• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Als met 2 voorwaarde

Status
Niet open voor verdere reacties.

wimix69

Gebruiker
Lid geworden
19 mrt 2011
Berichten
198
HAllo,

Ik zie het even niet meer. Wat doe in nu verkeerd?

Code:
=ALS(B5="Wit";"licht"(B5="Blauw";"Donker";""))

Als ik wit kies wil ik dat er licht achter komt te staan, Kies ik blauw dan wil ik dat er donker achter komt te staan maar ik krijg een naam fout
 

Bijlagen

  • test 19-6-2021.xlsx
    9,9 KB · Weergaven: 21
Of je haalt de tikfouten uit je functie in D5:
PHP:
=ALS.VOORWAARDEN(B5="Wit";"licht";B5="Blauw";"Donker")
 
Wil je dit nog voor meerdere kleuren gaan doen? Dan kun je beter een tabel gebruiken icm vlookup
 

Bijlagen

  • test 19-6-2021.xlsx
    9,3 KB · Weergaven: 31
Laatst bewerkt:
Zo denk ik:

Code:
=ALS(B5="Wit";"licht";ALS(B5="Blauw";"Donker";ALS(B5="Oranje";"Helder";ALS(B5="Rood";"Nevelig"))))
 
Dit had ik ook al een keer, maar zal wel net anders geweest zijn. Bedankt weer :)
 
Als je heel veel verschillende kleuren hebt, wordt het in een als-formule heel onoverzichtelijk. Maarja, als het bij die 4 kleuren blijft maakt het niet heel veel uit.
 
of
PHP:
=CHOOSE(FIND(LEFT(B5;1);"RWBO");"tekst_Rood";"licht";"donker";"tekst_Oranje")

al is een opzoek tabel flexibeler.
 
@JVeer
Wil je dit nog voor meerdere kleuren gaan doen? Dan kun je beter een tabel gebruiken icm vlookup

Is dat ook voor Excel 2007. Hoe maak je dat exact?
 
Het zou natuurlijk nog beter zijn als je van het bereik een echte tabel maakt.
 
Was ik vergeten hoe dat moest. Casablanca (film) met Humphrey Bogart en Ingrid Bergman ben ik morgen ook weer vergeten.
 
Voor de oudjes onder ons met geheugenproblemen. ;)
 

Bijlagen

  • Max-Geheugentrainer.jpg
    Max-Geheugentrainer.jpg
    59,3 KB · Weergaven: 22
Ja, leuk, daar zat ik ook al aan te denken, maar daar hoef ik helemaal niet aan mee te doen. Overigens heeft het "probleem" weinig te maken met ouderdom. Al kan dat natuurlijk ook invloed hebben. Het is opgelopen onherstelbare schade.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan