Gebruik van hoofdletters in Engelse taal

Status
Niet open voor verdere reacties.

Senso

Meubilair
Lid geworden
13 jun 2016
Berichten
9.521
Besturingssysteem
W10 Pro en W11 Pro
Office versie
Office 2007 H@S en Office 2021 Prof Plus
Vaak als je zoek op een tekst dan krijg je bijvoorbeeld: How to Change the Icon for a Certain File Type in Windows. Dan zou ik zeggen How en Windows is een hoofdletter maar er staat veel meer met een hoofdletter.

"10 Things You Can Do Now to Change Your Life Forever", vind ik ook raar.

7 Steps to Transforming Yourself From Who You Are to Who ...

Waarom gebruikt men die hoofdletters? Is dat toegestaan? Gebruikt Google zelf geen spellingcontrole? Wanneer gebruikt men hoofdletters in de Engelse taal of is dit allemaal maar gebaseerd op knoeiwerk?
 
IS DAT TOEGESTAAN? IK ZIE MENSEN DIE ALLES IN HOOFDLETTERS TYPEN. is ook toegestaan, net als mensen die alles in kleine letters typen. ongeacht of er een nieuwe zin begint of niet. is het taalkundig juist? Nee, maar daar gaat het hier niet om. Het is een creatieve keuze van de schrijver om hier voor te kiezen. En dus mag het :). Of je dat knoeiwerk vindt of niet, is aan jou. De een vindt de Mona Lisa knoeiwerk, de ander 'Who's afraid of Red, Yellow and Blue'. Smaken verschillen :d.
 
Op een gegeven moment vind ik het erg storend werken. Het komt dan neer op het afbreken van de taal. "Creatieve keuze" is het niet. Het is onwenselijk knoei en prutswerk! Zo schrijf je niet op fora, publieke platforms e.d., daar gebruik je de taal zoals dat hoort. Kijk fouten maakt iedereen, daar gaat het hier niet om.
 
Het blijft een keuze van de schrijver.
Ik vind het sowieso vaak te triest voor woorden hoe er wordt geschreven.
Niet alleen op fora maar ook op officiële nieuws pagina's en stukjes in kranten.
 
Waarom gebruikt men die hoofdletters? Is dat toegestaan?
Bekijk het eens vanuit de taal waar de zin geschreven is en dan zie je dat het volgens de Engelse taal normaal is dat het over een titel gaat om die hoofdletters als in jouw voorbeeld zo te gebruiken. Zie onder.
How to Change the Icon for a Certain File Type in Windows.
En je noemt er nog een paar, die je inderdaad eigenlijk alleen als titels zo geschreven ziet.
Toch wel heel netjes dat die auteurs zich aan hun spellingsregels houden.:thumb:


Wat men in het Nederlands doet: Er is geen wet of zo die dit verbiedt, het is een keuze/smaak. Dat een tekst verder correct, goed leesbaar geschreven wordt vind ik wel belangrijk en mbt de leesbaarheid zou ik in de bulk van de tekst zelf ook geen hoofdletters gebruiken waar dat niet gebruikelijk is... en dat woord "gebruikelijk" geeft al aan dat er keuze vrijheid is. Echt alles in hoofdletters schrijven, wordt door heel veel mensen wel als "schreeuwende tekst" opgevat en is meestal niet prettig om te lezen.

https://www.grammarly.com/blog/capi...d capitalize,adjectives, and all proper nouns.
Capitalize Most Words in Titles

The capitalization rules for titles of books, movies, and other works vary a little between style guides. In general, you should capitalize the first word, all nouns, all verbs (even short ones, like is), all adjectives, and all proper nouns. That means you should lowercase articles, conjunctions, and prepositions—however, some style guides say to capitalize conjunctions and prepositions that are longer than five letters.

Sense and Sensibility is better than Pride and Prejudice.
The first movie of the series is Harry Potter and the Sorcerer’s Stone
https://grammar.yourdictionary.com/capitalization/rules-for-capitalization-in-titles.html
Capitalize Nouns and Pronouns
You should capitalize nouns and pronouns in titles in all three styles. This includes proper nouns. You can see this rule in action in these examples:

Visiting Beautiful Ruins (noun)
As She Ran Away (pronoun)
Little House on the Prairie (nouns)
For Whom the Bell Tolls (pronoun)
 
Laatst bewerkt:
Is een duidelijk krakkemikkige, onsamenhangende verklaring en niet te verkopen. Die Engelsen laten vliegtuigen neerstorten omdat ze vast willen houden aan hun oude stelsel van eenheden. Blijkbaar ook in de taal het geval.
 
Je kunt het ook positief zien... je hebt blijkbaar nu mogelijk iets bijgeleerd, :cool:en dan ga ik niet op de rest van hun keuzes in.
 
Allereerst, waarom is een slechte reclame een goede reclame. Omdat de reclame dan blijft hangen en dat is precies wat het adverterende merk wilt. Net als de slechte reclame blijft een titel met elk woord een hoofdletter misschien ook beter hangen want je irriteert je eraan :D

1. Waarom gebruikt men die hoofdletters?
Deze keuze is aan de redactie van een website. Mogelijk denkt de schrijver dat dit hoofdlettergebruik te maken heeft met betere SEO (zoekmachine optimalisatie) zodat de pagina iets beter in Google is te vinden. Persoonlijk denk ik dat het Google algoritme hier geen rekening mee houdt.

2. Is dat toegestaan?
Jazeker, voor Google maakt het niet uit.

3. Gebruikt Google zelf geen spellingcontrole?
Jawel, een hele goede zelfs om te voorkomen dat er te veel verschillende woorden in de index worden opgenomen.

4. Wanneer gebruikt men hoofdletters in de Engelse taal of is dit allemaal maar gebaseerd op knoeiwerk?
Zie 1. Dit wordt ook wel op sommige Nederlandse websites gedaan.

Update.
De teksten van de resultaten in Google zijn gemaakt door de redactie van de betreffende website (niet door Google). Elke redactie gaat anders om met de titel (1e regel) en omschrijving (2e en 3e regel) van een zoekresultaat in Google.
 
Laatst bewerkt:
Mooi aanvullend verhaal.
De keuze van de Engelse websites in 1 lijkt me iig voor de titel van bijvoorbeeld een artikel puur op de Engelse spelling gebaseerd.

De titel van dit topic is:
Gebruik van hoofdletters in Engelse taal
En daar is het dus blijkbaar in de spelling gebruikelijk om dit zo te doen.
 
Die Engelsen laten vliegtuigen neerstorten omdat ze vast willen houden aan hun oude stelsel van eenheden.
Ik kan je uit de eerste hand vertellen dat niet alle Engelsen bezig zijn met het laten neerstorten van vliegtuigen. Wellicht slaap je nu weer wat geruster :d. Al moet ik dat uiteraard wel weer nuanceren: ze kúnnen het wel allemaal. Iets met de genen geloof ik…
 
Waarom Gebruikt Men Die Hoofdletters?
Dit heet een Title Case. Ik weet zo gauw geen korte vertaling. Ook in de Nederlandse taal wordt dit in titels gebruikt. Je vindt het vooral terug in titels op websites. Achterliggende gedachte is de leesbaarheid (Best Practice Readability) omdat sommige lettertypen een relatief smalle spatie hebben als de letter groot is, zoals in een titel.

Door elk woord in de titel een hoofdletter te geven wordt de leesbaarheid dus vergroot omdat de woorden beter van elkaar zijn te onderscheiden. Bijvoorbeeld vogel loopt is minder goed leesbaar dan Vogel Loopt (in grote letters bij bepaalde lettertypen).

Wat grammaticaal niet mag maar heel soms voor de leesbaarheid wordt gedaan is in een woord een hoofdletter zetten, bijvoorbeeld eierrek wordt dan EierRek. Gelukkig zie je dit zelden.

Psychologisch gezien zal de Title Case een stukje bijdragen om meer aandacht te trekken en vast te houden, bijvoorbeeld voor verkoop van een product. Zelf ben ik er geen voorstander van omdat ik het niet mooi vind staan.

De Title Case heeft niets te maken met de vindbaarheid of indexering of spellingcontrole in Google. De titel en omschrijving in de zoekresultaten worden aangeleverd door iedere website middels een title en meta description.
 
Laatst bewerkt:
Als ik wat google lijkt het alsof het ooit is ontstaan in de hoofdtitel van Engelstalige films ;)
 
Beste Bron,
Met dank voor jouw uitstekende uitleg. Kortom, het is volstrekt duidelijk dat Titel Case verboden moet worden.
 
Als ik wat google lijkt het alsof het ooit is ontstaan in de hoofdtitel van Engelstalige films ;)
En daarna blijkbaar in de Engels spelling officieel overgenomen.
Dank voor de extra aanvullingen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan