels vanzelf verdwenen. De update van de printer heb ik zelf uitgevoerd en inmiddels is er een windows onderdelen update uitgevoerd. De lijst met updates is nu leeg. Echter geen resultaat.
2) Inderdaad sluit ik mijn laptop steeds af door op de aan-/uitknop te drukken; ik heb bij energiebeheer ingesteld dat die knop ervoor zorgt dat de pc volledig uitschakelt. Maar wat bedoel je met 'het hulpprogramma weggehaald' en 'is het stuurprogramma ook weg bij programma's en onderdelen'? Welk hulp/stuurprogramma bedoel je, waar moet ik naar op zoek?
3) In apparaatbeheer staan geen uitroeptekens
4) AutoRun check ik regelmatig, daar staat niks geks, bijna alles is uitgeschakeld
5) Geen idee of ik Speedstep heb, maar de laptop is altijd bloedsnel geweest en van het ene op het andere moment dus niet meer.

Een aanvulling op wat ik merk: werkelijk elke handeling is vertraagd, zelfs het laden van webpagina's en het auto-aanvullen van online formulieren, zoals bijvoorbeeld het invullen van een adres op Google Maps. Het duurt seconden voordat Google de historische plaatsen weergeeft als suggestie.

Vervolgens ben ik met de suggesties van Lange Pier aan de slag gegaan:

1) Het prestatierapport wordt niet weergegeven. Hij zegt 'systeemdiagnose van 60 sec uitvoeren', maar daar blijft hij op hangen
2) Ik heb de logboeken geraadpleegd. Ik weet vrij zeker dat de problemen op 3 juni begonnen zijn. 's ochtends startte ik mijn laptop op bij een klant, daar heb ik een ScreenMirror programmaatje geinstalleerd om via hun wifi-netwerk te kunnen presenteren, dat ging goed (mirror programma heb ik inmiddels verwijderd). Laptop afgesloten, naar een andere klant gereden, opnieuw opgestart om in Excel te gaan werken. Daar merkte ik voor het eerst dat hij trager was. Dus in de logboeken gezocht naar 'fout' en 'kritiek' op 3 juni. Ik heb er 2 gevonden, zie bijlagen. (fout 2 van de Service Control manager verwijst naar de Intel Proset Wireless Zero Configuration Services) Echter, volgens de logboeken komen deze fouten bijna dagelijks voor, al gedurende het hele jaar. Dus dat lijkt dan niet de oorzaak te zijn. Verder staan er een heleboel waarschuwingen, maar volgens de beschrijving zijn deze minder belangrijk.

Geen resultaat dus nog, maar wellicht ziet 1 van jullie nog aanknopingspunten in deze update. Ondertussen ga ik SuperAntiSpyware en Malwarebytes maar eens draaien, wellicht heb ik bij die klant iets opgepikt.... Nogmaals dank voor het meedenken

Schannel.png
SCM.png
 
Laatst bewerkt:
Beide scans uitgevoerd, geen noemenswaardige bedreigingen.

Ook heb ik een internet speedtest uitgevoerd. 2 laptops naast elkaar, zelfde test meermaals gedaan. Mijn laptop: 55 down, 98 up. Mijn vrouw's laptop: 78 down, 98 up.
 
Ik bedoelde het WiFi hulpprogramma waarmee u verbinding heeft gehad met de andere computer. Niet altijd is alles "weg."

De fout TLS verbinding komt in elk geval vaak voor in uw logboek en zal niet ernstig wezen maar kan de computer dan bezet houden. Dit TLS is een veel omvattende beveiliging bij verbinding maken met een andere computer. Ga eerst na of Windows origineel is met de opdracht sfc /scannow. In Internet Explorer bij Internet opties > Geavanceerd > Gebruik SSL of TLS hoeft alleen TLS 1.2 versie ingeschakeld te staan. Schakel anders deze andere handshake en encryptie service methoden eens uit. Gebruik hiervoor de onderstaande handleiding (Engelse taal).

https://techpress.net/disable-tls-1-0-and-tls-1-1-on-windows-10-machines-through-gpo/
 

Ja, denk het wel. 2 foutmeldingen:

1) Your CPU speed ranged between 799 Mhz and 800 MHz. The advertised clock speed of your processor is 2400 MHz. Your main processor was always running below its advertised clock speed. Your CPUs appears to be throttled down, this is likely due to a power saving setting and not because your CPU is getting too hot. More info..

Ik draaide de diagnostiek met de laptop aan de kabel. Waar kan ik zoeken of er inderdaad een power saving aan staat? Ik kan me er wel iets bij voorstellen; tijdens het werken merk ik dat met name nieuwe handelingen veel tijd kosten, maar als het programma eenmaal een tijdje draait gaat het beter. Maar dan zit het meeste natuurlijk al in het RAM en heb je de processor minder nodig.

2) Deze staat in donkerrood: The highest measured SM BIOS interrupt or other stall was 508 microseconds. This is considered very poor. Your system will have difficulty handling multimedia in real-time and will be subject to unexpected stutters and unresponsive behavior. More info..

Bij more info kom je op een webpagina met 'this content is being updated', dus weinig hulp.

Voor de betrouwbaarheidscontrole heb ik denk ik een minuut of 5-6 gewacht, toch 5x zo lang als hij aangeeft dat het zou duren. Maar zal hem zo nog eens aanzetten.
 
Mis het merk en type notebook of de weblink van Speccy en staat de automatische driver update van Windows uit?
https://soundartifacts.com/nl/how-t...omatic-driver-installation-on-windows-10.html

Wat je ook kunt doen dat is Driverhub gebruiken, installeer alleen die en niet al die rommel die ze adviseren.
https://nl.drvhub.net/

Ik vermoed dat Windows een driver heeft geüpdated met een door Microsoft aangepaste en die de problemen veroorzaakt.

Loop daarnaast de opstart items via taakbeheer of de eerder genoemde Autoruns bij logon, die openen als admin.
Er hoeven alleen items mee te worden opgestart voor drivers, anti virus en een eventuele back-up tool, rest kan allemaal weg, die gebruiken onnodig resources.
 
Uitgelegd bij bericht nummer 5 in de laatste alinea: De processor gebruikt speedstep of Turbo funcies in de BIOS en is daarom bij zware taken sneller maar bij makkelijke taken langzaam tot uiterst langzaam. Of u moet bij Taakbeheer > prestaties >broncontrole gaan controleren of alle processor kernen werken en dus in ieder geval enige activiteit hebben.
 
Speccy.png

Zie bijlage voor summary van Speccy

Automatische updates heb ik nu net uitgezet.

Driver Hub krijg ik niet geïnstalleerd, mogelijk onveilig. Zie bijlage2 DriverHub.png

Maar als het een verkeerde driver is, hoe zet ik dat dan weer terug? Zou systeemherstel een optie zijn? Ik heb even gezocht, maar krijg niet gevonden hoe ik naar een eerder herstelpunt kan, alleen naar herinstallatie van Windows bij kopje Systeemherstel.
 
Uitgelegd bij bericht nummer 5 in de laatste alinea: De processor gebruikt speedstep of Turbo funcies in de BIOS en is daarom bij zware taken sneller maar bij makkelijke taken langzaam tot uiterst langzaam. Of u moet bij Taakbeheer > prestaties >broncontrole gaan controleren of alle processor kernen werken en dus in ieder geval enige activiteit hebben.

Ik zie bij processor 0 t/m 3 van broncontrole overal enige activiteit, grafiek gaat bij allemaal op en neer. Maar waarom zou die Speedstep o.i.d. ineens problemen veroorzaken?
 
Het snelheid bepalende systeem heet in dit geval Turbo-boost en is softwarematig. Daar kan het knellen.

De processor is Dual Core met hyperthreading. Twee cores of processorkernen en geen vier. Misschien moet Windows bij Systeemconfiguratie (opdracht msconfig) > tabblad Computer opstarten > knop Geavanceerd, ingesteld worden op twee cores of "Automatisch" of niets ingevuld wanneer er 4 staan opgegeven.

bron: https://www.notebookcheck.net/Intel-Core-i5-6200U-Notebook-Processor.149437.0.html

De BIOS moet ook Dual Channel ondersteunen wanneer het geheugen in beide "bankjes" de zelfde is. Is het mogelijk dat instellingen van de BIOS terug gezet zijn naar standaard waarden? Aangezien dit dual channel voordeeltje meestal wel wordt meegepakt. Er kan dan, in beperkte mate, naar meerdere geheugens tegelijk worden geschreven. Controleer dan eens of een instelling zal worden opgeslagen, bijvoorbeeld de bootvolgorde onder de bovenste. Batterijtje leeg dan misschien. Dan kan u ook meteen uitproberen wat uitgeschakeld Turbo-boost doet. Dit is een methode die nogal eens niet goed werkt en de computer dan aanmerkelijk trager doet zijn, terwijl de gebruiker nauwelijks iets merkt van de boost die het geeft maar misschien geeft dat wel het verschil als de 3 Volt knoopcel onvoldoende spanning geeft. Je kan niet altijd alleen naar de systeemtijd kijken om te weten of de BIOS en alles wat met het batterijtje werkt nog normaal functioneert.
 
Een bios batterij bewaard alleen de zelf ingevoerde instellingen en doet verder niets, tijd goed, batterij goed.
De rest erover is gewoon nuilen.
 
1) Het prestatierapport wordt niet weergegeven. Hij zegt 'systeemdiagnose van 60 sec uitvoeren', maar daar blijft hij op hangen
Er is een probleem met de performance extension counter provider, welk je door onderstaande instructie kunt oplossen:

Open een Opdrachtregel met administratorrechten
(gebruik i.p.v. typen kopiëren en plakken voor het gemak en de zekerheid)
Typ: lodctr /r

Wacht tot je deze melding krijgt:
Info: Prestatiemeteriteminstelling is opnieuw gemaakt met back-uparchief van systeem
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan