Booten begint pas na 35 seconden

Status
Niet open voor verdere reacties.

HarZut

Gebruiker
Lid geworden
13 jan 2014
Berichten
29
Hallo,

Bij het opstarten van mijn pc met Windows 10 zie ik zo'n 35 seconden lang het scherm met keuzes voor BIOS instellingen etc.
De pc lijkt tijdens die 35 seconden niets te doen (op te starten).
Dat gebeurt na die 35 seconden dan boot hij op. Dit duurt overigens ook nog zo'n 20 seconden.
Al met al ben ik een minuut onderweg voordat de pc is volledig is opgestart.
Dat moet sneller kunnen, mijn laptop start met een paar seconden op.

Vraag: waarom doet de pc 35 seconden bij het opstarten niets en hoe kan ik dit ongedaan maken?

Alvast dank.
 
Iets van usb stations er aan hangen tijdens het opstarten?
Koppel de in eerste instantie de onnodige apparaten zoals usb sticks, ext hd's af en doe nog eens opstarten.
Wellicht blijft de bios ergens steken.
Wat versta je onder "keuzes voor bios instellingen"?
 
Vooropgesteld, iedere PC is anders. Wanneer de 3 Volt knoop-cel batterij leeg is dan zal de Setup eerder zelf willen bepalen of er sprake is van een Raid configuratie (dat zijn samenwerkende harde schijven) en een volledige geheugentest doen in plaats van de voorkeursinstelling van de snelle test. Dat duurt inderdaad ongeveer een halve minuut. Je kan wel eens zien dat klok en datum bij aanvang niet de juiste zijn of dat een instelling zoals een andere opstart volgorde niet wordt bewaard. Gewoon eens onderzoeken dus. Meestal is er een mededeling op scherm geweest dat de BIOS teruggezet werd naar Standaard waarden. Dat heeft u misschien gezien en anders volgt er mogelijk een mededeling wanneer u in de Setup wilt gaan.

Een computer die in enkele seconden opstart, die start vanuit slaapstand.
 
Laatst bewerkt:
Hij is aan het initialiseren en als er iets niet helemaal goed zit kan dit gebeuren, reseat de sata data kabels eens en de front connectoren op het moederbord.
Zelf een keer meegemaakt en toen was het een combinatie, 1 sata aansluiting op een schijf met een usb stekker van de front aansluiting op het moederbord.
 
Hallo,

Tot nu toe hebben de hierboven beschreven bijdragen niet tot de oplossing geleid. Iemand nog een idee?
 
In de meeste bios zit een zgn "fast boot" optie, kies die.
Dan worden oa logo e.d niet of maar heel kort gezien.
 
Hallo

En ineens staat dit topic op "opgelost".

Gelukkig wordt de oorzaak/oplossing vermeld , zo hebben anderen er ook iets aan .... :eek:

Voor mij hoeft dit niet .... maar ganse topic komt anders een beetje nutteloos / tijdverspillend over ...

Peter
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan