Hoe open ik een veld bovenaan?

Status
Niet open voor verdere reacties.

BartSr

Gebruiker
Lid geworden
26 aug 2008
Berichten
240
Ik denk dat dit niet mogelijk is, maar ik vraag het toch.
Mijn boekhoudpakket heeft een help-scherm, met een tekst die soms twee regels beslaat maar vaak meer.
Als je op een pagina naar beneden bent gescrold en daarna naar de volgende korte pagina gaat, dan zie je die pas als je terug naar boven scrolt. Is er een mogelijkheid om een veld automatisch bovenaan te laten beginnen?
Bart
 
Persoonlijk hou ik niet van schermen waarin je moet scrollen; dat betekent doorgaans dat er teveel informatie op dat scherm staat. Dat maakt ze niet overzichtelijker. In dat geval kies ik er altijd voor om het scherm te verdelen m.b.v. tabbladen. Je zet dan de verschillende gegevensgroepen bij elkaar op een tabblad.
Voor je helpscherm snap ik niet helemaal wat de werking is. Bij mij zou een helpscherm moeten worden opgeroepen door de gebruiker op het moment dat hij/zij dat wil. Ik gebruik daarvoor Popups die dus aan- of uitgezet worden door de gebruiker. Of labels die als popup werken en aangeklikt kunnen worden bij het actieve veld, door bijvoorbeeld een vraagteken symbooltje naast dat veld te plaatsen als de gebruiker het veld selecteert. Na het lezen van de helptekst verdwijnt het label weer. Op die manier hou je het scherm leeg en rustig.

Ik neem aan dat de betreffende helptekst uit een tabel komt, en dat het veld dus is gekoppeld aan een tabel? Velden hebben de eigenschap <Focus na verplaatsing> (in Clientinstellingen). Die staat standaard op <Heel veld>, maar die kan je dus op <Begin van veld> zetten. Dat zou het effect moeten zijn dat je zoekt.
Je kan het ook met VBA afdwingen:
Code:
Private Sub txtAchternaam_GotFocus()
    Me.txtAchternaam.SelStart = 0
End Sub
 
Helaas, dit
Code:
Private Sub help_GotFocus()
Me.help.SelStart = 0
End Sub
werkt niet, Octafish
 
Waar in Boeket zit het probleem? Dat kijkt wat gerichter.
 
In het frmHelp het veld Help. Haal de laatste versie van Boeket op, daar zie je mijn betreffende aanpassing.
Ik heb hiervan overigens ooit een aangepaste versie gemaakt kopie van frmHelp, en die doet het wel goed, zie ik nu :d .
Voor zover ik me kan herinneren heb ik daarin alleen twee wijzigingen aangebracht:
het veld ingeschakeld heb ik veranderd van nee in ja
het veld vergrendeld heb ik veranderd van ja in nee.
Bart
 
Laatst bewerkt:
Zijn dat e wijzigingen in de werkende versie, of in de versie die het niet doet? Want op voorhand zou ik zeggen dat je deze instellingen nodig hebt om het te laten werken.
 
Als je de nieuwste versie van Boeket bekijkt, dan zul je zien dat het is opgelost.
Samen met jouw voorstel deze aanpassingen:
het veld ingeschakeld heb ik veranderd van nee in ja
het veld vergrendeld heb ik veranderd van ja in nee.
Bart
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan