• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

excel letter in kolom A moet waarde in andere kolom B laten zien

Status
Niet open voor verdere reacties.

hoogendijk

Gebruiker
Lid geworden
21 dec 2010
Berichten
37
Best forumlid,

De bedoeling is dat wanneer er in kolom "M" of "P" een letter a, g, k, m, of c (cel C2 t/m G2) wordt ingevuld
er in kolom "O" een bedrag wordt getoond gelijk aan cel C1 t/m G1
werkt
formule 1 ALS(P58="";"";ALS(OF(P58="a";"P58="g";P58="k";P58="m";P58="o");($C$1);($G$1))) wel
formule 2 ALS(P59="";"";ALS(OF(P59="a";C1;P59="g";D1;P59="k";E1;P59="m";F1;P59="c";G1)) niet

Formule 1 is de bestaande formule die alleen cel C1 gebruikt voor alle letters behalve als deze niet gelijk is aan een van deze letters, dan wordt de waarde uit cel G1 gebruikt
Formule 2 is de nieuwe, die zou de waarde per cel moeten laten zien, dus waarde cel C1 als "a" is ingevuld in kolom "M" of "P".
Echter, wordt een melding weergegeven" een haakje te weinig" of "de formule bevat een fout.
Wie kan mij helpen dit op te lossen?

Alvast hartelijk dank.

Ewoud Hoogendijk
 

Bijlagen

  • Testblad koek admin.xlsx
    64,3 KB · Weergaven: 10
Laatst bewerkt:
Voorbeeldjes kan je ook reduceren tot de kern van de vraag. Waarom zijn de getallen in C1 t/m F1 gelijk? Dat zou de formule wat eenvoudiger kunnen maken.

PHP:
In A2 =IFERROR(OFFSET(B1;;MATCH(A1;{"a";"g";"k";"m";"c"};0););"")
Vul in A1 een letter in en zie het resultaat.
 

Bijlagen

  • Testblad koek admin.xlsx
    9,5 KB · Weergaven: 15
Laatst bewerkt:
Verplaatst naar Excel sectie.
 
test koek admin

Beste VenA,

Dank voor je snelle reactie.
Ik zal jouw oplossing proberen, kijken of het is wat ik zoek, daar lijkt het in ieder geval wel op.

De getallen in C1 t/m F1 zijn de bedragen die in de kolom moeten verschijnen wanneer in de andere kolom de bijbehorende letter wordt ingevuld.

Ik heb nog wat zitten stoeien en ben tot het volgende gekomen:
ALS(M7="";"";ALS(EN(M7=$C$2);$C$1;ALS(EN(M7=$D$2);$D$1;ALS(EN(M7=$E$2);$E$1;ALS(EN(M7=$F$2);$F$1;ALS(EN(M7=$G$2);$G$1))))))

Dit lijkt te werken, wellicht kan het eenvoudiger.

met vriendelijke groet,

Ewoud
 
Bestudeer de functie EN() eens. Is in deze opzet compleet overbodig.
 
Hallo VenA,

Als ik de EN functie uit de formule haal geeft excel aan dat er een fout in zit.
Voor de duidelijkheid heb ik een screendump toegevoegd.
Bij benieuwen wat je ervan vindt.

met vriendelijke groet,

Ewoud
 

Bijlagen

  • Excel formule fout.png
    Excel formule fout.png
    855,8 KB · Weergaven: 21
Kijk nog eens goed naar de (groene) haakjes. Je sluit elke ALS functie gelijk af... correct is:
Code:
=ALS(M7="";"";ALS(M7=$C$2;$C$1;ALS(M7=$D$2;$D$1;ALS(M7=$E$2;$E$1;ALS(M7=$F$2;$F$1;ALS(M7=$G$2;$G$1))))))
Deze (iets simpelere) doet trouwens precies hetzelfde:
Code:
=ALS(M7="";"";INDEX(C1:G1;VERGELIJKEN(M7;C2:G2;0)))
 
Laatst bewerkt:
Je kan het ook zien aan de kleur van de hele rits aan ")" op het eind. De laatste moet altijd zwart zijn. Waarom je vast wil houden aan zoveel geneste ALS() functies zal wel een reden hebben.

@AlexCEL, INDEX() is idd iets beter dan OFFSET(). Maar iemand moest toch eerst de kleurplaat zien te doorgronden.:)
 
Laatst bewerkt:
Beste VenA en AlesCEL,

Hartelijk dank voor de oplossingen.
Zelf ben ik niet zo'n expert in excelformules en probeer ik bestaande aan te passen vandaar de hoeveelheid haakjes.

Ik heb de formule van AlexCEL nu in mijn sheet verwerkt.

met vriendelijke groet,

Ewoud
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan