Optellen verstreken tijd in Access Query

Status
Niet open voor verdere reacties.

ReijerdH

Gebruiker
Lid geworden
1 apr 2010
Berichten
93
Ik ben bezig met het maken van een database voor onze muziekvereniging. Hierin komt o.a. de aanwezige bladmuziek. Nu wil ik graag in een query berekenen wat de totale tijdsduur van de nummers is (zie afbeeldingen). Kan iemand mij helpen aan de uitwerking.

Met vriendelijke groet,

Reijer
 

Bijlagen

  • UitkomstQueryTijd.jpg
    UitkomstQueryTijd.jpg
    25,9 KB · Weergaven: 33
  • QueryVerstrekenTijd.jpg
    QueryVerstrekenTijd.jpg
    22,7 KB · Weergaven: 30
In een query kun je de knop Totalen aanzetten, en dan de functie SOM op het tijdveld. D.w.z. als je eerst een berekening maakt die de tijd converteert naar een getal. Want tijden kun je niet zomaar optellen. En getallen wel. Dan krijg je zoiets:
Totale duur.png
 
Je kan de tijd gewoon optellen zonder eerst om te zetten, net zoals in excel. Je mag alleen niet vergeten om het resultaat ook als een tijd te formatteren.
 
Dat werkt niet in een query met de knop Totalen. Althans: de functies die ik dan heb bevatten geen SOM. Wel MIN, MAX, GEM etc. Maar als jij een betere versie hebt die het wél kan, dan zou ik zeggen: maak een plaatje en laat het zien :).
 

Bijlagen

  • Totale duur Query.png
    Totale duur Query.png
    29,9 KB · Weergaven: 26
De query en het resultaat:
 

Bijlagen

  • TotalMinutesQuery.JPG
    TotalMinutesQuery.JPG
    57,9 KB · Weergaven: 28
  • TotalMinutesQueryResult.JPG
    TotalMinutesQueryResult.JPG
    12,8 KB · Weergaven: 28
En dat is dus niet hetzelfde als de query van TS, waarbij alle tracks in de query zitten. Zo kan ik het ook…
 
Zo dan?
 

Bijlagen

  • TotaleDuur.JPG
    TotaleDuur.JPG
    21,1 KB · Weergaven: 32
Natuurlijk, maar de vraagsteller kan je gedachten niet lezen hé.
 
Optellen verstreken tijd

Bedankt voor al de suggesties, ik had al gezien dat ik geen som kon toepassen op de tijden kolom. Als ik het doe zoals Noella aangegeven en ik formatteer de cel als getoond krijg ik dit. Zie afbeelding. Als ik dan de cursor in de cel zet zie ik wel de juiste uitkomst. Wat doe ik dan nog verkeerd?



Groeten,

Reijer
 

Bijlagen

  • Test met format.jpg
    Test met format.jpg
    69,2 KB · Weergaven: 28
  • Uitkomst Test.jpg
    Uitkomst Test.jpg
    30,4 KB · Weergaven: 22
  • Uitkomst Test klik in cel.jpg
    Uitkomst Test klik in cel.jpg
    31,9 KB · Weergaven: 22
Laatst bewerkt:
Mijn tweede voorbeeld was gemaakt via de volgende query:
Code:
SELECT tblBladMuziek.TitelBladMuziek, tblBladMuziek.TitelBladmuziekTijdsduur
FROM tblBladMuziek
UNION SELECT "Totaal", format(Sum(tblBladMuziek.TitelBladmuziekTijdsduur), "nn:ss") AS SumOfTitelBladmuziekTijdsduur
FROM tblBladMuziek;
Dus ik maak een query met alle individuele records, en ook een totaal query met het resultaat. Vervolgens worden die gecombineerd met een UNION statement in 1 query.
Een union query kan je niet openen in de design grid, maar moet je in de SQL weergave maken.
 
Noella, sorry maar ik heb het geprobeerd maar ik kom er niet uit. Ik heb de hele database toegevoegd in een RAR bestand. Wil jij zo vriendelijk zijn om het in de database toe te passen? Dan kan ik zien wat ik verkeerd doe.

Groeten,

Reijer
 

Bijlagen

  • Sheets.rar
    54,6 KB · Weergaven: 16
Het formaat dat je in je tabel geeft short time is gelijk aan hh:nn en dus geef je de tijden in uren en minuten in. Als je de voorbeelddata dan optelt kom je met jou gegevens op net 1 dag uit. Het resultaat is dus 1
In het resultaat formateer ik in nn:ss (minuten:seconden) wat dus correct 00:00 geeft.
Als je meer dan een dag als resultaat hebt, wordt het ingewikkelder en kan je met de numerieke waarden van de tijden rekenen.
Ik heb in je voorbeeld een titel toegevoegd zodat het resultaat iets meer dan een dag is en de query TotaleTijden gemaakt waar je dit kan zien.
 

Bijlagen

  • TotaleTijden.JPG
    TotaleTijden.JPG
    25,5 KB · Weergaven: 19
  • Sheets.zip
    42,8 KB · Weergaven: 14
Noella, sorry maar ik heb het geprobeerd maar ik kom er niet uit. Ik heb de hele database toegevoegd in een RAR bestand. Wil jij zo vriendelijk zijn om het in de database toe te passen?
Als we overgaan op selectieve hulp, dan trek ik mijn handen uiteraard graag van deze vraag af. Veel succes verder. Bedenk wel dat je mijn oplossing met een formulier gewoon met basiskennis kan maken. Zonder ingewikkelde queries dus.
 
Octafish, ik wil niemand voor zijn hoofd stoten en als ik je heb beledigd op een of andere manier spijt mij dat. Ik wilde alleen weten of dit met een query kon worden opgelost. Ik ben nog niet aan de rapporten en formulieren toe omdat ik eenvoudig niet weet hoe ik ze met inrichten om de juiste gegevens in de goede tabellen te krijgen. Op dit moment ben ik aan het onderzoeken of al mijn gegevens wel opgeslagen kunnen worden. Dus sorry als ik je heb gepasseerd dat was zeker niet de bedoeling.

Groeten,

Reijer
 
Niets van aantrekken Reijerd, Octafish heeft al heel veel vragen opgelost (of open gelaten :rolleyes:) die alleen aan hem gericht zijn. Hij is gewoon de prima donna van het forum met nogal lange tenen :D.
 
Niet de bedoeling om de prima donna te spelen. 't Is dat anderen mij op die troon zetten. En wie ben ik dan om daar weer af te stappen? :d.
@TS: als je nog niet toe bent aan formulieren, dan ben je zeker niet toe aan UNION queries. Dat is echt programmeren voor gevorderden. Sprak hij uit de hoogte :). Formulieren aanmaken is overigens makkelijker dan een query maken. En rapporten zijn ook prima met wizards te maken.

Je vraag is een enigszins zinloze in mijn ogen, want het levert niet zoveel bijzondere informatie op. In een database heb je niks aan zo'n query, omdat je geen data kunt muteren in zo'n query. En totalen bekijken gaat prima op zowel formulieren als rapporten. Dat zijn tools die daar specifiek voor zijn ontwikkeld. Kortom: vermoedelijk is je basis kennis nog aan de lage kant. Ik zou mij in ieder geval in de basisprincipes van formulieren verdiepen, want veel vragen die je nu hebt, en zult krijgen, kun je veel beter oplossen op een formulier dan met een ingewikkelde query.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan