Naam velden samenvoegen tot 1 nieuw opgemaakt veld

Status
Niet open voor verdere reacties.

corbeunder

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
8 jun 2021
Berichten
1
Goedemorgen,

Heel lang gezocht in Access boeken en op internet.
Helaas niets bruikbaars gevonden.
Een simpele vraag:

4 velden in een tabel of query of rapport te weten.

aanhef_adres: De heer en mevrouw
Voorl: A.B.
tussenv: van
naam: Ploeteraar-van de Velde

gewenst resultaat : De heer en mevrouw A.B. van Ploeteraar-van de Velde

indien geen tussenv : De heer en mevrouw A.B. Ploeteraar-van de Velde

Alle velden gescheiden door 1 spatie.


De oplossing die ik gevonden heb is : IIf(IsNull([tussenv]);[aanhef_adres] & " " & [Voorl] & " " & [Naam];[aanhef_adres] & " " & [Voorl] & " " & [tussenv] & " " & [Naam])


Waar precies en hoe moet ik dit plaatsen ??? in een tabel, of query of rapport ??


dank bij voorbaat
 
Laten we eens beginnen met je de beste oplossing voor je formule te geven, want die van jou is veel te lang. Kan een stuk korter :)
Code:
AdresNaam: [Aanhef_Adres] & " " & [Voorl] & " " & [tussenv] +" " & [Naam]
En je zet 'm in een query als nieuw veld. Zeker niet in een tabel, want in een tabel sla je (in beginsel) nooit herleidbare gegevens op. En dit is typisch een geval van een 'berekening' op basis van velden in hetzelfde record. Dus dubbelop. Overigens kun je de formule ook in een formulier of rapport zetten, maar aangezien je rapporten en formulieren doorgaans op queries baseert, is het net zo makkelijk om de formule in de query te zetten.

Jammer dat je er heel lang naar gezocht hebt, want deze vraag komt met enige regelmaat terug in het forum, en krijgt (van mij) altijd hetzelfde antwoord :).
 
Binnengekomen bij beheer:

Goedemorgen,

Het probleem is opgelost, zeer bedankt.
Echter op het forum staat dat je bijna nergens op mag reageren, dat is wel vreemd, want ik had de oplosser willen bedanken.
Misschien een verbeterpunt ? om even kort te bevestigen dat het nu opgelost is

mvg


C.J.Beunder

Ik vermoed dat vraagsteller niet ingelogd was?
 
Zou zomaar kunnen :). Mooi dat de oplossing bruikbaar was :).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan