Samsung printer werkt niet met Linux Mint

Status
Niet open voor verdere reacties.

LWM

Gebruiker
Lid geworden
4 mrt 2008
Berichten
969
Ik probeer het maar nog eens. Jaren geleden heb ik op dit forum en op linuxmint forum een topic geplaatst maar een oplossing is er nooit gekomen. Mijn vraag was: hoe krijg ik mijn zw/w laserprintertje Samsung ML1675 weer draaiend onder Linux Mint (nu print ik noodgedwongen via dropbox op W10 laptop). Inmiddels gebruik ik Mint versie 19 en 20. De Unified Linux Driver (ULD) van Samsung werkte t/m versie 16 perfect, en daarna nooit meer. In 2017 gingen de Samsung drivers over naar HP. Daar word ik nog steeds naar verwezen en daar staat de printer ook vermeld, maar klik je er op dan staat er dat ze die drivers niet hebben. De oudere versies van ULD die nog te vinden waren (en die ik eerder gebruikte) werken niet, evenals cups en splix waarop een simpel laserprintertje het plug & play zou moeten doen. Als ik de printer aansluit wordt standaard een driver geïnstalleerd, maar print ik dan krijg ik de tekst 'use correct driver'. Weet iemand een oplossing?
 
In beide gevallen: 'no drivers available' cq 'geen drivers gevonden'
 
Je moet de juiste procedure volgens waarbij ze melden dat jou printer gesupport wordt.
Ben benieuwd of het daar mee wel werkt.

https://www.bchemnet.com/suldr/supported.html
attachment.php


Setting Up the Repository
If you performed any installations of the Unified Linux Driver performed using the Samsung installer, these must be completely removed before using the .debs in this repository. See the uninstallation information for your version of the driver.
..............................................................................................
Selecting Packages to Install
This is a quick guide to get most people up and running. If you need additional information, look at the question pages linked at the top of this page or the repository information. Note to long-time users or those following older forum posts about packages: the samsungmfp-* packages have been replaced by suld-* and are somewhat simplified.
To install the driver for printing and scanning (if your printer has a scanner), select one of the suld-driver-* packages to install. .............................................................

https://www.bchemnet.com/suldr/
 

Bijlagen

  • afbeelding_2021-06-07_160603.png
    afbeelding_2021-06-07_160603.png
    58,6 KB · Weergaven: 113
Laatst bewerkt:
Ik heb die driver 1.00.27 gedownload, maar dat (driver 2) er achter is me niet duidelijk en zie ik ook nergens. Overigens heb ik ooit ergens van internet geplukt dat versie 27 identiek is aan versie 21. En die versie 21 heb ik jarenlang gebruikt tot het na een Mint-update niet meer werkte. De laatste versie van Samsung ULD was op dat moment 39 maar die was ook zonder resultaat. Tussenliggende versies kwam ik niet meer tegen. Ben dus benieuwd wat 27 doet. Heb vanmiddag ook contact gehad met een meelevende techneut van HP maar die kon ook niets bruikbaars vinden.
 
Laatst bewerkt:
Resultaat van versie 27 is het bekende liedje: Installeren gaat perfect, maar wat er wordt uitgeprint is 'internal error - please use the proper driver'. Dus hetzelfde resultaat als bij versies 21 en 39.
Daar onder staat
POSITION: 0x0 (0)
SYSTEM: h6fw_5.49/xl_op
LiNE: 180
VERSION: SPL 5.49 10-20-2010
 
Laatst bewerkt:
Heb je ook exact....het advies opgevolgd om de oude resten te verwijderen?
If you performed any installations of the Unified Linux Driver performed using the Samsung installer, these must be completely removed before using the .debs in this repository
 
Laatst bewerkt:
Dat het steeds lastiger wordt om met een driver die niet verder meer ontwikkeld wordt een vrij oude printer goed werkend te krijgen mag duidelijk zijn.
Het exact opvolgen van de aanwijzingen, is het maximale wat de TS nog kan doen.
De auteur was al van plan om eerst helemaal te stoppen, heeft dat een paar maanden erna toch afgeblazen, maar zijn activiteiten daarna zijn wel minimalistisch, zijn uitleg geeft aan waarom.

Helaas zal een goed werkend printer een keer afgeschreven moeten worden, tenzij er geprint wordt via een VM-Ware oudere Linux versie of een dual boot systeem, waar op de andere schijf een oudere Linux versie staat die deze printer nog wel ondersteunt.
Niet erg gebruikersvriendelijk, maar als er echt geen werkende driver meer is of komt, houdt het toch een keer op. Helaas.
 
Laatst bewerkt:
Technisch Engels is niet mijn ding. Ik heb op deze laptop Mint 19 ooit opnieuw vers geïnstalleerd en daarna niets meer voor die printer geïnstalleerd, dus ging er van uit dat er geen resten meer zijn. Alleen in Downloads staan nu drie ULD-versies als tar. Ik gebruik de installatiehandleiding van 'Makkelijke Linuxtips Samsungprinter installeren' en daarbij wordt niet gevraagd welke ULD-versie. Niet aan gedacht en nu weet ik niet welke is geïnstalleerd! Hoe kan ik zien welke versie is geïnstalleerd en hoe verwijder je een geïnstalleerde driver? Terugkijkend in de terminal kan ik niet zien welke ULD-versie is geinstaleerd.
 
Laatst bewerkt:
TS heeft het over tar bestanden, teriwjl HP gewoon .deb bestanden hebt die je kan installeren.
Alleen in Downloads staan nu drie ULD-versies als tar.
Ik denk dat het daar fout gaat?

Deze site biedt een geschikte (.deb)-repository voor het installeren van de Samsung Unified Linux Driver (vanaf 2017, geleverd door HP) op een gebruiksvriendelijkere en minder problematische manier dan het rechtstreeks downloaden en installeren van de Samsung-website of het gebruik van het installatieprogramma dat wordt geleverd met printers. Ik
 
Laatst bewerkt:
Geen idee. Ik gebruik de handleiding van 'Makkelijke Linuxtips - Samsungprinters installeren' en dat werkt gewoon prima. Eind van de installatie melding dat de driver is geïnstalleerd. En dat gaat hetzelfde bij de drie versies van de ULD die ik vergeefs heb geprobeerd. Volgens Makkelijke Linuxtips zou dit simpele printertje feitelijk plug and play in Linux moeten werken met de drivers die al standaard in Mint zitten, maar dat heeft bij mij nooit gewerkt. Moest altijd de ULD van Samsung gebruiken en dat zijn altijd tar bestanden. HP levert, zoals ik al aangaf, geen drivers voor de ML1675. Heb ik ze gisteren nog over gebeld. Ik heb overigens de geinstalleerde ULD-driver verwijderd door via Timeshift terug te gaan naar vóór de installatie.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan