• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Werken met Excel en CNC ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Lieke2019

Gebruiker
Lid geworden
31 jul 2019
Berichten
17
Hallo allemaal,

Is er hier iemand aanwezig die programma's maakt in excel ook de wat meer complexere, maar die, net als ik, ook de C.N.C. als hobby heeft en die het leuk vindt om de komende tijd daarmee iets te (gaan) doen, op hobbymatige/vrijwillige basis ?

Groet Andre.
 
Hallo Andre,

Ik wil je wel helpen.
Ik ben bekend met excel en VBA (visual basic voor applications), daarnaast werk ik dagelijks met DXF-bestanden.
Ook ben ik bekend met 3D OBJ-bestanden.

Met CNC zal je waarschijnlijk een 2D, penplotter, snijploter of CNC-frees bedoelen.
Dus laat weten wat je van plan bent en misschien kan ik je dan helpen.
 
Laatst bewerkt:
Hallo AlphaMax,

Bedankt voor je bericht en voor het willen helpen ermee. Ja met CNC bedoel ik dus een CNC freesmachine waarmee je vormen uit diverse materiaal soorten kunt frezen, e.e.a. al naar gelang hoe sterk en zwaar je frees natuurlijk is. Ik ben maar een (slechte) hobbyist en heb maar een kleine CNC, n.l. een 3018 model (Freesruimte maximaal 30 x 18 cm echt een kleintje dus). Ik ken je niet dus ik weet niet in hoeverre je iets van een CNC machine en de programma's die het gebruikt afweet, dus ik geef er voor alsnog maar een kleine uitleg bij totdat ik een beetje weet wat jouw kennis er van is.
Zelf was ik een tijd geleden geïnteresseerd geraakt in hoe zo'n programma nu eigenlijk precies werkt. Ik had gekozen voor een zogenaamd Facing programma, een simpel programmaatje om bijvoorbeeld een wastebord (stuk mdf / hout / kunststof dat de aluminium grondplaat moet beschermen want soms gaan er ook wel eens dingen onverwacht fout en gaat de frees te ver, te diep of te snel) of een werkstuk dat geheel vlak moet zijn voordat je begint met iets uit te frezen) vlak te frezen. Op zich leek het me niet zo heel erg moeilijk en ben dan ook al een eind opweg totdat ik toch erin vast kwam te zitten en dat ik (waarschijnlijk) door veel te veel in een door mij ingeslagen richting aan het denken blijf ..... er even niet meer uitkom. Dit is de voorgeschiedenis. Graag zou ik van je vernemen of je iets weet hoe een CNC werkt want dat maakt het wel of niet uitleggen een stuk makkelijker voor mij en kost niet zo veel typewerk.... Ook verneem graag ik of je daarvoor hier op het forum wilt blijven of dat je liever meer prive bijvoorbeeld per e-mail werkt? Graag hoor ik van je Groetjes Andre.
 
Hallo Andre,

Ik ben niet direct bekend met de CNC machine die jij hebt en de software die je gebruikt
Maar op youtube is al veel te vinden hierover, zoals "3018 cnc", "easel software" en "grblcontrol".
Bij mij op het werk staat een grote snijplotter en ik ben bekend met de software hiervoor en allerlei praktische problemen die je zoal kan tegenkomen.

Ik kan me voorstellen dat je met excel tekeningen maakt, maar de laatste stap moet toch door de cnc software gebeuren, om de tekening naar G-Code om te zetten.

Bedoel je met facing, dat de frees zigzag op en neer gaat, om een ongelijk oppervlak, gelijk te maken? zie https://www.intuwiz.com/facing.html

Plaats je berichten hier zodat iedereen wat kan leren.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan