Externe HDD's niet meer te zien na verse installatie Windows 10.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Goedemorgen Dorado, allereerst weer dank voor je vele en nauwkeurige werk.

Als ik de schijf zou formatteren, dan ben ik alle data kwijt.
Ik zou wel met bijv. Sandisk of Minitool alles kunnen terughalen, maar dat is oneindig tijdrovend omdat het nu alle SDkaartjes en zeker 6 externe schijven bevat.
Het vreemde is dat mijn laptop de SDkaartjes direct ziet (wel een slot waar de kaart direct in gaat) en ook een enkele Mybook.

Ik heb de BIOS update gedaan en vermoed ergens dat dit de oorzaak is.
Achterzijde Mobo zit een knopje waarmee ik het BIOS terug kan zetten naar de vorige versie, maar lijkt me ook wat tricky.

EDIT: heb net de ext. Seagate 4Tb (pocket) op de USB 3.0 van de MyBook 8Tb gehangen en deze was zichtbaar in Schijfbeheer. Heb een stationsletter kunnen toewijzen, dus deze is nu benaderbaar.
 
Laatst bewerkt:
Zeker :thumb: - maar heb je overigens een idee over het terugzetten van 't BIOS?
 
Ik had toch begrepen uit je post dat dat niet nodig is? Ik zou deze riskante actie niet zomaar uitvoeren mocht dat niet nodig zijn, maar alleen wanneer dat echt uitwijst.
 
Oh, het probleem bestaat nog steeds. Heb alleen deze schijf zichtbaar kunnen maken.

Heb nu even 'n WDMyBook op m'n laptop en via Schijfbeheer kan ik er eigenlijk alleen een Nieuw Eenvoudig Volume van maken. Maar dan ben ik toch m'n data kwijt?
 
Heb nu even 'n.... WDMyBook op m'n laptop
Is dat de WDMyBook die op die op de desktop wel zichtbaar werd ... wordt er niet duidelijker op door een schijf aan te duiden zoals in de quote.

Op je vraag: Ja dan lijkt me dat je alles kwijt bent.
Was die WDMyBook eerder wel goed zichtbaar op de laptop?
 
begrijp dat het onoverzichtelijk wordt. Punt is dat e.e.a. door elkaar loopt v.w.b. gerkenning op het ene, andere of geen apparaat.
Idiote is dat het bij m'n vorige install allemaal zichtbaar was.
Had eindeloos groene balk problemen, dus moest wel een verse install doen.
 
Ik zou wel weten wat erger is.... een verse installatie doen versus al dit gekl*** met risico op data verlies.
Wel vreemd dat dataverlies.... het is gebruikelijk om bij data 2 backup exemplaren te hebben als het om echt belangrijke data gaat.
Anders voldoet 1 origineel + 1 backup.

Maw je lijkt met al deze acties je backup systeem aan het compromitteren te zijn... ik zou daar zelf niet blij mee zijn.

In 2011 was een van mijn kids die externe schijven zat... data voor zijn documentaire werk.
Heb hem toen voorgesteld om 2 simpele Linux servers te bouwen, we hebben de kast e.d. van bekenden gekregen, een simpel en zuinig moederbord met RAM en onboard CPU, plus een power supply erbij gekocht in duplo. Debian er op gezet, webdav als share via ssh.
Als we geen kleine desktop nodig gehad zouden hebben, had ik FreeNAS oid erop gezet.
Het draait nog steeds.
Tis maar een voorbeeld, je kunt ook een NAS met meerdere bays kopen.
 
Als je dit topic 'n beetje volgt dan zie je dat dit allemaal ontstaan is ná een verse installatie en BIOS update.

Syncen van filmbestanden via Plural Eyes lukt nu ook niet. Natuurlijk weer naar oplossingen gezocht op internet.

Lastig lastig...
 
Dan zou ik toch echt het gevoel hebben dat daar echt iets mis gegaan is als je geen eerdere beleving/ervaring hebt gehad, dat je bij vorige installaties dit gedoe nooit had.
Een versie install om dat te bevestiger kost meestal veel minder werk dan dit. Ik heb me ook wel eens vergist dat ik per ongeluk wat installeerde wat ik eerder weg klikte en waar je later wel flink last van kon hebben.

Als het dan af & OK is maak dan een image zodat je de kans op dit gedoe grotendeels vermijdt.
 
Ik heb e.e.a. al 2x opnieuw geïnstalleerd snifff...

Images maak ik al zeker 10 jaar niet meer. Is in feite een stapeling van zaken die ik zeker na een paar jaar niet meer gebruik, naast al dat Windows geüpdate.

Dat BIOS dat BIOS... verdenk ik er echt van. Rest van de configuratie is gewoon exact hetzelfde.

BIOS terugzetten heb ik nog niet kunnen vinden, de werkwijze. Misschien heb je daar nog 'n aanwijzing voor, of iemand?


Heb wel in de tussentijd 2 Mybooks weer zichtbaar in Verkenner.
Ben met Minitool dus bezig die ene schijf te inventariseren. Kan enorm veel van weggegooid worden.
Rest ga ik backuppen.

Maar verder nu dus PluralEyes 4 (laatste versie) dat blijft hangen tijdens het proces. Opties al gewijzigd in config van het programma.
 
Het voordeel van een werkende image is dat je altijd terug kunt naar een punt dat alles nog OK was.
Komt er zo een vervelend probleem zoals je nu hebt... en het probleem is dan weg.. .dan ligt het niet aan je bios. Die kans is dan eigenlijk vrijwel zeker nul. Deze aanpak maakt het elimineren van foutenbronnen wel een heel stuk overzichtelijker.

Welke licentie vorm heb je trouwens voor jouw PluralEyes 4 versie?
 
Heb v.4.1.8., ooit de Shooter Suite aangeschaft.

Heb dus ook heel veel met images gewerkt, compleet, incrementeel etc. Maar aangezien ik niet (meer) continue software uitprobeer waar een risico aan zou kunnen zitten (gewoon legaal dus ook) m.b.t. werking (soms is er geen herstelpunt..) is de noodzaak en/of handigheid van een image voor mij niet meer van belang. Nieuwe versies OS en software: ik zet het er liever nieuw op. Adobe bijv. - nu met CC versies krijg je ze allemaal naast elkaar.
Proces loopt nog wel 'n nacht met het inventariseren van wat er teruggevonden wordt. Heb al 'n selectie gemaakt van wat ik écht wil backuppen. Vervolgens uitvoeren en dan óf schijf formatteren (hij heeft geen fouten, gecheckt) of Partition Recovery uitvoeren. Durf ik op dit moment nog niet helemaal aan, omdat de beschrijving niet 'logisch sluitend' is voor mij. Men stelt dat alle data behouden blijft terwijl de partitie wordt verwijderd/vernieuwd. Ik ga het zien:

https://www.partitionwizard.com/help/partition-recovery.html?from-pro102020
 
Laatst bewerkt:
Heb v.4.1.8., ooit de Shooter Suite aangeschaft.
Gelukkig:thumb:, dan kan het toepassen van een crack hiervoor onmogelijk een oorzaak zijn van je problemen als ik je goed begrepen heb.

Een van de kids heeft/had nu wat hardware problemen (binnen garantie, RAM problemen, is weer terug), die heeft me juist gevraagd om juist wel een geschikte image tool.... puur omdat het toch wel erg veel werk is om een systeem naar zijn hand te customizen en dat hij bij een probleem niet eerste de standaard recovery moet uitvoeren.... en dan weer alles customizen....
Tis een kwestie van prioriteiten, maar hij is nu toch wel overtuigd dat het handiger is.
Hij had helaas voor het herinstalleren obv de 1e foutmelding dat eerst niet gedaan.... en had daar nu dus spijt van.
 
Laatst bewerkt:
Beste Helpmij'ers, weer bedankt voor het meedenken. Ik zet de vraag nu op 'opgelost'.

Heb inmiddels op verschillende manieren m'n schijven allemaal weer in beeld mét schijfletter en toegankelijk.
In the process ook nog 'n upgrade van m'n Minitool Data Recovery geïnstalleerd. Blijft een geweldige tool.

Nogmaals dank! :thumb:
 
Mooi! :thumb:

Wellicht handig voor mensen die ook dit probleem hebben/krijgen: Welke manieren gaven de doorslag?
Kun je dit op hoofdlijnen samenvatten?
 
Zeker! Lang verhaal ook al met al.

e.e.a. bestond uit schijven controleren op zichtbaarheid qua partitie en schijfletter via Schijfbeheer. Daarnaast de mogelijkheid om een schijfletter toe te kennen (lukte niet in alle gevallen). Ook data van een enkele schijf met Minitool Data Recovery moeten recupereren plus een tweetal schijven opnieuw geformatteerd.
 
Toch blijf ik het wel een bijzonder verhaal vinden.
Ik heb hier altijd veel experimenten met schijven gedaan, heb er nog zeker 4 reserve van een aantal TB's liggen (kon ik prima overnemen), maar ben nog nooit tegen zoiets aangelopen. Ook bij PC's van een selecte groep mensen die ik (gratis) help thuis, in al die jaren nog nooit gezien.

Imho moet er toch een significant verschil/een mogelijke "afwijking" ergens in jouw systeem zitten dat dit zo ver boven gemiddeld optreedt.
 
Kijk 'ns naar datum registratie van mij :)

Heb zelfs jaren als 'De Digitale Dokter' veel vrienden, kennissen en onbekenden bijgestaan met van alles en nog wat.
Toen was ik nog heel scherp :p en zat helemaal in alle mogelijke problematiek en oplossingen outside the box.

Maar met schijven heb ik in al die jaren best wel wat meegemaakt. Ook 3 GData schijven die bij het opstarten zómaar ineens niet meer leesbaar waren. Data weer moeten terughalen. Ontzettend gedoe. Gelukkig altijd diverse schijven met backups, die ik handmatig uitvoer. Ook dat had ik ooit geautomatiseerd. Doe maar niet...
 
Misschien moet je dit artikel eens lezen met jouw verzameling WD Mybooks etc...
Een gewaarschuwd mens......
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan