Externe HDD's niet meer te zien na verse installatie Windows 10.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Chopra

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
21 okt 2003
Berichten
1.897
Durf het bíjna niet te vragen - omdat het zo'n beginnersvraag lijkt. Maar ik kom er gewoon na een aantal jaar (weer) niet uit.
Echt gezocht, maar niet de geschikte resultaten gevonden, dus kom ik graag weer hier.

Afijn, na deze inleiding..

Ik heb een aantal WD externe HD's (My Book, 4Tb en een aantal van kleinere omvang).
Deze waren op mijn vorige W10 install allemaal te zien.

Na de verse installatie van W10 niet meer te vinden in Verkenner.
Het volgende heb ik geprobeerd:

- aansluiting op 2.0 en 3.0 direct op MoBo.
- aansluiting op 2.0 (of 3.0, weet ik even niet) van WD My Book DUO met 2 USB aansluitingen)
- aansluiting via gevoede USBhub (ergens gelezen dat dit soms nodig is).
- Schijfbeheer gecheckt: niet te zien.
- Bij aansluiten hoor ik wel het bekende geluid, maar niet in Verkenner zichtbaar.
- WD Drive Utilities ziet hem wel, maar kan er niets mee.
- Alle mogelijke drivers van systeem en apparaten geüpdate met DriverBooster 8.

Hoop dat iemand mij verder kan helpen :confused:
 
Laatst bewerkt:
Windows automatische driver update uitgezet?
Moederbord drivers geïnstalleerd?
Welk moederbord?
Zie m's sig.
Die bios nagelopen op de USB aansluitingen?
Die staan op enabled?

- Schijfbeheer gecheckt: niet te zien.
Logisch dat ze dan ook niet in verkenner staan.
 
Windows automatische driver update uitgezet? * Niet dat ik weet, moet dat of juist niet?
Moederbord drivers geïnstalleerd? * heb gisteren alle relevante drivers via ASUS gedownload, maar als ik ze (als admin) wil installeren, zie ik geen venster verschijnen (dan beperk ik me nog tot DRV_MEI_Intel_Cons_KBL_TP_W10_64_V19521401470_20200710R en DRV_VROC_Intel_HEDT_TP_W10_64_VER6201239_20191108R >
overige zijn van WiFi, Audio, Bluetooth en 'n tooltje om waarden CPU te checken).


Welk moederbord? * Asus PRIME X299-DELUXE
Zie m's sig.

Die bios nagelopen op de USB aansluitingen?
Die staan op enabled? * BIOS gisteren een geslaagde update gegeven. Zelf niets gewijzigd in 't BIOS qua USB, staat op Auto meen ik. Misschien kan ik nog iets anders checken? Maar ik krijg dus wel dat geluid als ik de ext. schijf in de USBpoorten prik.


Logisch dat ze dan ook niet in verkenner staan. * ja, ik noemde dit omdat er ergens ook iets m.b.t. stationletter toewijzen werd opgemerkt.
 
Laatst bewerkt:
Het is niet te zeggen wat je bedoeld met de namen van die drivers, geef liever een beschrijving. De DRV_MEI_Intel_Cons_KBL_TP_W10_64_V19521401470_20200710R wordt in elk geval niet goed uitgepakt want dat .zip archief is onvolledig. Dus van de Chipset drivers op de ASUS site, zou ik klikken op "Alles tonen" en dan de andere chipset drivers uit 2019 downloaden, uitpakken en uitvoeren. Als dat dan ook nog niet alle USB drivers oplevert in het uitgeklapte overzicht van Apparaatbeheer (klik rechts op Start en kies Apparaatbeheer), dan is het wat anders en zou ik proberen om Nieuwe Hardware te detecteren, zelf kiezen selecteren en dan de uitgepakte en gekopieerde map waarin ook de .inf bestanden staan aanwijzen. Het hulpprogramma wat drivers zoekt van de computer verwijderen en vergeten dat je het had. Windows updates en service packs eerst binnenhalen en controleren met de opdracht sfc /scannow.
 
@ Lange Pier, dank ga ik allemaal na.

@ Alfred 2, ook dank voor het huiswerk.

Ga er zsm mee aan de slag en kom er op terug.
 
@ Lange Pier:

alles uitgevoerd.

Hieronder screenshot Apparaatbeheer:

1e driver heeft betrekking op m'n waterkoeling, kan ik me herinneren.
Muis functioneert gewoon, geen software verder geïnstalleerd.
Onderste in rij zegt me niets.

Heb WD MyBook in USB WD MyBook Duo gestopt en wel te horen, maar nog niet te zien.

Apparaatbeheer.jpg

GUW.jpg (bij Windows Update), dus ok.
 
Laatst bewerkt:
@ Alfred 2: alle ASUS drivers opnieuw gedownload en om te beginnen de chipsetdrivers uitgepakt en geïnstalleerd.
Krijg nu idd wel weer alle installatievensters.
Windows is helemaal uptodate, ook qua optionele updates.

De schijf wordt wel gezien in Apparaatbeheer:

AMBV.jpg

MBU.jpg met tevens de melding onder tabblad Algemeen 'Dit apparaat werkt correct'.

AP.jpg ook bij Apparaten en Printers wordt hij gezien.

en deze info zie ik nog bij Apparaten en Printers/eigenschappen van de schijf, ook dat hij op 'n USB 3.0 aansluiting zit:

MBH.jpg

Ondertussen nog 'n keer opnieuw opgestart.
 

Bijlagen

  • GUW.jpg
    GUW.jpg
    50,6 KB · Weergaven: 25
Laatst bewerkt:
kom ik weer zsm op terug, beetje erg multitaskend hier de laatste dagen, maar dank weer voor de antwoorden/suggesties!
 
Ben ik weer :)

Schijf is wél zichtbaar in Apparaatbeheer, maar níet in Schijfbeheer.
 
Hé, nu ik Schijfbeheer opnieuw open krijg ik (helaas) onderstaande melding:





Dit staat nog bij de informatie:

Device USBSTOR\Disk&Ven_WD&Prod_My_Book_1230&Rev_1065\5743433445334559365A3256&0 was configured.

Driver Name: disk.inf
Class Guid: {4d36e967-e325-11ce-bfc1-08002be10318}
Driver Date: 06/21/2006
Driver Version: 10.0.19041.789
Driver Provider: Microsoft
Driver Section: disk_install.NT
Driver Rank: 0xFF0006
Matching Device Id: GenDisk
Outranked Drivers: disk.inf:GenDisk:00FF2002
Device Updated: false
Parent Device: USB\VID_1058&PID_1230\5743433445334559365A3256
 

Bijlagen

  • SI.jpg
    SI.jpg
    46,3 KB · Weergaven: 16
Laatst bewerkt:
Bijlages doen het zo niet.
Alleen via een extern upload site.

En draai eens DriverHub?
Al die rommel die ze je willen laten installeren overslaan, alleen die tool.
 
Vreemd, afbeelding uploaden werd i.p.v. afbeelding een bijlage. Nu via ext. site gedaan.

Driverhub ga ik nu downloaden etc.

------------------------------------------

Typisch, DriverHub vindt 16 drivers:



Ben ze nu aan 't installeren
 
Laatst bewerkt:
Opnieuw opgestart en nog geen verschil. Zelfde melding m.b.t. schijf initialiseren.

Het valt me ook op dat het systeem bij opstarten blijft hangen (pre-OS) en als ik dan even BIOS in ga en direct opsla, het opstarten wél continueert.

Bij initialiseren ben ik toch alle data op die schijf kwijt?
 
Deze drivers heb ik idd geüpdatet.

Gekozen voor GPT en nu krijg ik onderstaande foutmelding, kun je hier iets mee?

 

Bijlagen

  • BVS.jpg
    BVS.jpg
    17,2 KB · Weergaven: 14
Laatst bewerkt:
Net nog 1 andere soortgelijke schijf getest en deze is helemaal niet zichtbaar in Schijfbeheer.

Plus nog 1 andere ook soortgelijke schijf die wel op laptop te zien is, maar niet op desktop.

Krijg ook bij de 2e die initialisatievraag.

Wat kan er toch toe geleid hebben dat dit ontstaan is? Moet toch wel in Windows zélf zitten ergens?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan